ورزشهای فلج مغزی (سی پی) ، تمرینات فلج مغزی ، فیزیوتراپی کاردرمانی فلج مغزی

ورزشهای فلج مغزی (سی پی) ، تمرینات فلج مغزی ، فیزیوتراپی کاردرمانی فلج مغزی

ورزشهای فلج مغزی (سی پی) ، تمرینات فلج مغزی ، فیزیوتراپی کاردرمانی فلج مغزی را در این مقاله بررسی می کنیم. فلج مغزی اصطلاحی عمومی برای توصیف گروهی از اختلالات است که بر حرکت طبیعی و وضعیت بدنی تاثیر می گذارند.

 

ورزشهای فلج مغزی

فلج مغزی ناشی از آسیب دیدگی مغز به دلایلی از قبیل عفونت، سکته مغزی، صدمه ناشی از نرسیدن اکسیژن مغز (قبل از تولد، در هنگام تولد و بعد از آن تا دوسالگی)، می باشد. این آسیب دیدگی مغز پیشرونده نیست، به عبارت دیگر پس از آسیب دیدگی اولیه وخیم تر نمی شود. با این حال، فعالیت های روزمره ای که در طول کودکی فرد با آسیب دیدگی تحت تاثیر قرار می گیرند، در طول زندگی فرد وخامت پیدا می کنند.خطرات مغزی همواره به دنبال افراد است هنگامی که جریان خون ورودی به مغز مختل شود باعث سکته مغزی می شود که با آگاهی از علائم سکته مغزی و علائم فلج مغزی می توان تا حدی اختلالات مغز را کنترل کرد.

 

اختلالات گفتاری از دیگر اختلالی شایع بین افرادی است که به فلج مغزی دچار شده اند. گفتاردرمانی می تواند به حل این مشکل کمک کند. گفتار درمانی سی پی کیفیت کلی زندگی و استقلال این کودکان را افزایش می دهد.

فیزیوتراپی در مدیریت بیماری فلج مغزی نقشی مهمی را ایفا می کند، که اغلب از بدو تولد شروع می شود. در کلینیک اسدی، با تشخیص بیماری، کودک معاینه شده و رشد او ثبت می گردد. به عنوان بخشی از برنامه درمانی، به کودک نحوه کنترل حرکات سر، نحوه نشستن، غلت خوردن و راه رفتن آموزش داده می شود، همچنین به بیمار به منظور جلوگیری از الگوهای حرکتی غیرنرمال آموزش داده می شود.

 

علائم فلج مغزی

اصلی ترین علائم فلج مغزی مشکل کنترل حرکت و وضعیت بدن و مشکلات تعادلی است. گاهی اوقات، نقاط دیگری از مغز نیز آسیب می بینند که منجر به مشکلات بینایی، شنوایی و یادگیری می شود.

فلج مغزی در بدو تولد تشخیص داده می شود و فیزیوتراپی در مدیریت بیماری در سال های پس از تولد نقش مهمی را ایفا می کند.

 

علت فلج مغزی

نوزادان نارس بیشتر در معرض فلج مغزی قرار دارند. علت فلج مغزی در اوایل نوزادی به شرح زیر می باشد:

سطوح اکسیژن پایین
یرقان شدید
عفونت های مغزی از قبیل التهاب مغز،مننژیت و تبخال
خونریزی مغزی
آسیب دیدگی های سر (ناشی از تصادف، زمین خوردگی و…)
عفونت های که مادر به هنگام بارداری به آن مبتلا می شود از قبیل سرخچه

 

تشخیص فلج مغزی

فلج مغزی با بررسی کامل سابقه پزشکی (از جمله سابقه پزشکی پیش از تولد) و معاینه بیمار تشخیص داده می شود. معاینه شامل بررسی عصبی کامل بیمار است. آزمایشات تشخیصی دیگر به شرح زیر هستند:

آزمایشات بینایی و شنوایی
تست هوش
نوار مغز ( گرفتن نوار مغزی به منظور تشخیص حمله مغزی)
ام ار ای و سی تی اسکن از سر
آزمایشات خون

 

درمان فلج مغزی با فیزیوتراپی

فیزیوتراپی در پشتیبانی از کودکان و بزرگسالان در برابر فلج مغزی و فلج بل نقش مهمی ایفا می کند. هدف اصلی کمک به فلج مغزی کودکان و بزرگسالان ، به منظور تحرک و مستقل بودن تا حد امکان است.

