بهترین رژیم غذایی نقرس ، درمان نقرس ، علایم نقرس ، تشخیص نقرس

بهترین رژیم غذایی نقرس ، درمان نقرس ، علایم نقرس ، تشخیص نقرس

بهترین رژیم غذایی نقرس ، درمان نقرس ، علایم نقرس و تشخیص نقرس را در این مقاله بررسی می کنیم. نقرس نوعی بیماری آرتروز است که با التهاب مفاصل همراه است و در این مقاله نقش رژیم غذایی نقرس بررسی می شود. حدود ۸٫۳ میلیون نفر در امریکا به این بیماری مبتلا هستند. افراد مبتلا به نقرس از درد شدید و ناگهانی، تورم و التهاب مفاصل رنج می برند. خوشبختانه نقرس با مصرف دارو، رژیم غذایی صحیح و تغییر سبک زندگی قابل کنترل می باشد. در این مقاله به بهترین رژیم غذایی نقرس اشاره می کنیم.

 

بهترین رژیم غذایی نقرس ، درمان نقرس ، علایم نقرس ، تشخیص نقرس

نقرس چیست؟

نقرس نوعی بیماری آرتروز است که با درد ناگهانی، تورم و التهاب مفاصل همراه است و تقریبا نیمی از بیماران از درد و التهاب مفصل انگشت شست پا و برخی دیگر نیز از درد انگشتان، مچ، زانو و پاشنه پا رنج می برند. علایم یا حملات نقرس زمانی روی می دهد که سطح اسید اوریک خون بالا باشد. اسید اوریک یک ماده اضافی است که هنگام هضم مواد غذایی در بدن تولید می شود. وقتی سطح اسید اوریک خون بالا باشد، این ماده در مفاصل انباشته می شود که این فرایند موجب تورم، التهاب و درد شدید می شود.

حملات نقرس معمولا شب ها رخ می دهد و حتی ۳ تا ۱۰ روز به طول می انجامد. بیشتر افراد مبتلا به نقرس، این علایم را زمانی تجربه می کنند که بدنشان نمی تواند اسید اوریک اضافی را از بدن خارج کند که در نهایت این فرایند موجب انباشت اسید اوریک در مفاصل می شود. برخی بیماران به دلیل ژنتیک یا رژیم غذایی با افزایش سطح اسید اوریک مواجه می شوند. رژیم غذایی نقرس می تواند در این زمینه موثر باشد.

 

تاثیر رژیم غذایی نقرس در درمان آن

افرادی که مبتلا به نقرس هستند، با خوردن برخی غذاها دچار حمله می شوند و سطح اسید اوریک خون بالا می رود. اغلب غذاها معمولا غنی از پورین است، ماده ای که به طور طبیعی در موادغذایی یافت می شود. وقتی این بیماران، غذاهای حاوی پورین مصرف می کنند، بدنشان شروع به ساخت و تولید اسید اوریک می کند. این موضوع برای افراد سالم نگران کننده نیست چون بدن این افراد به راحتی اسید اوریک اضافی را دفع می کند. به هرحال در بیماران نقرسی، اسید اوریک اضافی به راحتی از بدن دفع و خارج نمی شود. از همین رو غذاهای غنی از پورین موجب انباشت اسید اوریک و حمله نقرس می شود. خوشبختانه تحقیقات نشان می دهند که کاهش مصرف غذاهای غنی از پورین و مصرف صحیح داروها می تواند از حملات نقرس جلوگیری کند.

غذاهایی که معمولا موجب حملات نقرس می شود و باید از رژیم غذایی نقرس حدف شوند، شامل گوشت قرمز، غذاهای دریایی، مشروبات الکلی و شراب می باشد. این غذاها کم و بیش حاوی مقادیری پورین هستند. تحقیقات نشان می دهد که سبزیجات حاوی پورین موجب حمله نقرس نمی شود. نوشیدنی های شیرین و حاوی فروکتوز می توانند خطر ابتلا به نقرس و حملات آن را افزایش دهند حتی اگر این نوشیدنی ها حاوی پورین نباشند. این خوراکی ها می توانند سطح اسید اوریک خون را بالا ببرند و سرعت فرایندهای سلولی را افزایش دهند.

 

بهترین رژیم غذایی نقرس ، درمان نقرس ، علایم نقرس ، تشخیص نقرس

 

به عنوان مثال نتیجه یکی از مطالعات روی بیش از ۱۲۵ هزار نفر نشان داد افرادی که مواد غذایی حاوی فروکتوز مصرف می کنند، به میزان ۶۲ درصد در معرض ابتلا به نقرس قرار دارند. از سوی دیگر تحقیقات نشان می دهد که محصولات لبنی کم چرب، محصولات سویا و مکمل های ویتامین ث با کاهش سطح اسید اوریک خون می توانند از حملات نقرس جلوگیری کنند. برخی غذاها و خوراکی ها می توانند سطح اسید اوریک خون را افزایش یا کاهش دهند که این بسته به میزان پورین در موادغذایی است، همچنین فروکتوز می تواند سطح اسید اوریک خون را افزایش دهد حتی اگر ماده غذایی حاوی پورین نباشد.

