کمربند طبی برای کمردرد ، دیسک کمر ، سیاتیک و تنگی کانال نخاعی

کمربند طبی برای کمردرد ، کمربند طبی برای دیسک کمر ، کمربند طبی برای سیاتیک و تنگی کانال نخاعی را در این مقاله بررسی می کنیم. اگر تابه حال کمردرد را تجربه کرده اید احتمالاً استفاده از کمربند طبی برایتان جذاب است. وسیله ای که در داروخانه در دسترس است و می تواند درد را کاهش دهد. باتوجه به اینکه کمردرد از علل اصلی ناتوانی در جهان است، افراد زیادی خواهان استفاده از کمربند طبی هستند.

 

کمربند طبی برای کمردرد

اما آیا واقعاً کمربند طبی برای کمردرد ، درد کمر را برطرف می کند؟ اگر به فکر بستن کمربند طبی هستید، حتماً با پزشک خود مشورت کنید تا مطهن شوید استفاده از کمربند طبی بهترین روش برای درمان کمردرد شما است. سایر گزینه های درمانی، مانند داروهای بدون نسخه یا فیزیوتراپی ممکن است برای کمردرد شما موثرتر باشد. معاینه پزشک کمک می کند تا درک خوبی از دلایل کمردرد و نحوه پیشگیری و درمان آن داشته باشید.

 

دلایل شایع کمردرد

مشکلات متعددی ممکن است باعث ایجاد کمردرد شود، بنابراین تشخیص مشکل خاصی که باعث ایجاد کمردرد برای شما می شود اهمیت بسیاری دارد. این همان جایی است که متخصص پزشکی وارد می شود.

متخصص در مورد سابقه پزشکی سؤالاتی پرسیده و معاینه بدنی انجام می دهد و کمک می کند عضلات ضعیف و خشک شناسایی شوند. این فرایند همچنین به شناسایی شرایط زمینه ای یا دلایل درد کمک می کند. در ادامه برخی از دلایل بالقوه که باعث ایجاد کمردرد میشوند بیان شده است:

آرتروز و کمربند طبی برای کمردرد

ارتروز که به طور کلی در افراد مسن تر مشاهده می شود ساییدگی غضروف در مفاصل ستون فقرات است. اگرچه این مشکل در افرادی که بیماری هایی مانند اسکولیوز دارند نیز دیده می شود و رایج ترین شکل ورم مفاصل است. در آرتروز نخاعی، تجزیه غضروف در مفصل های فاست رخ می دهد و باعث تحریک و درد می شود.

سایر بیماری های مرتبط با آرتروز که می توانند باعث کمردرد شوند، اسپوندیلوآرتریت (اسپوندیلیت) است. اسپوندیلوآرتریت در واقع التهاب مفاصل ستون فقرات و مفصل ساکروایلیاک (که لگن و ستون فقرات را به هم متصل می کند) است و باعث درد و خشکی شدید می شود. همچنین آرتروز پسوریازیس نیز نوع دیگری از آرتروز است که می باعث کمردرد می شود.

 

سندرم فاست

مفاصل در ناحیه کمر به عنوان مفاصل فاست شناخته می شوند. اگر آنها با یکدیگر استکاک پیدا کنند – مثلاً در آرتروز مفصل های فاست – ممکن است ایجاد التهاب و درد کنند.

ممکن است اول هر صبح، هنگام خم شدن به عقب یا هنگام ایستادن از حالت نشسته درد شدیدتری داشته باشید. درد اغلب با گذشت زمان به تدریج شدیدتر می شود.

با افزایش سن نیز فواصل زیادی از بدن دچار درد میشوند و فرد بیشتر اوقات درد را تجربه می کند. خطر دردهای مفصلی در کسانی که مستعد زمین خوردن هستند، مادرانی که تازه وضع حمل کرده اند یا مادران باردار و کسانی که سبک زندگی کم تحرکی دارند بیشتر است.

این بیماری اغلب با داروهای ضدالتهاب و یا فیزیوتراپی درمان می شود. پزشک ممکن است برای تسکین درد تزریق استروئید را تجویز کند اما گاهی در موارد شدید به جراحی نیاز است.

 

تنگی کانال نخاع

تنگی کانال نخاع، باریک شدن کانال نخاع است که می تواند به اعصاب ستون فقرات فشار وارد کند. این عارضه مسئله ای مزمن و پیش رونده و اغلب از عوارض جانبی آرتروز است که با دردی خفیف، متوسط ​​یا شدید همراه است و اغلب با فعالیت، مانند پیاده روی، شدیدتر می شود.

از دیگر علائم تنگی نخاع ضعف در پاها و بی حسی یا گزگز در باسن یا پاها است.

