تزریق سیمان در مهره، کیفوپلاستی و ورتبروپلاستی، عوارض، نتایج عمل جراحی و مراقبت بعد از جراحی

تزریق سیمان در مهره ، کیفوپلاستی و ورتبروپلاستی ، عملی کم تهاجمی است که با هدف درمان شکستگی های فشردگی (کمپرشن) مهره های ستون فقرات انجام می شود. آسیب دیدگی و پوکی استخوان علت این شکستگی های دردناک و مثلثی شکل است. چنانچه این شکستگی ها درمان نشود، بدشکلی قوز ستون فقرات پیش می آید. جراح ارتفاع مهره را با جایگذاری بالن به حالت عادی درمی آورد و سیمان در مهره شکسته تزریق می کند. انجام این عمل دوران بهبود را تسریع می کند و خطر شکستگی را در آینده کاهش می دهد.

تزریق سیمان در مهره

ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی چیست؟

جسم مهره در اثر شکستگی های کمپرشن مهره ها (VCF) فرومی ریزد، این فروریختگی در قسمت جلوی مهره بیشتر از پشت مهره است. مهره در نتیجه ی کوتاه تر شدن جلوی آن مثلثی شکل می شود. زمانی که چند مهره مثلثی شکل شود، ستون فقرات قوز پیدا می کند و اصطلاحاً بدشکلی کیفوز ایجاد می شود. بیمارانی که به دلیل کمبود کلسیم دچار پوکی استخوان شده اند یا مبتلا به مولتیپل میلوما (سرطان مغز استخوان) هستند و استخوان هایشان در اثر ابتلا به این بیماری ها ضعیف شده است، بیشتر مستعد شکستگی های فشردگی هستند. شکستگی کمپرشن مهره ها کمر درد، کاهش فعالیت فیزیکی، افسردگی، ایجاد وابستگی به دیگران، کاهش ظرفیت ریه و اختلالات خواب را به دنبال دارد. ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی تقریباً شبیه هم هستند و هر دو با استفاده از سوزنی توخالی انجام می شوند؛ جراح این سوزن را از روی پوست کمر وارد مهره های شکسته می کند. سیمان استخوانی (پلی متیل متاکریلات) در عمل ورتبروپلاستی از راه سوزن توخالی در استخوان شکسته تزریق می شود. اما در عمل کیفوپلاستی ابتدا بالن وارد مهره ها می شود، زمانی که بالن باد می شود، ارتفاع مهره ی شکسته و فشرده شده به حالت عادی برمی گردد؛ فضا بعد از بالن گذاری با سیمان استخوانی پر می شود. این دو عمل برای تمام مهره های درگیر تکرار می شود. بعد از این که مهره ها با سیمان تقویت می شود، بیمار می تواند صاف بایستد، دردش کاهش می یابد و خطر شکستگی در آینده کمتر می شود. چنانچه درمان انجام نشود، شکستگی ها در نهایت التیام می یابد و استخوان ها جوش می خورد، اما مهره ها در همان حالت سه گوش و فروریخته باقی می ماند.

متقاضیان کیفوپلاستی و ورتبروپلاستی

چنانچه بیمار در اثر ابتلا به عارضه های زیر دچار شکستگی های دردناک فشردگی مهره شده باشد، عمل ورتبروپلاستی یا کیفوپلاستی برای درمان توصیه می شود:

پوکی استخوان: کمبود کلسیم در استخوان ها
تومور متاستاتیک: سرطانی که در ناحیه ی دیگر پخش شده باشد.
مولتیپل میلوما: سرطان مغز استخوان
همانژیوم مهره های ستون فقرات: تومور واسکولار (عروقی) خوش خیم

بیمارانی که دچار عارضه های زیر هستند، متقاضی ایده آلی برای عمل ورتبروپلاستی محسوب نمی شوند:

