بهترین زمان ورزش ، نوع تمرین و هدف از تمرین، ساعت بدن

بهترین زمان ورزش ، جزو مواردی است که نظرات متفاوتی درباره آن وجود دارد. برخی معتقدند صبح قبل از صبحانه تمرین کنید، زیرا چربی بیشتری می سوزانید. دیگران ادعا می کنند که بهتر است بعد ازظهر یا عصر تمرین کنید چرا که از توان و قدرت بدنی بیشتری برخوردار خواهید بود. جواب به این سوال واقعا” پیچیده است و شاید به درستی نتوان گفت که بهترین زمان برای ورزش و تمرین چه زمانی است.اما در این مطلب به بررسی عوامل تأثیر گذار در زمان ورزش می پردازیم تا در نهایت بتوانید زمان مناسب ورزش را تعیین کنید.

 

بهترین زمان ورزش

نوع تمرین و هدف از تمرین

واقعیت کلی این است که بهترین زمان در طول روز برای تمرین و فعالیت ورزشی به طور گسترده ای به فرد، هدف و نوع تمریناتی که انجام می دهد بستگی دارد. نتیجه برخی مطالعات بیانگر آن است که قدرت بدنی در صبح در سطح پایینی است و به تدریج بالا می رود تا در اوایل عصر به بالاترین حد خود می رسد. بنابراین اگر فعالیت ورزشی شما به اندازه بالایی از قدرت یا توان وابسته است، پس بهتر است که فعالیت ورزشی خود را به بعد ازظهر موکول کنید.

اما برخی فعالیت های ورزشی نیز هستند که این قاعده شامل آن ها نمی شود، یعنی مهم نیست که چه زمانی به این نوع فعالیت بپردازید به عنوان مثال، فعالیت های ورزشی که در طول تمرین از شدت پایینی برخوردار هستند مثل پیاده روی یا دوچرخه سواری تحت تأثیر اهمیت زمان اجرای آن قرار نمی گیرند.

 

تمرین قبل از صبحانه و چربی سوزی

وقتی که از خواب بیدار می شوید سطح گلیکوژن، انسولین و قند خون بدنتان پایین است، بنابراین در جلسه ی ورزشی تان زودتر چربی می سوزانید.با این وصف اگر برایتان مقدور است، اولین کاری که پس از بیدار شدن انجام می دهید، ورزش باشد.البته باید به شدت تمرین هم توجه کنید، با شدت متوسط می توانید نتیجه لازم رو بگیرد، اگر شدت ورزش بالا باشد دچار افت فشار خواهید شد.

 

ساعت بدن

بدن بر اساس یک ساعت درونی ۲۴ ساعته کار می کند. این سیستم درونی، ساعت خواب و بیداری را تنظیم می کند.این سیستم با الگوی ۲۴ ساعته ی چرخش زمین هماهنگ است و تحت تأثیر سایر عملکردهای بدن مانند فشار خون، دمای بدن، سطوح هورمون ها و ضربان قلب است که هر یک از این ها در آمادگی بدن برای ورزش نقش خاصی ایفا می کنند.به نظر می رسد که استفاده از ساعت بدن برای تعیین زمان ورزش، فکر خوبی باشد.

 

زمان مناسب خود را پیدا کنید

لازم نیست حتماً تخصص چندانی در مورد ریتم شبانه روزی بدنتان داشته باشید تا بتوانید بهترین زمان را برای ورزش کردن کنید.می توانید ساعات مختلف روز را امتحان کنید.چند هفته اول صبح ورزش کنید.بعد، ظهر را امتحان کنید و بعد عصر را. ببینید که در کدامیک از این ساعات لذت بیشتری از ورزش می برید،کدام برایتان راحت تر است و مهمترین اینکه عملکرد شما در کدامیک از این زمان ها بهتر است.نوع ورزش و کارهای روزانه تان را هم در نظر داشته باشید. ساعتی را انتخاب کنید که بتوانید آن را ادامه دهید تا ورزش کردن برایتان به شکل عادت درآید.

 

جغد ( انتخاب زمان برای فعالیت شب) خیلی هوشیار در طول شب در حالی که چکاوک ( انتخاب زمان برای فعالیت صبح) در صبح سر حال تر است. بنابراین مهم نیست چه نوع ورزشی انجام می دهند، جغد ها ممکن است با تمرین کردن در شب به نتیجه خوبی برسند در حالی که چکاوک با تمرین در صبح می تواند سریع تر پیشرفت کند.
در نتیجه، بهترین زمان منحصر به فردی که برای همه مورد استفاده باشد وجود ندارد.باید زمانی از روز را انتخاب کنید که بتوانید مرتب در آن ورزش کنید و زمانی باشد که شما را در استمرار به ورزش ترغیب می کند. پس این زمان را کشف و انتخاب کنید.

و در پایان

اگر در فضای باز ورزش می کنید، حتما” به آلودگی هوا توجه کنید، در صورتی که هوا آلوده است می توانید تمرینات ورزشی ساده ای را در فضای منزل انجام دهید.
با شکم پُر ورزش نکنید.اگر نمی توانید با شکم خالی ورزش کنید، حداقل ۲ ساعت قبل از ورزش یک غذای سبک حاوی کربوهیدارت زود هضم، مثل یک پرس کوچک ماکارونی میل کنید.
فراموش نکنید، در هوای سرد باید بیشتر از حد معمول به گرم کردن بدن قبل از ورزش اهمیت دهید.

منبع :elmevarzesh.com

 

 

 

 

بهترین زمان ورزش

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ، دکتر شریف نجفی

در سایت دکتر شریف نجفی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و دانشیار دانشگاه ، عضو انجمن جهانی طب فیزیکی و توانبخشی، مقالات مفید در رابطه با طب فیزیکی را مشاهده نمایید. همچنین درصورت نیاز به ویزیت با دکتر شریف نجفی می توانید از طریق بخش تماس با ما وب سایت دکتر شریف نجفی، ارتباط برقرار نمایید و آدرس کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی را مشاهده نمایید.

 

 

 

آدرس مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی

فلکه دوم صادقیه- بلوار فردوس- نرسیده به خیابان سلیمی جهرمی پلاک ۱۲۱ – واحد ۲

تلفن مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی

۴۴۰۱۶۱۴۲-۴۴۰۵۸۷۶۳

موبایل دکتر شریف نجفی کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی

۰۹۹۰۱۱۶۰۳۵۴

وب سایت دکتر شریف نجفی

www.dr-najafi.com

مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی در شبکه های اجتماعی

کانال تلگرام دکتر شریف نجفی

صفحه اینستاگرام دکتر شریف نجفی

 

کلمات کلیدی:

بهترین زمان ورزش , بهترین زمان ورزش برای عضله سازی , بهترین زمان ورزش برای چربی سوزی , بهترین زمان ورزش برای افزایش وزن , بهترین زمان ورزش بدنسازی , بهترین زمان ورزش برای چاق شدن , بهترین زمان برای ورزش شکم , بهترین زمان ورزش در تابستان , بهترین زمان ورزش برای افزایش قد

بهترین زمان ورزش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به اینستاگرام دکتر نجفی | تلفن: 44016142 - 44058763 09901160354
+