پزشک بعد از معاینه فیزیکی و انجام آزمایش های تصویربرداری مانند اشعه ایکس یا ام ار ای، مشکل را تشخیص می دهد. افراد مبتلا به تنگی کانال نخاع معمولا برای کنترل علائم به متخصص فیزیوتراپی نیاز دارند.

 

دیسک فتق

اگر هنگام نشستن یا خم شدن به جلو درد تشدید می شود یا دردهای مبهمی را احساس می کنید ممکن است دچار دیسک کمر شده باشید.

دیسک ها بین مهره های ستون فقرات قرار می گیرند تا ضربه را جذب کنند. هنگامی که دیسک کمر اتفاق می افتد در واقع دیسک به بیرون هل داده شده است. این اتفاق به مشکلات مختلفی منجر می شود زیرا اعصاب و مفاصل اطراف آن را تحت تأثیر قرار می دهد.

اگر دیسک جدا شده به عصب سیاتیک در کمر برخورد کند، ممکن است سوزن سوزن شدن یا تیر کشیدن در مفصل ران و پا احساس شود که به سیاتیک معروف است. خم شدن برای بلندکردن اجسام سنگین یا پیچ خوردگی ممکن است باعث ایجاد دیسک کمر شود.

 

کشیدگی عضلانی

عضلات کمر، به ویژه ماهیچه مربع کمری یا کوادراتوس لومبار یکی از عضلات ناحیه کمری و دیواره پشتی شکم در دو طرف ستون فقرات تحتانی است که ممکن است تحریک شده و منجر به کمردرد شود. ممکن است این حالت را در کنار لگن احساس کنید. انجام فعالیت های جدید از دلایل شایع ایجاد این مشکل است. مثلاً شخصی که برای اولین بار اسکی را امتحان می کند، ممکن است عضلات کمر را تحت فشار قرار دهد و منجر به درد در این ناحیه شود.

استراحت و سرد کردن عضلات روش های درمانی ابتدایی هستند. فیزیوتراپی می تواند درد در ناحیه آسیب دیده را کاهش داده و با اصلاح حرکات از کشیدگی عضلات در آینده جلوگیری کند.

 

تروما

افتادن یا وارد شدن ضربه به بدن نیز می تواند به کمردرد منجر شود، به خصوص اگر باعث شکستگی استخوان مهره ها یا لگن شود. اتفاق آسیب زا همچنین می تواند باعث پیچ خوردگی عضله یا تاندون شود.

مراجعه به پزشک برای رفع آسیب هایی مانند شکستگی مهم ترین نکته برای بهبودی است. متخصص پس از معاینه فیزیکی بهترین درمان را تجویز می کند که بسته به دلایل درد، گاهی استراحت یا مصرف داروهای بدون نسخه است. پزشک ممکن است درمان اضافی تر نیز توصیه کند.

 

آیا هنگام کمردرد باید از کمربند طبی استفاده کنید؟

در واقع شواهد علمی زیادی برای حمایت از استفاده از کمربند طبی وجود ندارد. مطالعه ای در سال ۲۰۱۸ نشان داد که کمربند طبی باعث کاهش درد و بهبود توانایی حرکت با عوارض جانبی اندک می شود. اما این مطالعه گسترده نبود و نویسندگان مقاله اشاره کردند که تحقیقات بیشتری لازم است.

 

چه زمانی باید به استفاده از کمربند طبی فکر کنید؟

نمی توان استفاده از وسایل طبی کمکی را به طور کامل رد کرد زیرا مواردی وجود دارد که ممکن است کمربند طبی کمکی مفید باشد، از جمله پس از جراحی هنگامی که منتظر بهبودی بدن هستید.

در مطالعه ای ثابت شد که کمربند طبی برای نوجوانان مبتلا به اسکولیوز (انحراف ستون فقرات) مفید است.

قبل از استفاده از کمربند طبی با پزشک خود مشورت کنید.

نکته: پزشک می تواند ایده بهتری در مورد نوع کمربند طبی و مدت زمان استفاده از آن ارائه دهد.

 

چگونه کمربند طبی انتخاب کنیم؟

هنگام انتخاب کمربند، سطح یا ناحیه پشتی که کمربند طبی تحت حمایت قرار می دهد در نظر بگیرید. باتوجه به شرایطی که از کمربند طبی استفاده می شود، سه دسته مختلف برای انتخاب وجود دارد.

کمربندهای طبی سخت: بالاترین سطح پشتیبانی و پایداری را برای ستون فقرات فراهم می کند که دارای صفحات سخت در جلو، عقب یا کناره های کمربند است. برای افرادی ایده آل است که درد شدیدی دارند، یا در حال بهبودی از آسیب یا جراحی هستند و نیاز به بی حرکتی دارند.
کمربندهای طبی نرم و انعطاف پذیر: این نوع کمربند از طریق مواد نرم تر از کمر حمایت می کند و آزادی حرکت بیشتر را برای کاربران فراهم می کند. این نوع کمربند برای محدودکردن حرکت بیش از حد مانند خم شدن و پیچاندن طراحی شده است.