شکستگی های فشردگی پایدار غیردردناک
عفونت استخوان
اختلال های خونریزی دهنده
حساسیت به داروهایی که حین عمل استفاده می شود.
وجود قطعه شکسته یا تومور در کانال نخاعی
ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی شکستگی های قدیمی و مزمن را بهبود نمی دهد و کمر درد ناشی از قوز کردن مداوم و وضعیت اندامی نامناسب را تسکین نمی دهد. بیماران در روش قدیمی به مدت ۶ ـ ۴ هفته تحت نظر گرفته می شدند تا شاید عارضه خود به خود بهبود پیدا کند و درد برطرف شود، اما پزشکان امروزه بر این باورند که این تاخیر باعث می شود که استخوان سخت شود و در نتیجه تاثیرگذاری ورتبروپلاستی یا کیفوپلاستی کمتر شود. امروزه بسیاری از پزشکان توصیه می کنند که ورتبروپلاستی حداکثر ظرف یک هفته بعد از شکستگی انجام شود تا نتایج بهتری به دست بیاید.

تزریق سیمان در مهره، کیفوپلاستی و ورتبروپلاستی

مشاوره با جراح ستون فقرات قبل از کیفوپلاستی و ورتبروپلاستی

جراح پرونده پزشکی بیمار را بررسی می کند و معاینه ی بالینی انجام می دهد. آزمایش های تشخیصی مانند سی تی اسکن، ام آر آی و اسکن استخوان با هدف تشخیص دقیق شکستگی کمپرشن مهره انجام می شود. همچنین جراح پایدار یا ناپایدار بودن ستون فقرات را تعیین می کند و روش های درمانی ممکن را به بیمار توضیح می دهد.

کدام متخصصین عمل کیفوپلاستی و ورتبروپلاستی را انجام میدهند؟

جراحیهای بسته و کم تهاجمی ستون فقرات توسط جراح مغز و اعصاب ، جراح ارتوپد یا متخصص نورورادیولوژی مداخله ای انجام میشود. بسیاری از جراحان ستون فقرات دورهه ای تخصصی را در زمینه های جراحیهای بسته ی ستون فقرات پشت سر می گذارند.

آمادگی قبل از جراحی کیفوپلاستی و ورتبروپلاستی

ابتدا آزمایش هایی مانند آزمایش خون، نوار قلب و رادیوگرافی قفسه سینه چند روز قبل از جراحی انجام می شود. سپس کارهای اداری را در کلینیک انجام می دهید و رضایت نامه ای را امضاء میکنید که تایید میکند، اطلاعات پرونده ی پزشکی خود، شامل حساسیت ها، داروها و ویتامین های مصرفی، سابقه ی خونریزی، واکنش به داروهای بیهوشی و جراحی های قبلی را به جراح اطلاع داده اید. مصرف هر گونه داروی غیراستروئیدی ضدالتهابی، مانند ناپروکسین، ادویل، مورتین و نوپرین، و آسپرین را باید از یک هفته قبل از جراحی قطع کنید. بیماران صبح روز عمل در بیمارستان پذیرش میشوند. صبح روز عمل باید ناشتا باشید و از نیمه شب قبل از جراحی اجازه ی خوردن هیچ چیزی ندارید. سرم در بازوی بیمار تزریق میشود. جراحی برای به حداقل رسیدن درد و ناراحتی تحت بیهوشی عمومی یا با دریافت داروی آرامبخش انجام میشود. چنانچه داروی آرام بخش دریافت کنید، حین عمل هوشیار هستید، اما دردی حس نمی کنید و هیچ چیز از عمل به یادتان نمیآید. بسته به این که کدام مهره نیاز به عمل دارد، ممکن است فقط از یک سوزن استفاده شود. اگر پدیکول مهره بیش از حد کوچک باشد، جراح سوزن را اندکی بالای پدیکول فرو میکند.

مراحل جراحی کیفوپلاستی و ورتبروپلاستی

عمل ورتبروپلاستی برای هر مهره تقریباً یک ساعت طول می کشد. این جراحی در پنج مرحله به شرح زیر انجام می شود.

آماده سازی بیمار

بیمار روی تخت عمل دراز می کشد و داروی آرامبخش دریافت می کند. بیمار بعد از اثر کردن دارو روی شکم خوابانده می شود و چند بالش زیر سینه و پهلوهایش گذاشته می شود. بسته به این که کدام بخش از ستون فقرات (مهره های گردنی، صدری یا کمری) دچار شکستگی کمپرشن شده باشد، کمر یا گردن بیمار ضدعفونی و آماده می شود.

