دلایل خستگی مزمن، علائم، دلایل بروز، تشخیص و درمان خستگی مزمن

Causes of chronic fatigue, signs, causes, diagnosis and treatment of chronic fatigue

دلایل خستگی مزمن (Chronic fatigue syndrome) و یا میالژیک انسفالومیالیتیز (myalgic encephalomyelitis) یک وضعیت پزشکی است که نشانه اصلی آن خستگی مفرط و مزمنی است که با انجام هرگونه فعالیت جسمی یا ذهنی به مراتب شدیدتر می شود. این بیماری با انواع دیگر خستگی مزمن و معمول مانند خستگی ناشی از کمبود ویتامین دی، کم خونی، افسردگی و … متفاوت است و وجه اصلی این تفاوت در بدتر شدن علائم پس از فعالیت فیزیکی یا فعالیت فکری در این بیماری است.

 

دلایل خستگی مزمن

 

همچنین این خستگی بعد از کار زیاد، اضطراب یا بی خوابی رخ نمی دهد، بلکه این خستگی از نوع شدید و خطرناک می باشد و با استراحت و داشتن فعالیت بدنی و ذهنی از بین نمی رود. این خستگی تمام بدن را احاطه کرده و فعالیت ذهنی و بدنی و توان فرد را به شدت کم می کند. کیفیت زندگی در برخی از این بیماران پایین تر از بیماران MS و نارسایی قلبی و نارسایی کلیه برآورد میشود.

 

دلایل خستگی مزمن

هنوز کاملا مشخص نیست که چرا این سندرم به وجود می آید، اما به احتمال زیاد یک بیماری ثانویه است. بدین معنا که عوامل و علل ریشه ای مختلفی میتوانند منجر به این علائم شوند. در اکثر موارد این بیماری پس از یک یا چند عفونت ویروسی و یا آسیب فیزیکی به گردن مثلا در تصادفات رانندگی یا ورزشی شروع می شود. در بسیاری از بیماران علائم نقص عملکرد سیستم اعصاب خودگردان وجود دارد و در برخی بیماران علائم میالوپاتی هم دیده میشود. همچنین برخی از مبتلایان مشکلات مربوط به بافت های همبندی مانند سندرم اهلرز دانلوس دارند. با پیدایش مفهوم stretch myelopathy یا کشش طولی نخاع در سال ۲۰۰۵ توسط دکتر هندرسون و همچنین اختراع دستگاه های ام ار ای نشسته که امکان عکس برداری از بیمار در حالت نشسته و در موقعیت های مختلف گردن(فلکشن و اکستنشن) را میدهد گزارش های متعددی ثبت شده مبنی بر اینکه تعداد زیادی از مبتلایان در واقع مشکلات زیربنایی مربوط به نخاع گردن و ساقه مغز مانند بی ثباتی مفصل جمجمه-مهره اول و یا مهره ۱-مهره ۲ و یا بی ثباتی در مهره های پایین تر گردن دارند که منجر به کشیده شدن نخاع در طول خود بر اثر حرکات روزمره گردن رخ میدهد. برخی مبتلایان، تنگی کانال نخاعی ناشی از بیرون زدگی دیسک و یا کایفوسیس (انحنای برعکس گردن) و یا مشکلاتی ازین دست دارند. و جالب توجه است که این بیماران پس از عمل جراحی فیوژن مهره های گردن یا تعویض دیسک درمان شده اند.

 

به دلیل تشخیص دشوار این مشکلاتِ نخاعی و عدم آشنایی اکثر پزشکان با مفهوم stretch myelopathy اکثر مبتلایان هیچگاه تشخیص داده نمیشوند و سال ها به دکترهای متعدد مراجعه میکنند و اکثر پزشکان به علت گستردگی علائمی که این بیماران تجربه میکنند علت را به مشکلات روانپزشکی مرتبط میکنند و این بیماران هیچ گاه درمان نمیشوند.

