قطع نخاعی ، آسیب نخاعی ، درمان آسیب نخاعی ، ترمیم نخاع ، علائم بهبود آسیب نخاعی

قطع نخاعی ، آسیب نخاعی ، درمان آسیب نخاعی ، ترمیم نخاع ، علائم بهبود آسیب نخاعی

قطع نخاعی ، آسیب نخاعی ، درمان آسیب نخاعی ، ترمیم نخاع و علائم بهبود آسیب نخاعی را در این مقاله بررسی می کنیم. آسیب نخاعی، آسیبی است که به هر قسمت از نخاع یا اعصاب در انتهای کانال نخاع (cauda equina) وارد شود و اغلب باعث تغییرات دائمی در قدرت ، احساس و سایر عملکردهای بدن در زیر محل آسیب می شود. اگر اخیرا آسیب نخاعی را تجربه کرده اید ، به نظر می رسد همه جنبه های زندگی شما تحت تأثیر قرار گرفته است. شما ممکن است اثرات آسیب دیدگی خود را از نظر ذهنی ، عاطفی و اجتماعی احساس کنید.

 

قطع نخاعی ، آسیب نخاعی ، درمان آسیب نخاعی ، ترمیم نخاع ، علائم بهبود آسیب نخاعی

بسیاری از دانشمندان خوشبین هستند که پیشرفت در تحقیقات روزی بهبود آسیب های نخاعی را ممکن می کند. مطالعات تحقیقاتی در سراسر جهان ادامه دارد. در این میان ، درمان ها و توانبخشی به بسیاری از افراد مبتلا به ضایعات نخاعی اجازه می دهد زندگی مستقل و مثمر ثمر داشته باشند.

 

علائم آسیب نخاعی چیست؟

توانایی شما در کنترل اندام های خود پس از آسیب نخاعی به دو عامل بستگی دارد: محل آسیب در امتداد نخاع و شدت آسیب نخاع.

 

شدت آسیب اغلب به عنوان یکی از موارد زیر طبقه بندی می شود:

کامل: اگر تمام احساس (عملکرد حسی) و توانایی کنترل حرکت (عملکرد حرکتی) در زیر آسیب نخاعی از بین برود ، آسیب فرد کامل نامیده می شود.

ناقص: اگر در زیر منطقه آسیب دیده عملکرد حرکتی یا حسی وجود داشته ، آسیب دیدگی فرد ناقص خوانده می شود. درجات مختلف آسیب ناقص وجود دارد.

 

علاوه بر این، فلج ناشی از آسیب نخاعی ممکن است به شرح زیر باشد:

تتراپلژی: این به عنوان کوادریپلژی نیز شناخته می شود ، این بدان معنی است که بازوها ، دست ها ، تنه ، پاها و اندام های لگن تحت تأثیر آسیب نخاعی قرار دارند.

پاراپلژی: این فلج تمام یا بخشی از تنه ، پاها و اندام های لگن را تحت تأثیر قرار می دهد.

 

تیم مراقبت های پزشکی یک سری آزمایشات را برای تعیین سطح عملکرد عصبی و کامل بودن آسیب انجام می دهد. صدمات نخاعی از هر نوع ممکن است منجر به یک یا چند مورد از علائم و نشانه های زیر شود:

از دست دادن قدرت حرکت
از دست دادن یا تغییر احساس ، از جمله توانایی احساس گرما ، سرما و لمس
از دست دادن کنترل روده یا مثانه
فعالیت های رفلکس اغراق آمیز یا اسپاسم
تغییر در عملکرد جنسی ، حساسیت جنسی و باروری
درد یا احساس سوزش شدید ناشی از آسیب به رشته های عصبی نخاع
مشکل در تنفس ، سرفه یا پاکسازی ترشحات از ریه ها

 

علائم و نشانه های اضطراری قطع و آسیب نخاعی

علائم اضطراری و علائم آسیب نخاعی پس از تصادف ممکن است شامل موارد زیر باشد:

کمردرد یا فشار شدید در گردن ، سر یا کمر
ضعف ، عدم هماهنگی یا فلج در هر قسمت از بدن
بی حسی ، سوزن سوزن شدن یا از دست دادن احساس در دست ها ، انگشتان دست، پا یا انگشتان پا
از دست دادن کنترل مثانه یا روده
مشکل در تعادل و راه رفتن
مختل شدن تنفس پس از آسیب دیدگی
پیچ خوردگی غیر طبیعی گردن یا کمر

 

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

هر کسی که ضربه قابل توجهی به سر یا گردن او وارد شده باشد ، نیاز به ارزیابی فوری پزشکی برای احتمال آسیب نخاعی دارد. در حقیقت ، تصور اینکه قربانیان تروما از ناحیه ستون فقرات آسیب دیده اند ، تا زمانی که خلاف آن ثابت نشود ، امن ترین است:

آسیب جدی ستون فقرات همیشه بلافاصله مشخص نیست. اگر تشخیص داده نشود ، ممکن است آسیب شدیدتری ایجاد شود.
بی حسی یا فلج ممکن است بلافاصله اتفاق بیفتد یا به تدریج با خونریزی یا تورم در نخاع یا اطراف آن رخ دهد.
زمان بین آسیب و درمان می تواند در تعیین میزان و شدت عوارض و میزان احتمالی بهبودی پیش بینی شده بسیار حیاتی باشد.

