ورزشهای انگشت ماشه ای ، درمان و تمرینات انگشت ماشه ای، فیزیوتراپی انگشت ماشه ای، آتل انگشت ماشه ای

ورزشهای انگشت ماشه ای را در این مقاله بررسی می کنیم. یکی از مشکلات نه چندان رایجی که ممکن است برای انگشتان اتفاق بیفتد، انگشت ماشه ای است. شصت ماشه ای (trigger thumb) و انگشت ماشه ای (trigger finger) دو عارضه شبیه به هم هستند که معمولاً با هم ایجاد می شوند و ممکن است برای شما دردی بسیار شدید به همراه داشته باشند و محدودیت حرکتی انگشتان در پی این عارضه به حدی باشد که امکان حرکت انگشت غیر ممکن شود.

 

ورزشهای انگشت ماشه ای

انگشت ماشه ای چیست و چگونه ایجاد می شود؟

اگر پوشش رویی تاندون به هر دلیلی تحریک شده و در پی آن تاندون ملتهب گردد، عارضه انگشت ماشه ای بوجود می آید. در افرادی که دچار انگشت ماشه ای هستند، باز و بسته کردن، خم و راست شدن و حرکت نرم و روان انگشتان از دست می رود و مشکلات فراوانی برای فرد ایجاد می شود.

 

تزریق استروئید (کورتیزون) در غلاف تاندون متداول ترین درمان انگشت ماشه ای محسوب می شود. کورتیزون غالباً ورم را به حدی کاهش می دهد که بازیابی حرکت انگشت ممکن شود. یک بار تزریق کورتیزون معمولاً مشکل انگشت ماشه ای را، حداقل به طور موقتی کاهش می دهد. احتمال ماندگار بودن نتیجه تزریق استروئید نزدیک ۵۰ درصد است. به همین دلیل بسیاری از بیماران تصمیم می گیرند که درمان تریگر فینگر را با تزریق کورتون شروع کنند. ممکن است تزریق کورتیزون درمانی قطعی برای انگشت ماشه ای نباشد، اما درد بسیاری از بیماران را تسکین می دهد. درمان انگشت ماشه ای با تزریق استروئید توسط دکتر علی نقره کار، فوق تخصص درد قابل انجام است.

 

علائم و نشانه های انگشت ماشه ای

ایجاد صداهایی مانند ترق و تروق و تق تق در انگشتان
ایجاد برجستگی کوچک یا بزرگ و کاملاً قابل مشاهده در انتهای انگشت و نزدیک به کف دست
قفل شدن انگشت در حالت خم شده و برنگشتن به حالت اولیه و باز انگشت
احساس دردی شدید در انگشتان

 

درمان انگشت ماشه ای

اگر به عارضه انگشت ماشه ای مبتلا هستید، درمانهای خانگی بسیار موثری برای این مشکل وجود دارد که یکی از آنها انجام تمرینات و ورزشهای مختلف است که در ادامه به آنها اشاره خواهیم نمود. بجز ورزش، روشهای خانگی دیگری نیز مانند استفاده از داروهای ضد التهابی، سرما و گرما درمانی و استفاده از انگشت بند وجود دارد که ممکن است برای درمان انگشت ماشه ای مناسب باشد.

اگر هیچ کدام از این راه ها برای درمان مشکل کافی نباشد، بیمار کاندید تزریق داروی ضد التهاب داخل انگشت خواهد بود. اگر بیماری با درد همراه باشد و به خاطر درد نتوان تمرینات ورزشی را انجام داد، ابتدا باید توسط متخصص درد تزریق داخل غلاف تاندونی داروی ضد التهاب انجام شود و بعد از یک هفته بیمار تمرینات گفته شده در این مقاله را انجام دهد؛ اما اگر بیمار از درد شکایتی ندارد و فقط گیر افتادگی انگشت، او را آزار می دهد در ابتدا نیاز به تزریق نیست و فقط انجام ورزشهای گفته شده در زیر کفایت می کند؛ و در صورتی که بهبودی با ورزش حاصل نشود، تزریق داخل تاندونی انجام می پذیرد.

 

اگر با انجام حرکت های ورزشی انجام شده همچنان انگشت ماشه ای درمان نشود، راه حل نهایی عمل جراحی خواهد بود. البته در کنار جراحی، باز هم ورزشهای مشخصی باید انجام شود تا انگشت به حالت معمول برگردد و حداکثر کارایی خود را پیدا کند. در ادامه برخی از این ورزشها که برای درمان مشکل انگشت ماشه ای کاربرد دارد را معرفی می کنیم که البته اغلب حرکات کششی می باشند.

