توانبخشی بیماری پارکینسون و روش های تشخیص و درمان بیماری پارکینسون

توانبخشی بیماری پارکینسون برای درمان بیماران مبتلا به پارکینسون موثر است. پارکینسون بعد از بیماری آلزایمر رایجترین بیماری مخرب اعصاب می باشدکه فرد مبتلا به آن به مرور توانایی جسمانی خود را از دست داده و در صورت عدم مراقبت و راهکار مناسب، بر شدت آن افزوده می گردد.

 

توانبخشی بیماری پارکینسون

متأسفانه علیرغم تحقیقات و پژوهش های علمی، بیماری پارکینسون در حال حاضر درمان قطعی ندارد ولی فعالیت های روزانه و تمرینات ورزشی از عواملی هستند که می توانند مشکلات ناشی از وجود این بیماری را تا حد امکان کاهش داده و قوای جسمانی فرد مبتلا را به طور نسبی متعادل سازد. ورزش علاوه بر تامین سلامت جسم در ایجاد بهداشت روانی نیز بسیار مؤثر است. به جرأت میتوان گفت منشاء بسیاری از عوارض ایجاد شده در بدن بر اثر عدم تحرک بوده که در صورت توجه به ورزش واجرای به موقع و اصولی این تمرینات این عوارض قابلیت کنترل خواهد داشت.

تحقیقات انجام شده بیان گر این موضوع است که تمرینات منظم در افراد مبتلا به بیماری پارکینسون همراه با دارو درمانی، موجب انعطاف پذیری بیشتر عضلات، مفاصل و بهبود وضعیت تعادل گردیده به طوری که تحرک قسمت های مختلف بدن را تسهیل می دهد.

 

توانبخشی بیماری پارکینسون

 

عوامل ایجاد کننده بیماری پارکینسون چیست؟

به طور کلی بیماری پارکینسون به علت کاهش و یا از بین رفتن بخش اعظمی از سلول های عصبی “نرون های تولید کننده مواد شیمیایی دوپامین” در ناحیه ای از مغز به نام جسم سیاه(substantia nigra)به وجود می آید که مسئول ارسال پیام های حرکتی می باشد

علل بروز پارکینسون چیست؟

الف-وراثت: بررسی های انجام شده نشان داده است که وراثت)ژنتیک( در ایجاد بیماری پارکینسون نقش بسزایی دارد..به طور کلی می توان گفت عامل جهش ژنی( (LRRK2در ۵درصد افراد با تاریخچه فامیلی وجود داشته و در سایر افراد نیز به میزان۱/۵تا ۲درصد افراد عادی جامعه گزارش شده است.

ب- عوامل محیطی: بررسی های انجام شده نشان داده است که در محیط های روستایی “کشاورزی” افرادی که به صورت غیرمعمول در معرض موادی مانند علف کش ها و مواد آفت کش قرار می گیرند از ریسک بالاتری برخوردار هستند که پژوهشگران تاکنون نتوانسته اند نوع ژنتیک آن را مشخص کنند. اکثریت محققین بر این اعتقاد هستند که عوامل مستعد کننده محیطی، شرایط مساعد وراثتی و کهولت سن به صورت ترکیبی زمینه را جهت ابتلاء به بیماری پارکینسون در افراد فراهم می آورد.

 

به طور کل می توان گفت بیماری پارکینسون بر اساس چهار علامت اصلی آن مشخص می شود:

۱- ترمور، لرزش یا لرزه (Tremor or trembling)

لرزش ابتدا به صورت تکان خوردن یک انگشت آغاز و در حالت پیشرفته آن منجر به انتشار آن در تمام دست ها می گردد به طوری که گویی فرد مبتلا در حال چرخاندن دانه های تسبیح در بین انگشتان خود می باشد. لرزش در پاها، آرواره و صورت نیز وجود دارد که این علائم می تواند در یک طرف بدن و یا در حالت پیشرفته آن در دو طرف بدن مشاهده گردد. (معمولاً این لرزش در زمان استراحت عضو و یا در هنگام شروع حرکت به وجود می آید.

 

۲- سفتی و خشک شدن دست، پا، صورت وگردن (rigidity or stiffness)

سفت شدن اندام های حرکتی امکان دارد به قدری شدید باشد که فرد مبتلا را از حرکت کردن باز دارد. )سفتی اندام زمانی آشکار و محسوس می شود که بخواهیم بازوی فرد مبتلا را حرکت دهیم که با دشواری صورت می گیرد.