فرو کردن سوزن

محل جراحی به طور موضعی بیحس میشود و جراح برش کوچکی را به اندازهی تقریبی یک تا دو سانتیمتر روی مهرهی شکسته ایجاد میکند، سپس دو سوزن بزرگ را با توجه به تصاویر فلوئوروسکوپ (نوع خاصی از رادیوگرافی) از راه پدیکول وارد جسم مهره میکند. جراح محل دقیق سوزن را روی نمایشگر فلوئوروسکوپی میبیند و آن را به اندازهی مناسب در مهره فرو میکند. سپس جراح سوزن را با حرکت چرخشی یا کوبشی در مهره پیش میبرد. زاویهی حرکت سوزن به گونه ای است که نخاع آسیبی نبیند. بسته به این که کدام مهره آسیب دیده باشد، ممکن است فقط از یک سوزن استفاده شود.

بازیابی ارتفاع مهره (فقط کیفوپلاستی و ورتبروپلاستی)

چنانچه سه گوش شدن شکل مهره شدید باشد، جراح بالون قابل باد شدنی را از راه سوزن وارد مهره میکند. برای وارد کردن بالون لازم است که ابتدا مجرایی ایجاد شود. جراح بالون را با دقت باد میکند تا ارتفاع مهره به اندازهی عادی برسد. میزان ارتفاع قابل بازیابی به سن شکستگی بستگی دارد. سپس جراح باد بالون را خالی میکند و آن را بیرون میکشد، به این ترتیب فضایی در میان مهره باقی میماند. از آنجایی که قوز یا کیفوز (انحناء رو به بیرون) ستون فقرات در این عمل، قبل از تثبیت مهره ها از بین میرود، این عمل کیفوپلاستی گفته میشود.

تزریق سیمان استخوانی

جراح سیمان استخوانی را به آرامی تحت فشار تزریق میکند. جراح ابتدا عمیق ترین ناحیه را پر میکند، سپس سوزن را به آرامی عقب میکشد تا ناحیه های فوقانی را نیز پر کند. فشار و میزان سیمان تزریقی به دقت تحت نظر گرفته میشود تا سیمان ناخواسته وارد ناحیه های دیگر نشود. حالت ایدهآل این است که جسم مهره کاملاً پر شود، اما این کار همواره برای تسکین درد ممکن یا لازم نیست.

بستن زخم

جراح سوزن را به سرعت و قبل از سفت شدن سیمان بیرون می کشد. شکاف کوچک روی پوست با چسب پوستی یا نوارهای استریل بسته میشود. تا زمانی که سیمان باقیمانده در کاسه سفت نشود، بیمار از روی تخت عمل تکان داده نمیشود.

مراقبت بعد از جراحی ورتبروپلاستی

بیمار بعد از عمل به بخش ریکاوری منتقل میشود، فشار خون، ضربان قلب و تنفس وی تحت نظر گرفته میشود و درد وی تسکین داده میشود. بیمار تا یک ساعت بعد از عمل باید همچنان روی تخت بخوابد، بعد از یک ساعت میتواند بنشیند و بعد از دو ساعت می تواند بلند شود و راه برود. اکثر بیماران یک شب در بیمارستان تحت نظر گرفته میشوند و صبح روز بعد مرخص میشوند. البته برخی بیماران همان روز مرخص میشوند.

تسکین درد و ناراحتی

درد بعد از جراحی با مصرف دارو مدیریت میشود. چون قرصهای مخدر اعتیادآورند، این داروها فقط برای مدت کوتاهی تجویز میشوند. مصرف مداوم مسکن های مخدر باعث یبوست میشود، بنابراین آب فراوان بنوشید و غذاهای سرشار از فیبر میل کنید. داروهای ملین را میتوانید بدون نسخه تهیه و مصرف کنید. بعد از فروکش کردن درد اولیه استامینوفن (تایلنول) برای تسکین درد کافی است. سه یا چهار بار در روز، به مدت ۲۰ ـ ۱۵ دقیقه یخ روی برش بگذارید تا درد و ورم از بین برود.

تعدیل فعالیت

تا ۲۴ ساعت بعد از جراحی به خودتان فشار نیاورید و فعالیت های معمول را به تدریج از سر بگیرید. طب فیزیکی با تاکید بر تمرین های تقویتی و کششی ملایم و بازیابی توانایی حرکتی توصیه میشود.

