گردنبند طبی برای دیسک و آرتروز گردن

گردنبند طبی برای دیسک و آرتروز گردن

گردنبند طبی برای دیسک و آرتروز گردن را در این مقاله بررسی می کنیم. آسیب های گردن از نظر نوع و شدت متفاوت هستند. درد در ناحیه گردن ممکن است در اثر خوابیدن با زاویه نامناسب، لغزش و افتادن یا حوادث اتومبیل و ورزشی رخ دهد. تغییرات دژنراتیو در گردن یا ستون فقرات نیز می توانند موجب بروز درد شوند.

 

گردنبند طبی برای دیسک و آرتروز گردن

اگر در ناحیه گردن خود احساس درد می کنید، حتماً قبل از خرید گردنبند طبی با پزشک مشورت کنید. پزشک ممکن است استفاده از گردنبند طبی را پس از وارد شدنِ ضربه به گردن یا عمل جراحی برای کنترل درد توصیه کند. همچنین پزشک وضعیت شما را ارزیابی می کند و پس از تشخیص بهترین نوع گردنبند طبی را برای شما توصیه خواهد کرد. پزشک در خصوص زمان مناسب استفاده از گردنبند طبی و مدت زمانی که نیاز به پوشیدن آن جهت حمایت از گردن دارید با شما صحبت خواهد کرد.

در ادامه نکاتی جهت آشنایی بیشتر با انواع گردنبند طبی و بیماری هایی که طی آن نیاز به استفاده از این وسیله دارید، ذکر شده اند.

 

به یاد داشته باشید، گردنبند وسیله ای موقتی است که به بهبود وضعیت گردن و تسکین درد کمک می کند. جهت اخذ بهترین نتیجه و تسریع در مرحله بهبودی پوشیدن صحیح گردنبند طبی اهمیت خاصی دارد. یک گردنبند طبی خوب باید بتواند حرکت را کاهش دهد اما نباید باعث ایجاد ناراحتی بیمار شود. در صورت احساس ناراحتی حین استفاده از این وسیله موضوع را فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

به طور کلی گردنبند طبی زمانی بیشترین تأثیر را دارد که از آن مطابق توصیه پزشک معالج خود استفاده کنید. همچنین می توانید با متخصص ارتوپدی که در زمینه طراحی گردنبندهای طبی ستون فقرات و گردن تخصص دارد مشورت نمایید.

 

کاربرد گردنبند طبی برای دیسک و آرتروز گردن

شرایط متداولی که در صورت بروز آن ها نیاز به استفاده از گردنبند طبی دارید عبارتند از:

فعالیت های ورزشی شدید

استفاده از گردنبند طبی تنها محدود به کمک های فوری در زمان بروز صدمات پزشکی نیست. این نوع گردنبندها توسط ورزشکاران برای کمک به جلوگیری از بروز آسیب های ناشی از ورزش های موتوری شدید مانند مسابقات کارتینگ، مسابقات قایق های تندرو و موتور کراس استفاده می شوند. مسابقه دهندگان از گردنبندهای طبی به عنوان بخشی از وسایل حفاظتی خود در برابر حوادث مانند ویپلش گردن که ممکن است در طول مسابقه رخ دهند، استفاده می کنند.

 

آسیب های ضربه ای گردن یا سر

گردنبند به منظور اهداف بالینی و پس از وارد شدنِ آسیب جدی به سر یا گردن اغلب به عنوان وسیله پیشگیری کننده استفاده می شود. این فرآیند به تثبیت ناحیه گردنی بیمار مانند نخاع و جمجمه کمک می کند تا از وارد شدن آسیب بیشتر جلوگیری شود. همچنین گردنبند طبی در کاهش احتمال بروز آسیب نخاعی، فلج یا مرگ مفید است.

 

مرحله بهبودی بعد از عمل جراحی

برای بیمارانی که تحت عمل جراحی ستون فقرات قرار گرفته اند، پوشیدن گردنبند طبی یکی از اقدامات فوری است که باید بعد از انجام عمل انجام شود. گردنبند طبی به ثبات مناطق آسیب دیده کمک کرده و از وارد شدن فشار به اطراف گردن پیشگیری می کند. گردنبندهای طبی تا پایان زمان بهبودی یا مرحله بهبودی بعد از عمل جراحی باید طبق توصیه پزشک استفاده شوند.