متخصصان کلینیک اسدی در زمینه درمان بیماران مبتلا به بیماری های عصبی تخصص دارند. فیزیوتراپی فلج مغزی بر این مساله تمرکز دارد که کدام عضلات یا بخش های بدن تحت تاثیر قرار گرفته اند و آسیب دیدگی ها چگونه بر عملکرد و سبک زندگی فرد اثر گذاشته اند، تا با توجه به این جنبه ها بتوانند بهترین راهکارها را برای بیمار توصیه کنند، تا وی بتواند فعالیت های روزمره خود را بطور مستقل انجام دهد.

 

با اهمیت ترین مزیت درمان فلج مغزی کودکان با فیزیوتراپی ، درمان بیماری های مشکل سازی است که در آینده به وجود می آید، این بیماری ها از قرار زیر هستند:

آتروفی (تحلیل رفتن عضلات)
کاهش دامنه حرکتی مفصل
انقباض عضلانی
احساس درد در عضلات و مفاصل

 

پزشکان متخصص ما در این کلینیک تمرکز خود را به کاهش عوارض پیش بینی نشده و بدست آوردن نتایج بهینه معطوف می کنند.

روش درمان فلج مغزی کودکان و بزرگسالان با فیزیوتراپی بستگی به نیازهای بیمار دارد. روش درمان دستی یا کایروپراکتیک فیزیوتراپی به صورت استفاده از تجهیزات برای با آزموزی و فعالیت بیشتر عضلات خاص می باشد، این روش در وضعیت های مختلف از قبیل نشسته و ایستاده قابل اجرا است.

حرکات ورزشی نیز برای استحکام عضلات خاص انجام می شوند. این حرکات ورزشی می توانند بخشی از یک برنامه ورزشی خانگی باشند که باید به صورت منظم انجام شود.

توانبخشی با استفاده از تجهیزات مخصوص و حرکات ورزشی به منظور بهبود وضعیت بدن در حالت های مختلف صورت می گیرد که اثری مثبت بر عملکرد کل بدن دارند. برای مثال، بهبود استحکام ستون مهره ها اغلب باعث می شود که افراد ثبات بیشتری داشته باشند و کنترل بیشتری روی حرکات بدن و اندام های خود داشته باشند.

علاوه بر روش دستی فیزیوتراپی در درمان فلج مغزی، در این کلینیک متخصصین گاهی از تحریک الکتریکی عصب از راه پوست در طول درمان مورد استفاده می کنند. در این روش درمانی، الکترودها روی بدن قرار داده می شود تا از تحریک الکتریکی برای عضلات مورد نظر به ویژه عضلاتی که مغز به سختی می تواند عمل انقباض آنها را انجام دهد، استفاده شود.

 

ورزشهای فلج مغزی مخصوص کودکان

با توجه به اینکه فلج مغزی کودک، شدید یا خفیف است، برنامه ی حرکات ورزشی و کششی که فیزیوتراپیست توصیه می کند، متفاوت است. هر فرد مبتلا به فلج مغزی علائم متفاوتی دارد و از اینرو برنامه درمانی مخصوص او نیز متفاوت است. فیزیوتراپیست ها از روش های ویژه برای بهبود خشکی و سفتی عضلات (از مشخصه های فلج مغزی در کودکان و بزرگسالان) استفاده می کنند.

برنامه ورزشی مخصوص افراد مبتلا به فلج مغزی شامل حرکات کششی و استقامتی می شود. شدت حرکات ورزشی به تدریج کاهش پیدا می کند. از آنجایی که فلج مغزی یک بیماری دائمی است، حرکات ورزشی و کششی باید هر روز و بطور مستمر انجام شوند تا بهبودی حاصل شود. در طول هفته ۵ الی ۲۰ ساعت باید صرف استحکام عضلات شود. برخی از نمونه های ساده ورزش ها و بازی های مقدماتی برای کودکان مبتلا به فلج مغزی در ادامه ارائه شده است.