مراقبت از زخم و استحمام

پانسمان روی زخم را باز کنید و زخم را یک روز خشک نگه دارید. بعد از یک روز میتوانید دوش بگیرید و نوارهای روی زخم را با زدن ضربات ملایم خشک کنید. به هیچ وجه در وان دراز نکشید.

عوارض نگران کننده و لزوم تماس با پزشک

در صورت مواجهه با علائم زیر به سرعت با پزشک معالجتان تماس بگیرید:

• اگر تب بالای ۳۸٫۶ درجه سانتیگراد داشتید یا اگر زخم باز شد و نشانه های عفونت، از قبیل قرمزی، ورم، درد یا ترشح، را روی زخم دیدید.
  • چنانچه راه رفتن برایتان سخت شد و دچار بی اختیاری روده یا مثانه شدید.

نتایج عمل کیفوپلاستی و ورتبروپلاستی

هر چه شکستگی زودتر ترمیم شود، نتیجه ی بهتری از عمل کیفوپلاستی و ورتبروپلاستی به دست می آید. کیفوپلاستی و ورتبروپلاستی درد ۹۰ ـ ۷۵ درصد بیماران را تسکین می دهد، اما بدشکلی مهره را اصلاح نمی کند و ممکن است دوباره مشکل شکستگی پیش بیاید.

در پژوهش جدیدی که در زمینه ی کیفوپلاستی و ورتبروپلاستی انجام شده است، میزان درد بیماران از مقدار متوسط ۸٫۶ قبل از جراحی (در یک مقیاس ده سطحی) به ۲٫۱ در سه ماه بعد از جراحی کاهش یافت. به علاوه از میان ۵۱ نفر از بیمارانی که نمی توانستند خودشان راه بروند یا برای حرکت نیاز به کمک داشتند، فقط ۸ نفر سه ماه بعد از جراحی همچنان برای راه رفتن به کمک نیاز داشتند. کاهش درد و افزایش توانایی حرکتی کیفیت زندگی بیماران را به نحو قابل توجهی ارتقاء می دهد. مطالعات دیگری که بر روی بیماران مبتلا به سرطان مغز استخوان انجام شده است، نیز بیانگر نتایج مشابهی است.

عوارض جانبی احتمالی کیفوپلاستی و ورتبروپلاستی

هیچ عملی بدون خطر و عوارض جانبی نیست. از عوارض معمول تمام جراحی ها می توان به خونریزی، عفونت، لخته شدن خون و واکنش به بیهوشی اشاره کرد. عوارض درمان شکستگی کمپرشن مهره ها کمتر از ۲ درصد و ۱۰ ـ ۵ درصد برای درمان تومور است. عوارض مختص عمل ورتبروپلاستی عبارت است از:

• نشت سیمان استخوانی: احتمال اندکی وجود دارد که سیمان استخوانی از روی سوزن داخل بافت های نرم اطراف نشت کند. همچنین احتمال نشت سیمان هنگام بیرون کشیدن سوزن از مهره وجود دارد. به علاوه ممکن است سیمان وارد رگ های اطراف مهره ها نیز بشود. جراح تصاویر فلوئوروسکوپ را به دقت تحت نظر می گیرد و اگر این اتفاقات رخ دهد، تزریق سیمان را متوقف می کند. ممکن است سیمان در فورامن عصبی، در محل خروج عصب ها از نخاع نشت کند، در نتیجه درد عصبی ایجاد می شود و بیمار به درمان های دیگر نیاز پیدا می کند.
  • آسیب عصبی: عمل ستون فقرات با خطر آسیب دیدن نخاع یا عصب های نخاعی همراه است؛ این عوارض بی حسی یا فلج را به دنبال دارد.

تزریق سیمان در مهره

تزریق سیمان در مهره , هزینه تزریق سیمان در کمر , کیفوپلاستی , ورتبروپلاستی , مراقبتهای بعد از عمل تزریق سیمان , قیمت سیمان استخوانی , تزریق سیمان در زانو , تزریق مهره کمر , عمل مهره شکسته کمر , عمل بسته شکستگی مهره کمر , عوارض کیفوپلاستی