 

علائم و دلایل خستگی مزمن

۱- تشدید خستگی خصوصا بعد از فعالیت بدنی یا ذهنی (احساس ضعف و بیماری و سرگیجه که گاه تا هفته ها و ماه ها طول میکشد)
۲ – سرگیجه و سنگینی سر و گیجی (مه مغزی)
۳- ضعف شدید خصوصا پس از بیدار شدن در صبح
۴- سردردهای مزمن و جابه جا شونده
۵- خستگی و التهاب مزمن چشم و تاری دید و حساسیت چشم به نور
۶- اشکال در به خواب رفتن و بیدار شدن متوالی در شب
۷- حساسیت به تغییرات دما (حساسیت به گرمای تابستان یا سرمای زمستان)
۸- تشنگی شدید و احتیاج به دفع سریع ادرار
۹ – حمله های پانیک خصوصا پس از مصرف داروهای شیمیایی یا گیاهی خاص (به دلیل به هم خوردن تعادل اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک)

 

سایر علایم خستگی مزمن

علائم و نشانه های گفته شده در تمام بیماران مبتلا به این سندرم دیده شده، اما در بعضی از بیماران، نشانه های دیگری نیز شناخته شده که این نشانه ها عبارتند از:

افت فشار خون و افزایش ضربان قلب هنگام ایستادن(افزایش ضربان بیش از ۳۰ بار در دقیقه پس از برخاستن)
احساس گر گرفتگی پس از مصرف خوراکی های انرژی زا
سرد شدن دست و پا (سندرم رینو) و عرق کردن دست و پاها هنگام سرد بودن
پرش های عضلانی غیر ارادی
لرزش پاها هنگام ایستادن و احساس نداشتن تعادل (خصوصا هنگام بسته بودن چشم ها) و افت جریان خون مغزی
فیبرومیالژیا ( دردهای مزمن و جابه جا شونده در عضلات و مفاصل)
آلرژی و حساسیت به غذا، الکل، عطر، مواد شیمیایی،دارو و سر و صدا
نامنظمی ضربان قلب
افسردگی،عدم تحمل استرس، عصبانیت، ترس، زودرنجی و احساس تباهی و مرگ
دردن در ناحیه پشت سر و زیر جمجمه یا گردن
دردهای شکمی، تهوع ، اسهال و نفخ (سندرم روده تحریک پذیر)

 

وضعیت بیماران خستگی مزمن در ایران

در ایران اکثر افراد مبتلا به این بیماری اشتباها مبتلا به اختلال پنیک و یا اگر درد عضلانی هم داشته باشند مبتلا به فیبرومیالژیا تشخیص داده می شوند و به روانپزشک ارجاع داده می شوند و برای آن ها قرص های ضد افسردگی تجویز می شود.
در حالیکه این قرص ها هیچگاه موجب درمان این بیماری نمی شوند و یا حتی بدن برخی از این بیماران به این قرص ها واکنش های شدیدی نشان میدهد و ممکن است موجب شروع دوره های تشدید علائم شوند.
ار نظر روانی هم این بیماران در مضیقه قرار دارند زیرا نه تنها تحمل عوارض این بیماری بسیار سخت و طاقت فرساست است همچنین همواره از سوی دیگران و پزشکان مورد سرزنش قرار می گیرند و به آن ها تلقین میشود تمامی این علائم واقعی نیستند و ساخته ذهن خودشان هستند، در صورتی که در تمامی مراکز علمی و پزشکی دنیا این بیماری به عنوان بیماری جسمی و نورولوژیک (سازمان بهداشت جهانی ۱۹۶۹) دسته بندی شده و تشخیص دقیق علت ها و درمان های آن یکی از چالش های بزرگ قرن به حساب میاید. در سال ۲۰۱۷ فیلم مستندی به نام Unrest در مورد این بیماری ساخته شد. سازنده این مستند جنیفر بریا دانشجوی سابق دانشگاه هاروارد است که با شروع این بیماری مجبور به ترک تحصیل می شود و این فیلم را بر روی تخت خواب خود از طریق ارتباط اینترنتی با سایر بیماران در سایر نقاط جهان میسازد. این فرد در اواخر سال ۲۰۱۸ مبتلا به عدم تعادل جمجمه و گردن تشخیص داده شد و تحت عمل جراحی قرار گرفت و اکنون در حال بهبودی سریع است.

 

 

 

 

 

دلایل خستگی مزمن

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ، دکتر شریف نجفی

در سایت دکتر شریف نجفی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و دانشیار دانشگاه ، عضو انجمن جهانی طب فیزیکی و توانبخشی، مقالات مفید در رابطه با طب فیزیکی را مشاهده نمایید. همچنین درصورت نیاز به ویزیت با دکتر شریف نجفی می توانید از طریق بخش تماس با ما وب سایت دکتر شریف نجفی، ارتباط برقرار نمایید و آدرس کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی را مشاهده نمایید.

