داروهای غضروف ساز واقعیت یا افسانه؟

داروهای غضروف ساز : گاهی داروهایی که دارای ترکیبات گلوکوزامین کندروئیتین و ام اس ام هستند برای آرتروز تجویز می شوند که ممکن است بیماران به اشتباه به آنها داروهای غضروف ساز بگویند. در این مقاله به بررسی واقعیت یا افسانه بودن داروهای غضروف ساز می پردازیم.

 

داروهای غضروف ساز

داروهایی که دارای ترکیبات گلوکوزامین کندروئیتین و ام اس ام هستند گاهی برای آرتروز تجویز میشوند. این ترکیبات به اشتباه داروهای غضروف ساز گفته می شوند اما هیچ دلیل، سند و بررسی علمی برای این ادعا وجود ندارد؛ و پژوهش های مختلفی در این زمینه در جریان است. تاثیر احتمالی این داروها کاهش درد و بعنوان یک مکمل تغذیه ای است. این داروها گران قیمت بوده و اغلب فاقد پوشش بیمه ای هستند. بهترین راه برای اینکه بدانید این دسته از داروها برای شما مفید است یا نه مشاوره با پزشکتان است. در مطلب زیر خلاصه ای از چند تحقیق مهم در این زمینه آورده شده است:

 

۱- داروهای غضروف ساز ، آکادمی جراحان ارتوپد آمریکا:

آکادمی جراحان ارتوپد آمریکا مصرف مکمل های گلوکزآمین/کندرویتین را در بیماران مبتلا به استئوآرتریت زانو توصیه نمی کند. یک کارازمایی تصادفی شده شاهددار اخیر نشان داد که مصرف مکمل گلوکزآمین/کندرویتین منجر به بهبود قابل توجه بالینی درد شده است؛ ولی مطالعات مرور کاکرین مطرح می کنند که گلوکزآمین بهتر از دارونما نبوده است. علاوه براین، یک مطالعه مرور کاکرین روی مطالعات با کیفیت پایین دریافته که مکمل کندرویتین، درد را در بیماران مبتلا به استئوآرتریت به میزان بسیار اندکی بهبود بخشیده است؛ بنابراین، آکادمی جراحان ارتوپد آمریکا مصرف این مکمل ها را در بیماران مبتلا به استئوارتریت زانو توصیه نکرده و قویا توصیه می کند که از مصرف گلوکزآمین/کندرویتین برای درمان مبتلایان به استئوارتریت علامت دار زانو استفاده نکنید.

 

۲- داروهای غضروف ساز ، آپ تودیت:

بنابر تجربه بالینی ما، ما به طور معمول استفاده از مکمل های گلوکزآمین/کندرویتین را برای تمام بیماران، توصیه نمی کنیم؛ ولی، مصرف این ترکیبات را مخصوصا در بیمارانی که مشتاق به مصرف این مکمل ها هستند و با مصرف این مکمل ها مزایای علامت دار در این بیماران بدست می آید، منع نمی کنیم (به استثنای گلوکزامین هیدروکلراید، که ما مصرف آن را توصیه نمی کنیم)، این مکمل ها، نتایج متناقضی را در درمان استئوارتریت زانو در کارآزمایی ها نشان دادند.

برخی مطالعات نشان دادند که مصرف گلوکزامین ( ۱۵۰۰میلی گرم روزانه) نتایج قابل توجه معناداری ولی اندک در بهبود علائم استئوارتریت دارد.

سایر فرابررسی ها پیشنهاد می کنند که مصرف گلوکزامین ( ۱۵۰۰ میلی گرم روزانه) و کندرویتین ( ۸۰۰ میلی گرم روزانه) به مدت طولانی مدت (دو الی سه سال)، ممکن است اثرات اندکی در به تاخیر انداختن پیشرفت ساختاری استئوآرتریت داشته باشند.

با این حال، نتایج مرورهای مطالعات بزرگتر و مطالعات متدولوژی یافتند که این ترکیبات، اثرات بسیار اندکی روی بهبودی درد زانو دارد.

در یک کارازمایی مداخله ای گلوکزآمین/کندرویتین (GAIT) ، حدود ۶۰ درصد شرکت کننده ها، کاهش درد حداقل ۲۰ درصد را گزارش کردند ولی اولا این کاهش درد بی اهمیت بود و ثانیا مشخص نبود که کاهش درد با مصرف گلوکزامین یا کندروتین یا ترکیب این دو یا پلاسبو رخ داده است.

در یک کارآزمایی تصادفی چندمرکزی شامل ۱۶۴ بیمار با استئوارتریت زانوی متوسط تا شدید که تحت درمان با این مکمل ها و پلاسبو بودند، طی شش ماه پیگیری، مشخص شد که میانگین کاهش درد در شاخص جهانی درد، در گروه پلاسبو (۳۳ درصد) بطور معنادار از گروه دریافت کننده این مکمل ها (۱۹ درصد) بیشتر است؛ بااین حال، این مطالعات دارای محدودیت هایی بودند از جمله، سایز کوچک مطالعات یا دریافت ناکافی دوز گلوکزآمین/کندرویتین.