کمربندهای نیمه سخت: از نوع فلز یا پلاستیک عمودی است که حرکت را محدود می کند و ثبات بیشتری را مهیا می کند. این کمربند طبی دارای تکیه گاه ها و بالشتک های سفت است اما بر روی بدنه انعطاف پذیر قرار گرفته و به کاربر اجازه می دهد تا سطح ثبات را بر اساس نیازهای منحصربه فرد خود تنظیم کند.

از دیگر فاکتورهایی که هنگام انتخاب کمربند طبی باید در نظر گرفت، مواد و اندازه آنهاست. کمربندهای طبی انعطاف پذیر با پارچه ای نرم و قابل تنفس و گیره های قابل تنظیم الاستیک و ولکرو ساخته می شوند. کمربندهای طبی سفت وسخت دارای قطعات پلاستیکی هستند که معمولاً در قسمت پایین کمر و معده قرار می گیرند و با بندهای ولکرو بسته می شوند.

همچنین توصیه می شود که در مورد اندازه مناسب کمربند طبی نیز با پزشک مشورت کنید. مشورت با پزشک باعث اطمینان از استفاده از کمربند طبی می شود و احتمال تأثیر آن برای تسکین درد را بیشتر می کند. بهترین کمربندهای طبی باعث ایجاد ثبات و فشرده سازی در ساختار عضلات مرکزی در اطراف ستون فقرات می شوند و به ماهیچه های اصلی پشتیبانی کننده از ستون فقرات اجازه می دهد تا شل شود.

 

چگونه کمربند طبی را به درستی بپوشیم؟

اگر می خواهید کمردرد مزمن را با استفاده از کمربند طبی برطرف کنید، پزشکان پیشنهاد می کنند آن را هر بار بیش از ۳۰ تا ۴۰ دقیقه نپوشید و فقط هنگام انجام کارهایی مانند ایستادن برای شستن ظرف ها، انجام کارهای ساختمانی یا وزنه برداری از آن استفاده کنید؛ بنابراین کمربند طبی ممکن است برای کسانی مفید باشد که از سایر اقدامات پزشکی نتیجه ای نگرفته اند و مجبورند هنگام انجام کارهای روزمره برای تسکین درد از آن استفاده کنند.

به یاد داشته باشید که نباید در استفاده از کمربند طبی زیاده روی کنید زیرا استفاده طولانی مدت از آن، طی هفته ها یا ماه ها، توسط پزشکان توصیه نمی شود.

 

سایر راه های درمان کمردرد

اگر از کمربند طی استفاده نمی کنید (یا حتی اگر این کار را انجام می دهید) چگونه می توانید کمردرد را کنترل کنید؟ این نکات را امتحان کنید.

 

تقویت هسته بدن

مطمئن شوید که از قدرت هسته خوبی برخوردار هستید. ماهیچه هایی که کمر را تثبیت می کنند باید قوی باشند و این عضلات شامل عضلات گلوتئوس (واقع در باسن) هستند.

نشستن طولانی مدت (خطری در اکثر مشاغل اداری) بر روی عضلاتی که پشت را تثبیت می کنند تأثیر منفی می گذارد. هنگامی که بعد از هشت تا ده ساعت نشستن، بدون وقفه پیاده روی می کنید بر عضلات فشار وارد می شود. علاوه بر این حالت نشستن خم کننده های لگن را تنگ می کند و به کمر آسیب می زند.
فعال بمانید

اگر کمردرد دارید، تحرک بدنی با ورزش منظم می تواند به درمان آن کمک کند. می توانید با برنامه پیاده روی شروع کنید تا تمرینات و کشش های مربوط به کمردرد برایتان راحت تر شود. بااین حال، قبل از شروع تمرینات، با پزشک خود مشورت کنید تا از تشدید کمردرد جلوگیری کنید.

 

تمرینات تقویت کننده

پزشکان تمرینات تقویت عضلات باسن مانند پل باسن را پیشنهاد می دهند. آنها همچنین کشش چهارپا و ایلیوپسو (عضلات خم کننده لگن) را توصیه می کنند. انجام لانژ و یوگا، از جمله حالت کبرا و حالت گاو – گربه نیز کمک خواهد کرد.

 

هیدرات

پزشکان نوشیدن مقدار زیادی آب را توصیه می کنند. این کار فرد را مجبور به حرکت برای رفتن به دستشویی می کند و بدن را هیدراته نگه می دارد. آبرسانی به عضلات بسیار مهم است.