 

ویپلش گردن و مرحله درمانی

استفاده از گردنبند طبی به ویژه در بیمارانی که در اثر تصادفات دچار آسیب سر، گردن و ستون فقرات شده اند، بسیار مفید است. گردنبند طبی باید همیشه در دسترس پزشکان کشیک اورژانس باشد تا بلافاصله در بیماران در وضعیت های اضطراری جهت پیشگیری از ناهنجاری های بیشتر مانند آسیب ستون فقرات، ویپلش و رگ به رگ شدن گردن استفاده شوند.

 

کشیدگی گردن یا ویپلش هنگام آسیب دیدن بافت های ستون فقرات رخ می دهد و معمولاً با استفاده از گردنبند طبی نرم قابل درمان است. جدا از گردنبند طبی، پزشکان به طور معمول فیزیوتراپی و ورزش را برای بیماران خود توصیه و برنامه ریزی می کنند.

 

رادیکولوپاتی گردن

تومورها، فتق دیسک و سایر صدمات می توانند منجر به بروز آسیب عصبی و در نتیجه رادیکولوپاتی گردن شوند. طی سال های گذشته پزشکان اغلب این بیماری را با انجام عمل جراحی درمان کردند. در حال حاضر متخصصین فیزیوتراپی بیشتری از گردنبند طبی و بریس برای درمان موفقیت آمیز رادیکولوپاتی گردن همراه با استراحت و ورزش استفاده می کنند.

 

گردن درد

به طور معمول گردنبندهای طبی برای کنترل گردن درد و تحت نظارت یک پزشک آموزش دیده استفاده می شوند. با این حال، نمی توان به سادگی و با پوشیدن گردنبند طبی برای تسکین گردن درد، ارزیابی دقیقی انجام داد. بهتر است برای اخذ برنامه درمانی شخصی به خصوص استفاده از گردنبند طبی با پزشک مشورت کنید.

 

انواع مختلف گردنبند طبی جهت گردن درد

پیش از استفاده از گردنبند بهتر است گزینه های مناسب خود را ارزیابی کنید. همیشه به یاد داشته باشید که انواع مختلفی از گردنبندها در بازار موجود هستند. اگر از گردن درد شدید رنج می برید، به گردنبندی نیاز دارید که به نحوی مناسب از گردن شما حمایت کند.

 

در ادامه، انواع مختلف گردنبندهای طبی مختص گردن درد جهت انتخاب معرفی شده اند. اگرچه به شما توصیه می کنیم پیش از خرید با پزشک معالج خود مشورت کنید.

 

گردنبندهای طبی سخت

گردنبندهای طبی سخت در قسمت بیرونی دارای ترموپلاستیک سخت هستند اما داخل آن ها نرم می باشد. گردنبندهای طبی سخت نسبت به انواع نرم سطح بالاتری دارند و برای بیمارانی تجویز می شوند که یا تحت عمل جراحی قرار گرفته اند و یا دچار آسیب ناشی از ضربه شده اند. ضخامت قاب پلاستیکی این گردنبندها ۸/۱ اینچ است.

گردنبندهای طبی سخت

 

گردنبندهای طبی نیمه سخت

گردنبندهای طبی نیمه سخت دقیقاً مانند انواع سخت دارای قسمت داخلی نرمی هستند و پوشیدن آن ها راحت است. گردنبندهای طبی نیمه سخت دارای ترموپلاستیک نیمه سخت در بخش بیرونی هستند. این نوع گردنبندها تحرک ناحیه گردن را محدود اما از چانه و همچنین سر پشتیبانی می کنند. نحوه ی استفاده از گردنبندهای طبی نیمه سخت بسیار آسان است و می توان در مواقعی که نیازی به آن ها نیست یا نباید استفاده شوند آن ها را برداشت.

گردنبندهای طبی نیمه سخت

 

گردنبندهای طبی نرم

از گردنبندهای طبی نرم برای بیمارانی استفاده می شود که به حداقل میزان حمایت نیاز دارند. این نوع از گردنبندها گردن و سر را ثابت نگه می دارند تا از وارد شدنِ آسیب بیشتر جلوگیری شود. گردنبندهای طبی نرم برای افرادی که تحت عمل جراحی جزئی جهت رفع مشکلات گردن قرار گرفته اند، توصیه می شود. گردنبندهای طبی نرم از فوم ساخته شده اند. این فوم بافت نرمی به این نوع از گردنبندها می بخشد. در هنگام استفاده از گردنبندهای طبی نرم مطمئن شوید که تا جایی که مناسب است و تنفس را برای شما سخت نمی کند کاملاً اطراف گردن را بگیرند.