 

۳- کندی حرکات (bradykinesia)

از دست دادن توانایی حرکت ارادی و غیرارادی که بعضی وقت ها به صورت اشکال در حرکت سریع خود را نشان می دهد.

 

۴- اختلال تعادل

عدم وجود هماهنگی لازم در اندام ها ویاعدم توانایی در حفظ وضعیت راه رفتن. مبتلایان به بیماری پارکینسون معمولاً وضعیتی مشخص ندارند. آنان در هنگام حرکت کردن معمولاً دارای ثبات و ایستایی لازم نبوده، طوری که ناچار هستند برای ادامه حرکت پای خود را روی زمین بکشند. در ضمن به دلیل فقدان تعادل لازم، ممکن است به طرف جلو یا عقب منحرف شده و حتی به زمین بیفتند.

 

۵- علائم دیگر:

افسردگی، تغییرات احساسی(هیجانی)، اختلال بلع، مشکلات ادراری،یبوست، مشکلات پوستی، مشکلات خواب، مشکلات جنسی، اختلال در حس بویایی و بینایی، کاهش نوسان دستها در هنگام راه رفتن، صورت بی روح و …

 

از سال ۲۰۰۱ میلادی بررسی ها از سوی هشت کلینیک پزشکی در آلمان به روی ۱۵۶ مورد فرد مبتلا به بیماری پارکینسون انجام گردید و اکنون مرحله پیشرفته آن در دست اجرا می باشد. مطالعات نشان می دهد که به کارگیری یک دستگاه محرک الکتریکی مانند دستگاه محرک ضربان قلب و یاPeacmaker در مغز این افراد، لرزش دائمی دست هاو پاهای آنها را به صورت چشم گیری کاهش می دهد و حرکات آنها بار دیگر کاملاً عادیمی شود. این تنها دستاورد کوچکی در زمینه درمان است وبا توجه به عوارض جانبی آننیاز است در آینده به بازنگری و بررسی کامل آن پرداخته شود.

 

درمان بیماری پارکینسون:

علیرغم اینکه در اکثر موارد برای درمان بیماری پارکینسون از دارو استفاده می‏شود، مداخلات کاردرمانی به فرد کمک می‏کندکه حداکثرعملکردخودرادرزندگی حفظ کرده وکیفیت زندگی فرد بالارود.

کاردرمانگر نمی‏تواند بیماری پارکینسون را درمان کند زیرا آسیب‏های نورولوژیکی در این بیماری غیر قابل برگشت است ولی می‏تواند بیمار را قادرسازدکه تغییرات ایجادشده دراثربیماری راجبران نماید. این”درمان‏های جبرانی“شامل آموزش درباره تکنیک‏هاو استراتژی‏های حرکتی جدیداست.

 

درمانگر چه اقداماتی برای بیماران مبتلا به پارکینسون می‏تواند انجام دهد؟

آموزش به بیمار

– کمک به بیمار جهت استفاده از حس شنوایی جهت سازماندهی فعالیتهایی که نیازمند حرکت می باشند. بدین صورت که در هنگام انجام فعالیتهای حرکتی سعی کنید با او حرف بزنید یا از او بخواهید در حالیکه مشغول انجام کار است به موضوعی دیگر فکر کند.

– آموزش به بیمار جهت استفاده از تحریکات بینایی: بدین صورت که از بیمار بخواهید برای انجام صحیح و یا اصلاح حرکات از آینه استفاده کند. فرد با تماشا کردن حرکات خود در آینه به منظور افزایش دقت عملکرد، حرکات خود را زیر نظر می گیرد.

– نگهداری یا افزایش دامنه حرکتی

– جهت جلوگیری از بدشکلی مفاصل، بهبود راستای قامت و ترکیب بدنی، تشویق به حفظ راستای بدن در وضعیت صاف، انجام ورزش های کششی و انعطاف پذیری

– افزایش قدرت گروه‏های عضلانی صاف کننده مفاصل مورد نظر( این بیماران تمایل زیادی به خم کردن مفاصل دارند و معمولاً خمیده می باشند)

– افزایش عملکرد حرکتی

– جلوگیری از ضعف عضلانی ناشی از عدم استفاده از اندام ها

– افزایش حرکات متقابل

– تغییر و جابجا کردن وزن بر روی اندام ها

– هماهنگی حرکات ظریف

– هماهنگی حرکات درشت خصوصاً مرتبط با تنه: حرکات از حالت نشسته به ایستاده، غلت زدن، حرکات چرخشی و قدم زدن

  • فعالیتهایی که نیازمند حفظ تعادل می باشند.

