پارگی تاندون آشیل ، علائم پارگی تاندون آشیل درمان پارگی تاندون آشیل ، تقویت تاندون آشیل

پارگی تاندون آشیل ، علائم پارگی تاندون آشیل درمان پارگی تاندون آشیل ، تقویت تاندون آشیل

پارگی تاندون آشیل ، علائم پارگی تاندون آشیل درمان پارگی تاندون آشیل ، تقویت تاندون آشیل را در این مقاله بررسی می کنیم. پارگی تاندون آشیل پا، نوعی آسیب دیدگی در پشت ساق پاست، چنین مشکلی ممکن است برای هر فردی ایجاد شود؛ اما، بیشتر در افرادی که تمرین ورزشی یا تفریحی انجام می دهند، ایجاد می شود. تاندون آشیل، طناب فیبری قوی است که عضلات پشت ساق پا را به استخوان پاشنه متصل می کند. اگر تاندون آشیل بیش از کشیده شود، می تواند به طور کامل یا به طور جزئی پاره شود.

 

پارگی تاندون آشیل

 

اگر تاندون آشیل پاره شود، ممکن است صدایی از پارگی به گوشتان بخورد و به دنبال آن درد در پشت مچ پا و پایین ساق پا احساس کنید که در توانایی راه رفتن شما تاثیر خواهد گذاشت.

 

تاندون آشیل چیست؟

تاندون بافت نواری است که عضله را به استخوان متصل می کند. تاندون آشیل از پشت ساق پا به پایین کشیده می شود و عضله ساق پا را به استخوان پاشنه پا متصل می کند. در واقع وجود این تاندون سبب شده که هنگام راه رفتن و بلند کردن پاشنه پا از زمین راحت باشید. زمانی که تاندون آشیل به دنبال فعالیت هایی مانند دویدن یا ورزش های دیگر بیش از حد کشیده شود، می تواند منجر به پارگی شود.

 

پارگی تاندون آشیل چه علائمی دارد؟

امکان وجود هر یک از علائم زیر در بیمار وجود دارد:

احساس لگد زدن در ساق پا
احساس درد شدید و تورم در نزدیک پاشنه پا
عدم توانایی خم کردن پا به سمت پایین یا عدم توانایی راه رفتن با پای آسیب دیده
عدم توانایی ایستادن روی پای آسیب دیده
صدای آسیب دیدگی هنگام پاره شدن تاندون
هر زمان که چنین علائمی در شما ایجاد شد، باید خود درمانی را کنار بگذارید و به متخصص ارتوپدی در تهران مراجعه کنید. درمان خارپاشنه نیز یکی از اقدامات این پزشکان است.

 

تقویت تاندون آشیل

 

علت پارگی تاندون آشیل چیست؟

تاندون آشیل به شما کمک می کند تا به راحتی راه بروید یا پای خود را به هر سمتی بچرخانید. در واقع هر حرکتی که با پای خود انجام می دهید و فشاری که به پای خود وارد می کنید، به دلیل تاندون آشیل است.

 

پارگی تاندون اغلب به دلیل فشار ناگهانی به پا ایجاد می شود. این موارد می تواند منجر به پارگی تاندون آشیل در پا شود:

افزایش شدت و مدت انجام ورزش، به خصوص ورزش هایی که در آن حرکاتی مانند پریدن وجود دارد.
هنگامی که فردی از بلندی می افتد یا می پرد.
مواقعی که روی سطحی ناهموار راه می روید.
عوامل خطرساز در ایجاد پارگی تاندون آشیل پا

 

عواملی که می تواند خطر پارگی تاندون آشیل پا افزایش دهد به شرح زیر است:

سن؛
پارگی تاندون آشیل پا در سنین بین ۳۰ تا ۴۰ سالگی بیشتر دیده شده است.

جنسیت؛
آمارها نشان می دهد که پارگی تاندون آشیل در آقایان پنج برابر خانم هاست.

انجام ورزش های تفریحی؛
آسیب به تاندون آشیل بیشتر هنگام ورزش هایی مانند دویدن، پریدن، شروع و توقف ناگهانی ایجاد می شود، ورزش هایی مانند فوتبال، بسکتبال و تنیس.

تزریق داروهای استروئیدی؛
گاهی پزشک جهت کاهش درد و التهاب، داروهای استروئیدی را به مچ پا تزریق می کند. برخی از مواقع تزریق این دارو می تواند تاندون ها را ضعیف کند و منجر به پارگی تاندون آشیل پا شود.

مصرف آنتی بیوتیک؛
مصرف برخی از آنتی بیوتیک های خاص فلوروکینولون مانند سیپروفلوکساسین (سیپرو) یا لووفلوکساسین (لواکین) خطر پارگی تاندون آشیل را افزایش می دهد.

وزن بالا.
چاقی و اضافه وزن فشار زیادی روی تاندون وارد می کند.