گردنبندهای طبی نرم

 

ارتز حمایت کننده از گردن و قفسه سینه (CTO)

ارتز حمایت کننده از گردن و قفسه سینه برای جلوگیری از حرکت قسمت فوقانی کمر و ستون فقرات و همچنین ناحیه گردن استفاده می شود. این ارتزها پشتیبانی بیشتری نسبت به گردنبندهای طبی سخت دارند. قبل از خرید این نوع وسیله باید ابتدا با پزشک مشورت کنید زیرا انواع مختلفی از این ارتزها برای اهداف مختلف وجود دارند.

 

بریس گردن هالو

بریس گردن هالو سخت ترین نوع گردنبند طبی است. این نوع گردنبندهای طبی برای افرادی که دچار آسیب جدی به گردن مانند شکستگی گردن شده اند، استفاده می شود. متخصصین ارتوپدی بریس گردن هالو را به کسانی که تحت عمل جراحی ستون فقرات قرار گرفته اند، توصیه می کنند. همچنین تنها پزشک می تواند این بریس را بر روی بیمار گذاشته و آن را خارج کند. بیمار هرگز نباید سعی کند این گردنبند طبی را به تنهایی بردارد. تا زمانی که ستون فقرات به طور کامل بهبود نیافته باشد، گردنبند طبی هالو برداشته نمی شود.

 

گردنبندهای طبی فیلادفیا

اگرچه گردنبندهای طبی فیلادلفیا از فوم ساخته شده اند اما بسیار سخت هستند و با استفاده از نوارهای ولکرو در هر طرف متصل می شوند. این نوع گردنبند طبی به صورت شبانه روزی مورد استفاده قرار می گیرد و باید تا زمانی که پزشک تعیین کرده است روی گردن باقی بماند. پزشکان گردنبند طبی فیلادلفیا را به کسانی توصیه می کنند که دچار شکستگی ستون فقرات در قسمت فوقانی شده اند یا تحت عمل جراحی گردن قرار گرفته اند.

 

ارتز ثابت کننده ی استرنو اسیپیتال-مندیبولار یا گردنبند طبی سومی (SOMI)

گردنبند طبی سومی برای تراز کردن ستون فقرات و گردن به منظور رفع هر گونه آسیب وارد شده به گردن استفاده می شود. این گردنبند طبی بسیار سخت است و از حرکت سر فرد جلوگیری می کند. هنگام بستن گردنبند طبی سومی انجام حرکت هایی مانند پیچاندن یا خم کردن گردن کاملاً ممنوع است. این نوع گردنبند به بهبود قسمت فوقانی قفسه سینه کمک می کند. همچنین ارتز ثابت کننده ی استرنو اسیپیتال-مندیبولار از هرگونه حرکتی که باعث بروز صدمات بیشتر به گردن شود جلوگیری می کند.

 

نحوه ی استفاده از گردنبند طبی

گردنبندهای طبی از انواع ساده ی تک قطعه ای نرم تا انواع سخت با پد و پلاستیک سخت در بازار وجود دارند. انتخاب نوع نرم یا سخت گردنبند طبی تنها به توصیه پزشک بستگی دارد. پزشک با توجه به شدت مشکل گردن و مدت زمان نیاز به استفاده از گردنبند طبی نوع مناسب را برای شما تجویز خواهد کرد.