 

ورزشهای فلج مغزی ۱:

ورزشهای فلج مغزی

به سمت جلو بدوید و از روی مانع بپرید و به مکعب دست بزنید. مسیر رفته را با برگردید و بار دیگر روی از روی مانع بپرید و به مکعب دست بزنید.

 

ورزش های فلج مغزی ۲:

ورزشهای فلج مغزی

از مخروط اول شروع کنید و ما بین مخروط های دیگر بدوید تا به توپی که در انتهای مسیر است، برسید. توپ را به سمت دروازه شوت کنید. کودک دیگری می تواند دروازه بان باشد و مانع از ورود توپ به دروازه شود. دروازه بان سپس توپ را سر جای اول خود قرار می دهد و این فرآیند تکرار می شود.

 

ورزشهای فلج مغزی ۳:

ورزشهای فلج مغزی

کودک می نشیند و پشت خود را به سمت یک توپ و دیوار تکیه می دهد. توپ حرکت را هدایت می کند. کودک باید از وضعیت نشسته ( زانوی ۹۰ درجه) به وضعیت ایستاده ( زانوی صاف) و دوباره به وضعیت نشسته حرکت کند. کودک باید این حرکت ورزشی را ۱۰ مرتبه تکرار کند. به طور کلی، کودک این حرکت را باید در سه نوبت ۱۰ مرتبه ای تکرار کند.

 

ورزشهای فلج مغزی ۴:

ورزش های فلج مغزی

کودک کار خود را از پادری شروع آغاز می کند و به سرعت به سمت پادری شماره های ۱ می دود و به پادری شروع باز می گردد، سپس همین فرآیند رفت و برگشت بین پادری شروع و پادری ۲ و ۳ نیز تکرار می شود.

از آنجایی که بیماری فلج مغزی روی سیستم حرکتی بیمار تاثیر می گذارد، لذا شیوه های درمانی که بتواند به بهبود حرکت بیماران کمک کند بسیار حائز اهمیت می باشد. فیزیوتراپیست ها با استفاده از این روش ها به درمان فلج مغزی در کودکان و بزرگسالان می پردازند.

 

همچنین می توان از روش های دیگری همچون ارتز، کار درمانی،گفتار درمانی و….برای درمان بهره برد.

 

منبع: asadiclinic.ir

 

 

 

 

ورزشهای فلج مغزی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ، دکتر نجفی

در سایت دکتر نجفی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و دانشیار دانشگاه ، عضو انجمن جهانی طب فیزیکی و توانبخشی، مقالات مفید در رابطه با طب فیزیکی را مشاهده نمایید. همچنین درصورت نیاز به ویزیت با دکتر نجفی می توانید از طریق بخش تماس با ما وب سایت دکتر نجفی، ارتباط برقرار نمایید و آدرس کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی را مشاهده نمایید.

 

 

 

آدرس مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی

فلکه دوم صادقیه – بلوار فردوس – نرسیده به خیابان سلیمی جهرمی پلاک ۱۲۱ – واحد ۲

تلفن مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی

۴۴۰۱۶۱۴۲-۴۴۰۵۸۷۶۳

موبایل دکتر نجفی کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی

۰۹۹۰۱۱۶۰۳۵۴

وب سایت دکتر نجفی

www.dr-najafi.com

مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی در شبکه های اجتماعی

کانال تلگرام دکتر نجفی

صفحه اینستاگرام دکتر نجفی

 

کلمات کلیدی:

ورزشهای فلج مغزی , سی پی , تمرینات فلج مغزی , فیزیوتراپی کاردرمانی فلج مغزی , مرگ کودکان فلج مغزی , تمرینات فلج مغزی , درمان قطعی فلج مغزی , عکس فلج مغزی , فلج مغزی دایپلژی , ورزش برای بیماران سی پی , فلج مغزی در بزرگسالان , ورزش برای فلج اطفال

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

question