در نهایت، به دلیل وجود داده های متناقض و غیرقطعی در مورد اثربخشی این ترکیبات، این مکمل ها بطور قوی در گایدلاین های مربوط به درمان استئوارتریت زانو توصیه نمی شوند و ما نیز به طور معمول استفاده از این مکمل ها را توصیه نمی کنیم.

 

۳- داروهای غضروف ساز ، فارماکوتراپی دیپیرو:

کالج متخصصین روماتولوژی آمریکا استفاده از این ترکیبات را در درمان استئوارتریت توصیه نمی کند.

گلوکزآمین به تنهایی یا در ترکیب با کندرویتین، نتوانست بهبودی یکنواختی در کنترل درد و وضعیت عملکردی این بیماران نشان دهد.

در یک کارآزمایی به مدت شش ماه، ترکیب این دو با سلکوکسیب مقایسه شد. در نهایت مشخص شد که ترکیب گلوکزآمین/کندرویتین به اندازه سلکوکسیب در کاهش درد این بیماران موثر است و شاید بتواند یک جاگزین ایمن به جای سلکوکسیب در بیماران دچار عوارض قلبی عروقی و یا مشکلات گوارشی باشد.

با این حال در کارآزمایی دیگر اثربخشی این دو به مدت دو سال بررسی شد و بعد از دوسال دریافتند که اثربخشی ترکیب گلوکزآمین/کندرویتین از پلاسبو موثرتر نیست.

 

 

داروهای غضروف ساز

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ، دکتر شریف نجفی

در سایت دکتر شریف نجفی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و دانشیار دانشگاه ، عضو انجمن جهانی طب فیزیکی و توانبخشی، مقالات مفید در رابطه با طب فیزیکی را مشاهده نمایید. همچنین درصورت نیاز به ویزیت با دکتر شریف نجفی می توانید از طریق بخش تماس با ما وب سایت دکتر شریف نجفی، ارتباط برقرار نمایید و آدرس کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی را مشاهده نمایید.

 

آدرس مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی

فلکه دوم صادقیه- بلوار فردوس- نرسیده به خیابان سلیمی جهرمی پلاک ۱۲۱ – واحد ۲

تلفن مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی

۴۴۰۱۶۱۴۲-۴۴۰۵۸۷۶۳

موبایل دکتر شریف نجفی کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی

۰۹۹۰۱۱۶۰۳۵۴

 

وب سایت دکتر شریف نجفی

www.dr-najafi.com

 

مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی در شبکه های اجتماعی

کانال تلگرام دکتر شریف نجفی

 

صفحه اینستاگرام دکتر شریف نجفی

 

کلمات کلیدی:

داروهای غضروف ساز, داروهای غضروف ساز آرتروز گلوکوزامین کندروئیتین, داروهای غضروف ساز آرتروز گلوکوزامین کندرویتین, داروی غضروف ساز, داروی غضروف ساز آرتروز گلوکوزامین کندروئیتین, داروی غضروف ساز آرتروز گلوکوزامین کندرویتین, قرص غضروف ساز تریپل فلکس , غضروف ساز طب سنتی , قرص غضروف ساز گیاهی , ترمیم غضروف , قرص غضروف ساز پیاسکلیدین , قرص غضروف کوسه ماهی , قیمت قرص غضروف ساز , گیاه غضروف ساز, طب فیزیکی چیست؟ , بهترین متخصص طب فیزیکی در تهران , فوق تخصص طب فیزیکی , متخصص طب فیزیکی شرق تهران , متخصص طب فیزیکی اصفهان , متخصص طب فیزیکی خوب در تهران , متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در تهران , بهترین متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در تهران , متخصص طب فیزیکی خوب در تهران , فوق تخصص طب فیزیکی , بهترین متخصص طب فیزیکی , معرفی رشته طب فیزیکی , طب فیزیکی دیسک کمر , فوق تخصص طب فیزیکی , دکتر شریف نجفی, متخصص طب فیزیکی و توانبخشی استان تهران, فوق تخصص طب فیزیکی , متخصص طب فیزیکی خوب در تهران , متخصص طب فیزیکی شرق تهران , متخصص طب فیزیکی غرب تهران , متخصص طب فیزیکی تهران , دکتر شریف نجفی متخصص طب فیزیکی, متخصص طب فیزیکی , فوق تخصص طب فیزیکی , متخصص طب فیزیکی شرق تهران , درمان دیسک کمر با لیزر , آیا دیسک کمر قابل درمان است , درمان دیسک کمر با ورزش , درمان دیسک کمر با داروهای گیاهی , علایم دیسک کمر شدید , آیا دیسک کمر درمان قطعی دارد, عوارض جراحی دیسک کمر

داروهای غضروف ساز واقعیت یا افسانه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به اینستاگرام دکتر نجفی | تلفن: 44016142 - 44058763 09901160354
+