 

علل ایجاد آسیب نخاعی

آسیب های نخاعی ممکن است در اثر آسیب به مهره ها ، رباط ها یا دیسک های ستون فقرات یا به خود نخاع منجر شود. ضایعه آسیب نخاعی ممکن است ناشی از ضربه ناگهانی و آسیب زا به ستون فقرات باشد که باعث شکستگی ، جابجایی ، خرد یا فشرده شدن مهره ها شود. همچنین ممکن است در اثر اصابت گلوله یا زخم چاقو به نخاع نفوذ کرده و آن را قطع کند.

آسیب اضافی معمولا طی چند روز یا هفته ها به دلیل خونریزی ، تورم ، التهاب و تجمع مایعات در نخاع و اطراف آن اتفاق می افتد. آسیب غیرترومایی نخاعی ممکن است در اثر آرتروز ، سرطان ، التهاب ، عفونت یا تحلیل رفتن دیسک ستون فقرات باشد.

 

آسیب به رشته های عصبی

چه علت ضایعه آسیب زا باشد یا غیرترومایی ، آسیب بر روی رشته های عصبی عبوری از ناحیه آسیب دیده تأثیر می گذارد و ممکن است عملکرد بخشی یا تمام عضلات و اعصاب مربوطه را در زیر محل آسیب مختل کند.
آسیب قفسه سینه (قفسه سینه) یا کمر می تواند بر تنه ، پاها ، کنترل روده و مثانه و عملکرد جنسی تأثیر بگذارد. آسیب گردن علاوه بر تأثیر روی موارد بالا، بر حرکات بازوها و احتمالا توانایی تنفس ، تأثیر می گذارد.

 

دلایل عمده آسیب های نخاعی

شایعترین علل صدمات نخاعی عبارتند از:

تصادفات وسایل نقلیه موتوری: تصادفات اتومبیل و موتورسیکلت علت اصلی آسیب های نخاعی است که تقریبا نیمی از آسیب های جدید نخاع را هر ساله تشکیل می دهد.

سقوط: آسیب نخاعی بعد از ۶۵ سالگی بیشتر در اثر زمین خوردن ایجاد می شود. به طور کلی ، زمین خوردن باعث حدود ۳۱٪ از آسیب های نخاعی می شود.

اعمال خشونت آمیز: بیش از ۱۳٪ از آسیب های نخاعی ناشی از برخوردهای خشن است که معمولا شامل زخم های ناشی از گلوله و زخم چاقو است.

آسیب های ورزشی و تفریحی: فعالیت های ورزشی ، مانند ورزش های ضربه ای و غواصی در آب کم عمق ، باعث ایجاد حدود ۱۰٪ از آسیب های نخاعی می شود.

مصرف الکل: بیماریها سرطان ، آرتروز ، پوکی استخوان و التهاب نخاع نیز می تواند باعث آسیب نخاعی شود.

 

راه های تشخیص قطع نخاعی و آسیب نخاعی

در اورژانس ، پزشک ممکن است با بازرسی و معاینه دقیق ، آزمایش عملکرد حسی و حرکتی و پرسیدن سوالاتی در مورد حادثه ، آسیب نخاعی را رد کند. اما اگر فرد آسیب دیده از درد گردن شکایت داشته باشد ، کاملا بیدار نباشد یا نشانه های آشکاری از ضعف یا آسیب عصبی داشته باشد ، ممکن است به آزمایش های تشخیص اضطراری نیاز باشد. این آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

 

اشعه ایکس: پرسنل پزشکی معمولا این آزمایشات را بر روی افرادی که مظنون به آسیب نخاعی پس از ضربه هستند ، استفاده می کنند. اشعه ایکس می تواند مشکلات مهره های ستون فقرات ، تومورها ، شکستگی ها یا تغییرات تخریب ستون فقرات را نشان دهد.

اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT): سی تی اسکن ممکن است نمایش بهتری از ناهنجاری هایی که در اشعه ایکس دیده می شود ، ارائه دهد.

تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI): MRI از یک میدان مغناطیسی قوی و امواج رادیویی برای تولید تصاویر تولید شده توسط رایانه استفاده می کند. این آزمایش برای مشاهده نخاع و شناسایی دیسک های فتق شده ، لخته های خون یا سایر توده هایی که ممکن است باعث فشرده سازی نخاع شوند بسیار مفید است.

چند روز پس از آسیب دیدگی، هنگامی که ممکن است مقداری از تورم فروکش کند ، پزشک معاینه عصبی گسترده تری را برای تعیین سطح آسیب انجام می دهد. این معاینات شامل آزمایش قدرت عضلانی و توانایی در لمس سبک و احساسات سوزن سوزنی است.

 

راه های درمان قطع نخاعی و آسیب نخاعی

متأسفانه ، هیچ راهی برای برگشت آسیب وارده به نخاع وجود ندارد. اما محققان به طور مستمر در حال کار بر روی روش های درمانی جدید از جمله پروتزها و داروهایی هستند که ممکن است باعث بازسازی سلول های عصبی شوند یا عملکرد اعصاب پس از آسیب نخاعی را بهبود بخشند. در این میان ، درمان ضایعات نخاعی بر جلوگیری از آسیب دیدگی بیشتر و توانمندسازی افراد مبتلا به ضایعه نخاعی برای بازگشت به زندگی فعال و مولد متمرکز است.

 

اقدامات اضطراری قطع نخاعی و آسیب نخاعی

مراقبت های پزشکی فوری برای به حداقل رساندن تأثیرات هرگونه ضربه به سر یا گردن بسیار مهم است. بنابراین ، درمان آسیب نخاعی غالبا در محل حادثه آغاز می شود. پرسنل اورژانس معمولا با استفاده از گردنبندی سفت و محکم و صفحه حمل سفت و سخت، گردن و ستون فقرات را در محل خود بی حرکت می کنند ، و از آنها برای انتقال بیمار به بیمارستان استفاده می کنند.

 

مراحل اولیه (حاد) درمان قطع نخاعی و آسیب نخاعی

در اورژانس پزشکان بر روی موارد زیر تمرکز می کنند:

حفظ توانایی نفس کشیدن
جلوگیری از شوک
بی حرکت کردن گردن، برای جلوگیری از آسیب بیشتر نخاع
اجتناب از عوارض احتمالی مانند احتباس مدفوع یا ادرار ، مشکلات تنفسی یا قلبی عروقی و تشکیل لخته های خون در وریدهای عمقی در اندام ها

فردی که آسیب نخاعی دارد ، معمولا برای درمان در بخش مراقبت های ویژه بستری می شوید. حتی ممکن است به یک مرکز آسیب دیدگی ستون فقرات که دارای تیمی از جراحان مغز و اعصاب ، جراحان ارتوپدی ، متخصصان پزشکی نخاع ، روانشناسان ، پرستاران ، درمانگران و مددکاران اجتماعی متخصص در زمینه آسیب نخاعی است ، منتقل شود.

 

مراقبت های ثانویه قطع نخاعی و آسیب نخاعی

پس از تثبیت شرایط بیمار پس از آسیب ، پزشکان توجه خود را به پیشگیری از بروز مشکلات ثانویه ای که ممکن است ایجاد شود ، نظیر رفع مشکل در انقباضات عضلانی ، زخم های فشاری ، مشکلات روده و مثانه ، عفونت های تنفسی و لخته شدن خون، معطوف می کنند.
طول مدت بستری شدن در بیمارستان بستگی به وضعیت بیمار و مسائل پزشکی دارد. هنگامی که فرد به اندازه کافی برای شرکت در روش های درمانی و معالجه خوب شود ، می تواند به یک مرکز توانبخشی منتقل شود.

 

توانبخشی قطع نخاعی و آسیب نخاعی

اعضای تیم توانبخشی در حالی که بیمار در مراحل اولیه بهبود هست ، با وی کار می کنند. تیم توانبخشی ممکن است شامل یک فیزیوتراپیست ، یک کاردرمانگر ، یک پرستار توانبخشی ، یک روانشناس توانبخشی ، یک مددکار اجتماعی ، یک متخصص تغذیه ، یک درمانگر تفریحی و یک پزشک متخصص در زمینه پزشکی بدنی (متخصص طب فیزیکی) یا ضایعات نخاعی باشد.
در طی مراحل اولیه توانبخشی ، درمانگران معمولا بر حفظ و تقویت عملکرد عضلانی موجود ، توسعه مجدد مهارتهای حرکتی ظریف و یادگیری تکنیک های انطباقی برای انجام کارهای روزمره تأکید می کنند. بیماران در مورد تأثیرات ضایعه نخاعی و چگونگی پیشگیری از عوارض آموزش خواهند دید و در مورد بازسازی زندگی و افزایش کیفیت زندگی و استقلال به ایشان مشاوره داده می شود.
بسیاری از مهارت های جدید به بیماران آموزش داده می شود و از تجهیزات و فن آوری هایی استفاده خواهند کرد که می توانند به این افراد کمک کنند تا جایی که ممکن است به تنهایی زندگی کنند. این افراد تشویق می شوند که سرگرمی های مورد علاقه خود را از سر بگیرند ، در فعالیت های اجتماعی و تناسب اندام شرکت کنند و به مدرسه یا محل کار برگردند.