 

رژیم غذایی نقرس ، غذاهایی که می توان خورد

اگرچه رژیم غذایی بیماران نقرسی بسیار محدود است اما هنوز غذاها و خوراکی های کم پورین وجود دارد که این بیماران می توانند از خوردن آن لذت ببرند. غذاها و خوراکی های کم پورین حاوی حداکثر ۱۰۰ میلی گرم پورین می باشند. در اینجا به برخی غذاها و خوراکی های کم پورین که برای بیماران نقرسی مفید است، اشاره می کنیم:

میوه ها: همه میوه ها برای بیماری نقرس خوب هستند. گیلاس با کاهش سطح اسید اوریک می تواند از حملات نقرس جلوگیری کند و التهاب را کمتر کند.
سبزیجات: همه سبزیجات از جمله سیب زمینی، نخود، قارچ، بادمجان و سبزیجات برگدار تیره رنگ برای بیماری نقرس مفید هستند.
حبوبات: همه حبوبات از جمله عدس، لوبیا و سویا و پنیر سویا مفید هستند. (در شرایطی که بیمار درد شدید دارد و اسید اوریک کنترل نیست مصرف حبوبات را قطع کند.)
مغزها: همه مغزها و دانه ها
غلات کامل: این غلات شامل برنج قهوه ای و جو می باشد
محصولات لبنی: مصرف محصولات لبنی برای بیماری نقرس مفید می باشد اما بهتر است از لبنیات کم چرب استفاده شود.
تخم مرغ
نوشیدنی ها: قهوه، چای و چای سبز
ادویه و سبزی ها
روغن های گیاهی: کانولا، نارگیل، زیتون، روغن کتان

 

رژیم غذایی نقرس ، غذاهایی که نباید خورد

در صورتی که دچار حملات ناگهانی نقرس می شوید، باید از خوردن غذاهای غنی از پورین پرهیز کنید. غذاهای غنی از پورین حاوی بیش از ۲۰۰ میلی گرم پورین هستند. بنابراین به بیماران نقرسی توصیه می شود که از مصرف غذاها و خوراکی های حاوی فروکتوز و نیز خوراکی های حاوی ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلی گرم پورین پرهیز کنند چون این نوع خوراکی ها موجب حمله نقرس می شود.

 

از جمله خوراکی ها و غذاهای حاوی پورین و فروکتوز شامل موارد زیر هستند:

گوشت و بافت های حیوانی: جگر، کلیه، مغز، گوشت قرقاول، گوشت گوساله و گوشت شکار (مراقب مصرف گوشت های قرمز باشید و مصرف آن ها را در شرایط درد شدید کاملا قطع کنید.)
ماهی: ماهی کیلکا، قزل آلا، ماکرو، ماهی تن، ساردین، ماهی کوآ، ماهی روغن خالدار
غذاهای دریایی: صدف، خرچنگ، میگو و خاویار
نوشیدنی های شیرین: آب میوه ها و نوشابه های گازدار
افزودنی های شیرین: عسل، شیره، شیره ذرت حاوی فروکتوز
مخمر: مخمر غذایی، مخمر آبجو و سایر مخمرها

به علاوه به بیماران نقرسی توصیه می شود که از مصرف کربوهیدرات های فاقد سبوس مثل نان سفید، کیک و کوکی ها پرهیز کنند. اگرچه این خوراکی ها غنی از پورین یا فروکتوز نیستند و فاقد مواد مغذی هستند که می توانند سطح اسید اوریک را بالا ببرند.

نکته: به بیماران نقرسی توصیه می شود که از مصرف غذاهایی مثل گوشت و سایر بافت های حیوانی، گوشت سایر حیوانات و پرندگان، ماهی و غذاهای دریایی، نوشیدنی های شیرین، کربوهیدرات های فاقد سبوس، افزودنی های شیرین و مخمر پرهیز کنند.

 

مصرف متعادل برخی غذاها

غیر از گوشت قرمز و بافت های حیوانی( مانند: دل و جگر …) و برخی از ماهی ها بیماران نقرسی می توانند اکثر گوشت ها را به اندازه متعادل مصرف کنند. این بیماران می توانند در هفته ۱۱۵ تا ۱۷۰ گرم گوشت مصرف کنند. گوشت های نام برده در زیر حاوی مقداربالای پورین است بطوری که هر ۱۰۰ گرم گوشت حاوی ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی گرم پورین است. بنابراین مصرف زیاد این گوشت ها موجب حمله نقرس می شود. این گوشت ها شامل گوساله و بره و گوشت سایر ماهی ها ( ماهی سالمون تازه یا کنسروی نسبت به سایر ماهی ها حاوی کمترین پورین است) است.

 

منبع: pourateb.com

 

 

 

 

بهترین رژیم غذایی نقرس ، درمان نقرس ، علایم نقرس ، تشخیص نقرس

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ، دکتر نجفی

در سایت دکتر نجفی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و دانشیار دانشگاه ، عضو انجمن جهانی طب فیزیکی و توانبخشی، مقالات مفید در رابطه با طب فیزیکی را مشاهده نمایید. همچنین درصورت نیاز به ویزیت با دکتر نجفی می توانید از طریق بخش تماس با ما وب سایت دکتر نجفی، ارتباط برقرار نمایید و آدرس کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی را مشاهده نمایید.

 

 

 

آدرس مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی

فلکه دوم صادقیه – بلوار فردوس – نرسیده به خیابان سلیمی جهرمی پلاک ۱۲۱ – واحد ۲

تلفن مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی

۴۴۰۱۶۱۴۲-۴۴۰۵۸۷۶۳

موبایل دکتر نجفی کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی

۰۹۹۰۱۱۶۰۳۵۴

وب سایت دکتر نجفی

www.dr-najafi.com

مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی در شبکه های اجتماعی

کانال تلگرام دکتر نجفی

صفحه اینستاگرام دکتر نجفی

 

کلمات کلیدی:

بهترین رژیم غذایی نقرس ، درمان نقرس ، علایم نقرس ، تشخیص نقرس , میوه های مضر برای نقرس , درمان سریع نقرس , قاتل نقرس , چه نوع ماهی برای نقرس مفید است , ایا کشک برای نقرس خوب است , صبحانه برای نقرس , حبوبات مضر برای نقرس , چه غذایی برای نقرس خوبه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

question