 

درمان انگشت ماشه ای با ورزش

۱٫ بلند کردن انگشت

1. بلند کردن انگشت

 

به نظر می رسد یکی از عواملی که باعث ایجاد مشکل انگشت ماشه ای می شود، خم کردن بیش از اندازه و باز و بسته کردن مکرر انگشتان است. این خم کردن زیاد انگشت ها ممکن است در حین کار انجام شود، یا اینکه صرفاً در حین انجام فعالیت های تفریحی (مانند بازی تنیس یا رانندگی و …) باشد. یکی از ورزش هایی که می تواند به بهبود وضعیت انگشت ماشه ای کمک و تاندون ها را تقویت نماید، بلند کردن انگشت است. به این صورت که باید کف دست را روی زمین یا یک سطح صاف بگذارید. حالا هر انگشت را به تنهایی بلند کنید. البته در بلند کردن انگشتی که دچار مشکل شده است باید تمرکز و دقت بیشتری داشته باشید. باید خیلی آرام هر انگشت را بلند کنید، چند ثانیه در همان حالت نگه دارید و بعد پایین بیاورید و استراحت بدهید؛ سپس تمرین را برای انگشت بعدی آغاز کنید.

 

۲٫ کشیدن انگشت به کمک کش

2. کشیدن انگشت به کمک کش

 

یکی دیگر از ورزشهایی که به باز شدن انگشت ها کمک می کند این است که انگشت ها را در حالتی که تحت فشار هستند، باز کنید. برای این کار اول انگشت ها را به سمت داخل جمع کنید طوری که هر کدام از انگشت ها صاف باشند و فقط از بند اول خم شوند. بعد یک کش دور آن ها بیندازید. حالا دستتان را در حالی که باید فشار کش را خنثی کند، باز و بسته کنید.

 

۳٫ کشش یک انگشت به کمک شست

3. کشش یک انگشت به کمک شست

در این تمرین شما باید انگشتی که دچار مشکل شده است را به کمک انگشت شست خود تقویت کنید. اول انگشت آسیب دیده را با شست خود بگیرید. موقعیت انگشت ها در این حالت به شکل یک دایره در می آید. این حالت را به مدت ۵ ثانیه نگه دارید و سپس انگشت را به حالت اول و معمولی برگردانید. این کار را ۱۰ بار تکرار کنید.

 

۴٫ فشار دادن توپ تنیس

4. فشار دادن توپ تنیس

 

با استفاده از یک توپ تنیس (یا همان هفت سنگ) می شود به بهبود مشکل انگشت ماشه ای کمک کرد. فقط کافی است توپ تنیس را کف دستتان بگیرید و حدود ۵ ثانیه با انگشت ها فشار دهید و بعد رها کنید. همین کار را در روز ۵ تا ۱۰ بار انجام دهید.

 

۵٫ باز کردن دست

این ورزش باعث تقویت عضلات دور کننده انگشت ها از یکدیگر می شود و علاوه بر تقویت این دسته از عضلات، به بهبود مشکل انگشت ماشه ای هم کمک می کند. این تمرین به سادگی انجام می شود. اول دست را کامل باز کنید و انگشت ها را هم کاملاً از هم فاصله دهید. بعد انگشت ها را جمع کرده و دستتان را مشت کنید. حالا همین حرکت را چند بار تکرار کنید.

5. باز کردن دست

 

۶٫ بستن چند مرحله ای دست

6. بستن چند مرحله ای دست

 

این حرکت کمی پیچیده تر از ورزشهای قبل و البته ترکیبی است. اول دست را کامل باز کنید و انگشت ها را صاف و باز نگه دارید. حالا فقط انگشت ها را از بند اول و دوم جمع کنید. یعنی انگشت ها به کف دست نمیرسند و فقط حالت حلقه شده پیدا می کنند. حالا انگشت ها را باز کنید تا به حالت اول خود بازگردند.

مجداً انگشت ها را خم کنید ولی این بار انگشت ها را طوری خم کنید که در نهایت دستتان مشت شود. بعد دست را باز کنید و دوباره خم کنید. خم کردن برای بار سوم به صورتی باید انجام شود که بند اول انگشت خم نشود و سر انگشت ها به انتهای کف دست و نزدیک به مچ برسد.