هنگامی که پزشک به شما استفاده از نوع خاصی از گردنبند طبی را توصیه می کند، در خصوص نحوه ی استفاده و مراقبت های بعدی نیز دستورالعمل های خاصی به شما داده می شود. با این حال، در ادامه چند دستورالعمل کلی ارائه شده اند که می توانید از آن ها پیروی کنید:

همیشه مستقیم به جلو نگاه کنید و چانه خود را بالا و موازی با سطح زمین نگه دارید.
گردنبند طبی مخصوص گردن درد باید آنقدر محکم باشد که نتوانید سر خود را آزادانه حرکت دهید. همچنین، چانه شما نباید به داخل بلغزد یا از گردنبند بیرون بزند.
مطمئن شوید که لبه پایینی گردنبند باید به صورت مناسبی روی بدن شما قرار بگیرد و فقط ناحیه دارای پد با پوست تماس داشته باشد.
اگر موهای بلند یا ریش دارید، باید موها را خارج از گردنبند طبی قرار دهید.
مطمئن شوید که می توانید به راحتی نفس بکشید. اگر گردنبند طبی در حال فشار آوردن به گردن است، آن را بردارید و دوباره بپوشید.
اگر گردنبند طبی پوست شما را تحریک می کند، یک پد پنبه ای را بین گردنبند و پوست خود قرار دهید.

ناحیه زیر گردنبند را تمیز و خشک نگه دارید. از مصرف پودرها یا لوسیون ها خودداری کنید زیرا ممکن است به پدهای داخل گردنبند طبی آسیب برسانند.
در هنگام تمیز کردن گردنبند طبی از نبودن تحریکات پوستی اطمینان حاصل نمایید.
پدهایی که با پوست شما در تماس هستند باید روزانه با آب و صابون ملایم تمیز شوند. اگر گردنبند طبی شما دارای پایه های پلاستیکی است، حداقل هفته ای یکبار آن ها را با حوله مرطوب و صابون ملایم تمیز کنید. برای تمیز کردن مواد پلاستیکی از شوینده های قوی استفاده نکنید.

 

چه مدت باید از گردنبند طبی استفاده کنید؟

در صورت داشتن گردن درد خفیف شما باید در طول روز، هر روز به مدت حداقل یک هفته از گردنبند طبی استفاده کنید. سپس می توانید به تدریج مدت زمان استفاده از گردنبند طبی را کاهش دهید.

در صورت ابتلا به بیماری دیگری (مانند عمل جراحی) که نیاز به استفاده از گردنبند طبی دارد باید آن را همیشه بپوشید، مگر اینکه پزشک دستور دیگری داده باشد. تا زمانی که ستون فقرات شما بهبود یابد از گردنبند طبی استفاده کنید. این دوره ممکن است از ۶ هفته تا ۶ ماه به طول انجامد. هنگام خواب باید گردنبند طبی را بردارید.

استفاده ی طولانی مدت از گردنبند طبی ممکن است عوارض جانبی متعددی مانند انقباض بافت نرم، از دست دادن حس عمقی، آتروفی عضلانی، ضخیم شدن بافت های زیر کتفی و از دست دادن هماهنگی داشته باشد. علاوه بر این استفاده از گردنبند طبی به مدت طولانی می تواند منجر به وابستگی روانی در بیمار شود.

 

منبع omidfoot.com

 

 

 

 

گردنبند طبی برای دیسک و آرتروز گردن

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ، دکتر نجفی

در سایت دکتر نجفی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و دانشیار دانشگاه ، عضو انجمن جهانی طب فیزیکی و توانبخشی، مقالات مفید در رابطه با طب فیزیکی را مشاهده نمایید. همچنین درصورت نیاز به ویزیت با دکتر نجفی می توانید از طریق بخش تماس با ما وب سایت دکتر نجفی، ارتباط برقرار نمایید و آدرس کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی را مشاهده نمایید.

 

 

 

آدرس مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی

فلکه دوم صادقیه – بلوار فردوس – نرسیده به خیابان سلیمی جهرمی پلاک ۱۲۱ – واحد ۲

تلفن مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی

۴۴۰۱۶۱۴۲-۴۴۰۵۸۷۶۳

موبایل دکتر نجفی کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی

۰۹۹۰۱۱۶۰۳۵۴

وب سایت دکتر نجفی

www.dr-najafi.com

مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی در شبکه های اجتماعی

کانال تلگرام دکتر نجفی

صفحه اینستاگرام دکتر نجفی

 

کلمات کلیدی:

گردنبند طبی برای دیسک و آرتروز گردن , گردنبند طبی برای دیسک گردن , خوابیدن با گردنبند طبی , گردنبند طبی نرم برای دیسک گردن , بهترین گردنبند طبی برای دیسک گردن , گردنبند طبی برای قوز گردن , گردنبند طبی برای اصلاح وضعیت سر و گردن , گردنبند طبی برای آرتروز گردن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

question