 

قرارگیری بدن در وضعیت صحیح

قراردادن بدن در وضعیت صحیح برای ازبین بردن فشار روی کمر مهم است. وضعیت اشتباه بدن کمر را تحت فشار قرار می دهد و منجر به درد بیشتر می شود. در ادامه چند نکته برای بهبود وضعیت قرارگیری بدن و کاهش کمردرد وجود دارد.

 

کفش خوب

یک جفت کفش مناسب می تواند از کمردرد جلوگیری کند یا آن را تسکین دهد. زیره های کفش برای کسانی که اختلال عملکرد یا عدم تعادل پا دارند، مهم است زیرا هنگامی که پاشنه زمین را لمس می کند این زیره ها به جای کمر ضربه را جذب می کنند.

 

پشتیبانی تشک

کمردرد با کم خوابی مرتبط است. تشک قدیمی یا تشکی که پشتیبانی چندانی ایجاد نمی کند منجر به بی خوابی و کمردرد می شود؛ بنابراین، مهم است که تشک پشتیبانی کمری بیشتری ایجاد کند.

 

کمپرس سرد و گرم

کمپرس سرد و گرم می توانند به کاهش کمردرد کمک کنند. توجه داشته باشید که روی آسیب دیدگی جدید ابتدا کمپرس سرد و سپس کمپرس گرم قرار دهید.

یخ، شبیه بی حسی موضعی، درد عضله را بی حس می کند. در همین حال، استفاده از گرما در منطقه باعث افزایش گردش خون در بدن، کاهش التهاب و ترمیم عضلات آسیب دیده می شود.

یخ یا منبع گرما را مستقیماً روی پوست قرار ندهید. برای جلوگیری از آسیب دیدن پوست، یخ را در پارچه بپیچید و از بسته حرارتی یا پد حرارتی پیچیده شده در پارچه استفاده کنید تا از سوختن پوست خود جلوگیری کنید.

 

داروهای بدون نسخه و کمربند طبی برای کمردرد

داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAID) و مسکن های بدون نسخه (OTC) مانند ایبوپروفن (Advil) و استامینوفن (Tylenol) نیز می توانند به کنترل کمردرد کمک کنند.

 

فیزیوتراپی و کمربند طبی برای کمردرد

بیشتر کمردردها در طی چهارتا شش هفته بهتر می شوند. اگر درد بیشتر طول کشید باید به متخصص فیزیوتراپی مراجعه کرد. همچنین اگر قبل از پایان این چهار تا شش هفته از انجام کارهای روزمره عاجز هستید بهتر است به متخصص فیزیوتراپی مراجعه کنید. فیزیوتراپیست کمک می کند نقاط ضعف و عدم تعادل را برطرف کنید و در هر قسمت که لازم است قدرت و انعطاف پذیری ایجاد کنید.

 

نویسنده: دکتر غفرانی

 

 

 

 

کمربند طبی برای کمردرد ، دیسک کمر ، سیاتیک و تنگی کانال نخاعی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ، دکتر نجفی

در سایت دکتر نجفی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و دانشیار دانشگاه ، عضو انجمن جهانی طب فیزیکی و توانبخشی، مقالات مفید در رابطه با طب فیزیکی را مشاهده نمایید. همچنین درصورت نیاز به ویزیت با دکتر نجفی می توانید از طریق بخش تماس با ما وب سایت دکتر نجفی، ارتباط برقرار نمایید و آدرس کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی را مشاهده نمایید.

 

 

 

آدرس مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی

فلکه دوم صادقیه – بلوار فردوس – نرسیده به خیابان سلیمی جهرمی پلاک ۱۲۱ – واحد ۲

تلفن مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی

۴۴۰۱۶۱۴۲-۴۴۰۵۸۷۶۳

موبایل دکتر نجفی کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی

۰۹۹۰۱۱۶۰۳۵۴

وب سایت دکتر نجفی

www.dr-najafi.com

مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی در شبکه های اجتماعی

کانال تلگرام دکتر نجفی

صفحه اینستاگرام دکتر نجفی

 

کلمات کلیدی:

کمربند طبی برای کمردرد ، دیسک کمر ، سیاتیک و تنگی کانال نخاعی , کمربند طبی دیسک کمر , کمربند طبی , کمربند برای دیسک کمر , کمربند طبی برای تنگی کانال نخاعی , کمربند دیسک کمر , کمربند طبی برای سیاتیک , کمربند طبی دیسک کمر , کمربند طبی برای دیسک کمر , کمربند برای دیسک کمر , بهترین کمربند طبی برای دیسک کمر , کمربند طبی بعد از عمل دیسک کمر , انواع کمربند طبی

کمربند طبی برای کمردرد ، دیسک کمر ، سیاتیک و تنگی کانال نخاعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به اینستاگرام دکتر نجفی | تلفن: 44016142 - 44058763 09901160354
+