 

داروهای قطع نخاعی و آسیب نخاعی

ممکن است از داروها برای کنترل برخی از اثرات آسیب نخاعی استفاده شود. این داروها شامل داروهایی برای کنترل درد و انعطاف پذیری عضلات و همچنین داروهایی است که می توانند کنترل مثانه ، کنترل روده و عملکرد جنسی را بهبود بخشند.

 

جلوگیری از آسیب نخاعی

پیروی از این توصیه ها ممکن است خطر آسیب نخاعی را کاهش دهد:

رانندگی ایمن: تصادفات اتومبیل یکی از مهمترین دلایل صدمات نخاعی است. هر زمان که رانندگی می کنید یا سوار ماشین می شوید کمربند ایمنی ببندید. اطمینان حاصل کنید که کودکان شما از کمربند ایمنی استفاده می کنند یا از صندلی ایمنی کودک مناسب سن و وزن استفاده می کنند. برای محافظت از آنها در برابر آسیب های کیسه هوا ، کودکان زیر ۱۲ سال همیشه باید روی صندلی عقب سوار شوند.

قبل از غواصی عمق آب را بررسی کنید: برای اطمینان از اینکه در آب کم عمق فرو نروید ، در استخر شیرجه نزنید مگر اینکه حدود ۳.۷ متر یا عمیق تر باشد ، در هیچ آبی که عمق آن را نمی دانید شیرجه نزنید.

جلوگیری از سقوط: برای رسیدن به اشیا در مکان های بلند از چهارپایه با پله با میله محافظ استفاده کنید. نرده های دستی را در راه پله ها اضافه کنید. تشک های بدون لغزش را روی کف کاشی و وان یا دوش قرار دهید. برای کودکان خردسال ، از گیت های ایمنی برای مسدود کردن راه پله ها استفاده کنید و نصب محافظ های پنجره را در نظر بگیرید.

در هنگام ورزش احتیاط کنید: همیشه از وسایل ایمنی توصیه شده استفاده کنید. در ورزش از هدایت با سر خودداری کنید. برای حرکات جدید در ژیمناستیک از یک نقطه یاب استفاده کنید.

نخوردن مشروبات الکلی: در حالت مستی یا تحت تأثیر مواد مخدر رانندگی نکنید. با راننده ای که مشروب خورده است سوار ماشین نشوید.

 

منبع: dreisaei.com

 

 

 

 

قطع نخاعی ، آسیب نخاعی ، درمان آسیب نخاعی ، ترمیم نخاع ، علائم بهبود آسیب نخاعی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ، دکتر نجفی

در سایت دکتر نجفی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و دانشیار دانشگاه ، عضو انجمن جهانی طب فیزیکی و توانبخشی، مقالات مفید در رابطه با طب فیزیکی را مشاهده نمایید. همچنین درصورت نیاز به ویزیت با دکتر نجفی می توانید از طریق بخش تماس با ما وب سایت دکتر نجفی، ارتباط برقرار نمایید و آدرس کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی را مشاهده نمایید.

 

 

 

آدرس مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی

فلکه دوم صادقیه – بلوار فردوس – نرسیده به خیابان سلیمی جهرمی پلاک ۱۲۱ – واحد ۲

تلفن مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی

۴۴۰۱۶۱۴۲-۴۴۰۵۸۷۶۳

موبایل دکتر نجفی کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی

۰۹۹۰۱۱۶۰۳۵۴

وب سایت دکتر نجفی

www.dr-najafi.com

مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی در شبکه های اجتماعی

کانال تلگرام دکتر نجفی

صفحه اینستاگرام دکتر نجفی

 

کلمات کلیدی:

قطع نخاعی , آسیب نخاعی , درمان آسیب نخاعی , ترمیم نخاع , علائم بهبود آسیب نخاعی , قطع نخاع درمان دارد , مدت زمان ترمیم نخاع , مرگ در اثر قطع نخاع , درمان قطع نخاع از کمر به پایین , آمپول ترمیم نخاع , درمان آسیب نخاعی , علائم بهبودی ضایعه نخاعی , مدت زمان ترمیم نخاع , درمان آسیب نخاعی , چه چیزی برای ترمیم نخاع خوب است , راه رفتن ضایعه نخاعی , مرگ در اثر قطع نخاع , ایا ضایعه نخاعی درمان میشود

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

question