– آموزش تکنیک‏های تطابقی جهت کاهش اثرات لرزش وافزایش عملکرددست.

 

درمانگر در موارد زیر روند ارزیابی، درمان و ارائه راهکار و پیشنهادها را انجام می‏دهد:

درمان دست و بازو
کمک به نوشتن
دادن اطلاعاتی درباره اصلاحات منزل و محیط کار
تطابقاتی جهت آشپزی
تطابقاتی جهت خوردن غذا
رشد تواناییهای تفریحی

 

نویسنده: مجتمع درمانی کسری – www.kasraot.ir

 

منابع:

توانبخشی بیماران جسمی و حرکتی (پارکینسون)، نویسنده: دکترسید علی محمد یکتا مرام

What is Parkinson’s disease? ‘ MamasHealth.com
• What is Parkinson’s? ‘ Copyright © ٢٠٠٣ The Michael J. Fox
Foundation for Parkinson’s Research
• Find the Cause(s) of Parkinson’s Disease ‘ FindTheCause.com ‘
• Cause of Parkinson’s Disease‘ WrongDiagnosis.com Copyright © ۲۰۰۰-۲۰۰۵
• EXERCISE AND PARKINSON’S DISEASE ‘ My Dr Health Information , 9 September 2005 ‘Scoop Media – 27-Oct- 2004,http://tinyurl.com/۵٨٧ac
• Exercise Provides Shield Against Parkinson’s ‘Dr. Marcela’s Comment
• Exercises for the Parkinson Patient ‘The Center for Neurological Study, © ۲۰۰۲ All rights reserved.
• Diagnosis of Depression in Parkinson’s Disease’ National Institute of Neurological Disorders and Stroke
• Getting the Most out of Parkinson’s disease Medications’ Medical Illustrations Copyright ©Nucleus Medical Art 2004. All rights
• LRRK2 gene mutation causes Parkinson’s disease in several families’ Contact: Erik Caldor, Mayo Clinic, Jacksonville’ kaldor.erik@ mayo.edu
• WHAT IS PARKINSON’S DISEASE? ‘Credit to the NINDS or the NIH is appreciated.
• Dan Aaron Parkinson’s Rehabilitation Center’ The University of Pennsylvania Health
• Parkinson Inpatient Rehabilitation Program at Braintree Rehabilitation Hospital Boston University Medical Campus (BUMC)
• Parkinson Disease Health On the Net Foundation Article Last Updated: May 31, 2007
• The Facts about Parkinson’s Disease’۲۰۰۳-۲۰۰۷ Medical College of Wisconsin

 

 

 

 

توانبخشی بیماری پارکینسون

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ، دکتر شریف نجفی

در سایت دکتر شریف نجفی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و دانشیار دانشگاه ، عضو انجمن جهانی طب فیزیکی و توانبخشی، مقالات مفید در رابطه با طب فیزیکی را مشاهده نمایید. همچنین درصورت نیاز به ویزیت با دکتر شریف نجفی می توانید از طریق بخش تماس با ما وب سایت دکتر شریف نجفی، ارتباط برقرار نمایید و آدرس کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی را مشاهده نمایید.

 

 

 

آدرس مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی

فلکه دوم صادقیه- بلوار فردوس- نرسیده به خیابان سلیمی جهرمی پلاک ۱۲۱ – واحد ۲

تلفن مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی

۴۴۰۱۶۱۴۲-۴۴۰۵۸۷۶۳

موبایل دکتر شریف نجفی کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی

۰۹۹۰۱۱۶۰۳۵۴

وب سایت دکتر شریف نجفی

www.dr-najafi.com

مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی در شبکه های اجتماعی

کانال تلگرام دکتر شریف نجفی

صفحه اینستاگرام دکتر شریف نجفی

 

کلمات کلیدی:

توانبخشی بیماری پارکینسون , عاقبت بیماری پارکینسون , بیماری پارکینسون , طول عمر بیماران پارکینسون , علائم بیماری پارکینسون جوانی , درمان بیماری پارکینسون چیست , بیماریهای شبه پارکینسون , علت بیماری پارکینسون چیست , آیا بیماری پارکینسون کشنده است , عکس بیماری پارکینسون

توانبخشی بیماری پارکینسون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به اینستاگرام دکتر نجفی | تلفن: 44016142 - 44058763 09901160354
+