 

علائم پارگی تاندون آشیل درمان پارگی تاندون آشیل

 

نحوه جلوگیری از پارگی تاندون آشیل پا

برای کاهش احتمال چنین عارضه ای باید به این نکات دقت داشته باشید:

حرکات کششی را در ساق پا انجام دهید
تمریناتی باید انجام دهید تا در ساق پا کشیدگی ایجاد شود؛ اما در حدی که احساس درد نداشته باشید. تمرینات تقویت ساق پا می تواند به عضله و تاندون کمک کند تا نیروی بیشتری جذب کند و از آسیب دیدگی جلوگیری شود.

تمرینات متفاوتی را انجام دهید
ورزش های پر تحرک مانند دویدن یا ورزش های کم تحرک تر مانند پیاده روی را به صورت متنوع انجام دهید. از فعالیت هایی که فشار زیادی به تاندون آشیل وارد می کنند، مانند دویدن یا پرش خودداری کنید.

در سطوح هموار با دقت حرکات را انجام دهید
از دویدن یا پیاده روی بر سطوح لغزنده و ناهموار باید خودداری کنید. همچنین هنگام تمرینات ورزشی باید از کفش های مناسب استفاده کنید.

 

نحوه تشخیص پارگی تاندون آشیل

در طول معاینه فیزیکی پزشک از ناحیه زیر پا، حساسیت و تورم زیر پا را بررسی می کند. در صورتی که پارگی تاندون ایجاد شده باشد، پزشک ممکن است این شکاف را احساس کند.

پزشک ممکن است از شما بخواهد که روی شکم دراز بکشید و پاهای خود را از انتها تخت آویزان کنید. سپس عضله ساق پا را فشار می دهد تا متوجه شود پای شما به طور خودکار خم می شود یا خیر.

اگر به این صورت نباشد، ممکن است تاندون آشیل پا دچار پارگی شده باشد. در نهایت برای تایید نهایی این مشکل ممکن است سونوگرافی یا اسکن ام آر آی را برای شما تجویز کنند. پزشک متخصص در درمان پارگی تاندون شانه نیز تبحر دارد.

 

درمان پارگی تاندون آشیل پا چگونه است؟

درمان پارگی تاندون آشیل پا در اغلب مواقع با توجه به سن، سطح فعالیت و شدت آسیب دیدگی در نظر گرفته می شود. به طور کلی افرادی که جوان و فعال تر هستند، تمایل به انجام جراحی برای ترمیم پارگی تاندون آشیل پا دارند، در حالی که افراد مسن تر درمان های غیر جراحی را ترجیح می دهند.

 

درمان های غیر جراحی به شرح زیر است:

استراحت دادن به تاندون و فعالیت کردن همراه با عصا
استفاده از یخ در قسمت آسیب دیده
مصرف مسکن های بدون نسخه
درمان های غیر جراحی قطعا از ایجاد عراضه هایی مانند عفونت جلوگیری می کند. مشکل روش های غیرجراحی این است که احتمال پارگی مجدد را افزایش می دهد.

 

جراحی پارگی تاندون آشیل پا

در این روش یک برش در پشت ساق پا ایجاد شده و تاندون ها مجددا به یکدیگر متصل می شوند. عارضه های احتمالی که ناشی از انجام این عمل جراحی ممکن است ایجاد شود، شامل عفونت و آسیب عصبی است. روش های حداقل تهاجمی میزان عفونت را نسبت به انجام جراحی های باز کاهش می دهد.

 

منبع: drseyedsalehi.com

 

 

 

 

پارگی تاندون آشیل ، علائم پارگی تاندون آشیل درمان پارگی تاندون آشیل ، تقویت تاندون آشیل

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ، دکتر نجفی

در سایت دکتر نجفی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و دانشیار دانشگاه ، عضو انجمن جهانی طب فیزیکی و توانبخشی، مقالات مفید در رابطه با طب فیزیکی را مشاهده نمایید. همچنین درصورت نیاز به ویزیت با دکتر نجفی می توانید از طریق بخش تماس با ما وب سایت دکتر نجفی، ارتباط برقرار نمایید و آدرس کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی را مشاهده نمایید.

 

 

 

آدرس مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی

فلکه دوم صادقیه – بلوار فردوس – نرسیده به خیابان سلیمی جهرمی پلاک ۱۲۱ – واحد ۲

تلفن مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی

۴۴۰۱۶۱۴۲-۴۴۰۵۸۷۶۳

موبایل دکتر نجفی کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی

۰۹۹۰۱۱۶۰۳۵۴

وب سایت دکتر نجفی

www.dr-najafi.com

مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی در شبکه های اجتماعی

کانال تلگرام دکتر نجفی

صفحه اینستاگرام دکتر نجفی

 

کلمات کلیدی:

پارگی تاندون آشیل , علائم پارگی تاندون آشیل درمان پارگی تاندون آشیل , تقویت تاندون آشیل , هزینه عمل تاندون آشیل , مدت استراحت بعد از عمل تاندون آشیل , علائم کشیدگی تاندون پا , تقویت تاندون آشیل , پارگی تاندون آشیل مقایسه ای بین درمان جراحی و غیر جراحی , علائم پارگی تاندون مچ پا , علائم پارگی تاندون ساق پا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

question