این ورزش یکی از مفید ترین و مؤثرترین تمرین هایی است که می توانید برای کاهش درد و بهبود وضعیت انگشت ماشه ای انجام دهید.

 

۷٫ باز کردن انگشت ها از یکدیگر

7. باز کردن انگشت ها از یکدیگر

 

آخرین ورزشی است که در این مطلب برای بهبود وضعیت انگشت ماشه ای معرفی می کنیم، باز کردن انگشت ها از یکدیگر است. در این تمرین شما باید با انگشت آسیب دیده و انگشت کناری آن کار کنید و آنها را از هم باز کنید. اول دو انگشت را به طور کامل باز کنید و صاف نگه دارید. بعد به کمک دست دیگر این دو انگشت را از هم باز کنید تا شکل V تشکیل دهند. انگشت شست و اشاره دست دیگر را بین دو انگشتی که از هم باز کرده اید بگذارید و سعی کنید با ایجاد فشار این دو انگشت (انگشت آسیب دیده و انگشت کناری آن) را از هم بیشتر فاصله دهید تا تحت کشش قرار بگیرند. مقدار فشار فقط باید به اندازه ای باشد که احساس کنید دو انگشت تان تحت کشش هستند. مراقب باشید که بیش از حد به آنها فشار نیاورید چون ممکن است در اثر کشش بیش از حد آسیب ببینند. این حرکت را ۵ بار تکرار کنید.

 

به غیر از ورزش هایی که اینجا معرفی کردیم، از ماساژ خود مفاصل و نواحی اطراف مفاصلی که دچار مشکل شده اند نیز می توان استفاده کرد. ماساژ دادن در واقع از طریق افزایش جریان گردش خون در اطراف انگشت باعث کاهش التهاب و در نتیجه کاهش درد می شود. می توانید روزانه چند دقیقه قبل و بعد از ورزش هایی که معرفی کردیم، انگشت تان را ماساژ دهید.

 

یکی از مشکلاتی که اغلب افراد به طور حاد و مزمن در زندگی خود تجربه می نمایند، احساس درد است. درد جدای از عامل ایجاد آن، می تواند کار و زندگی روزمره شما را تحت تأثیر قرار دهد و در مواردی، به شدت ناتوان کننده باشد. اگر در جایی از بدن خود دردی احساس می کنید، با مراجعه به کلینیک دکتر علی نقره کار دارای برد تخصصی آنستزیولوژی و درد، می توانید به بهبود این شرایط بپردازید.

 

منبع: dr-noghrekar.ir

 

 

 

 

ورزشهای انگشت ماشه ای

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ، دکتر نجفی

در سایت دکتر نجفی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و دانشیار دانشگاه ، عضو انجمن جهانی طب فیزیکی و توانبخشی، مقالات مفید در رابطه با طب فیزیکی را مشاهده نمایید. همچنین درصورت نیاز به ویزیت با دکتر نجفی می توانید از طریق بخش تماس با ما وب سایت دکتر نجفی، ارتباط برقرار نمایید و آدرس کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی را مشاهده نمایید.

 

 

 

آدرس مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی

فلکه دوم صادقیه – بلوار فردوس – نرسیده به خیابان سلیمی جهرمی پلاک ۱۲۱ – واحد ۲

تلفن مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی

۴۴۰۱۶۱۴۲-۴۴۰۵۸۷۶۳

موبایل دکتر نجفی کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی

۰۹۹۰۱۱۶۰۳۵۴

وب سایت دکتر نجفی

www.dr-najafi.com

مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی در شبکه های اجتماعی

کانال تلگرام دکتر نجفی

صفحه اینستاگرام دکتر نجفی

 

کلمات کلیدی:

ورزشهای انگشت ماشه ای , ورزشهای انگشت ماشه ای، درمان و تمرینات انگشت ماشه ای، فیزیوتراپی انگشت ماشه ای، آتل انگشت ماشه ای , جراحی انگشت ماشه ای , درمان انگشت ماشه ای , درمان فیزیوتراپی انگشت ماشه ای , عوارض درمان نکردن انگشت ماشه ای , خرید آتل انگشت ماشه ای , اسپلینت انگشت ماشه ای , درمان خانگی انگشت ماشه ای

ورزشهای انگشت ماشه ای ، درمان و تمرینات انگشت ماشه ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به اینستاگرام دکتر نجفی | تلفن: 44016142 - 44058763 09901160354
+