 

 

 

آدرس مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی

فلکه دوم صادقیه- بلوار فردوس- نرسیده به خیابان سلیمی جهرمی پلاک ۱۲۱ – واحد ۲

تلفن مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی

۴۴۰۱۶۱۴۲-۴۴۰۵۸۷۶۳

موبایل دکتر شریف نجفی کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی

۰۹۹۰۱۱۶۰۳۵۴

وب سایت دکتر شریف نجفی

www.dr-najafi.com

مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی در شبکه های اجتماعی

کانال تلگرام دکتر شریف نجفی

صفحه اینستاگرام دکتر شریف نجفی

 

کلمات کلیدی:

دلایل خستگی مزمن , درمان گیاهی خستگی مزمن , متخصص خستگی مزمن , دکتر خستگی مزمن , مقاله سندرم خستگی مزمن , درمان خستگی مفرط , معنی خستگی مفرط , خستگی کاذب , علت خستگی زودرس , دلایل خستگی مزمن بدن , علت خستگی مزمن چیست , دلیل خستگی مزمن چیست , علت خستگی مزمن در طب سنتی , از دلایل خستگی مزمن , درمان خستگی مزمن با طب سنتی , علت خستگی مزمن بدن , علل خستگی مزمن بدن , درمان خستگی مزمن با طب سوزنی , درمان خستگی مزمن چشم , علت خستگی مزمن بدن چیست , درمان سندرم خستگی مزمن چیست , درمان خستگی مزمن در طب سنتی , درمان خستگی مزمن طب سنتی , درمان خستگی مزمن با گیاهان دارویی , درمان خستگی مزمن مغز , علت خستگی های مزمن , درمان خستگی های مزمن , Causes of chronic fatigue, signs, causes, diagnosis and treatment of chronic fatigue

دلایل خستگی مزمن علائم، تشخیص و درمان خستگی مزمن

4 دیدگاه در “دلایل خستگی مزمن علائم، تشخیص و درمان خستگی مزمن

  • با سلام من خودم مبتلا به این بیماری بودم که کمی شرایطم قابل تحمل تر شده است. وضیت من وقتی رو به وخامت گذاشت که یک دوره دو ساله پر استرس را پشت سر گذاشتم نه اینکه پس از این دوره یکباره نمایان شد بتدریج به اوج خود رسید تا حدی که حتی پس از یکی دو روز استراحت مطلق در منزل می خواستم به محل کارم بروم نمی توانستم. اکثر دو شنبه ها مرخصی بودم. صبح پس از صرف صبحانه و پوشیدن لباس هایم می دیدم از شدت خستگی دیگر قادر به حرکت نیستم. هیچ درد عضلانی نداشتم فقط احساس خستگی شدید در پاهایم بخصوص ران پا. من که شبها در حالت عادی با قرص خواب باید بخواب می رفتم گاهی اوقات از شدت خستگی بدون قرص هم خوابم می برد. مدتی فکر می کردم این خستگی عوارض برخی قرصهاست که مصرف می کنم ولی بتدریج با تغییرات مثبت روحی متوجه رفع خستگی می شدم گاهی تا یک هفته هیچ احساس خستگی و ضعف را احساس نمی کردم و خیلی هم پر انرژی بودم ولی بتدریج دوباره با غلبه زندگی عادی خستگی هم بر من چیره می شد. هم اکنون شرایطم کمی بهتر است هرچند بهبود کامل یافته ام.
    قرارگرفتن در یک شرایط متفاوت مثبت من را انرژیک می کند ولی بعد از مدتی دوباره ممکن است بحالت خستگی برگردم.
    بطور کلی تغییر سبک زندگی می تواند تاثیر بسزائی در رفع این بیماری داشته باشد.
    تشکر

  • من از سال ۸۳ خستگی مزمن دارم
    البته این روشها را به کسی پینهاد نمی کنم ولی برای من سوال هست که چرا پزشکان بعد سالها دارو را تشخیص ندادند؟
    ۸۰ درصد داروهای روانپزشکی موجود درایران برایم تجویز شد که نتیجه نمی گرفتم. وازبین آزمایشات فقط نتیجه ebvمثبت بود
    در این سالها داروهای زیر برایم تجویز شد که باعث تشدید خستگی وکمبود می شدیا اینکه احساس بسیاربدی به من می داد
    مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین(فلوکستین-فلوکسامین-سیتالوپرام-سرترالین) (SSRIs)
    مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین- نوراپی‌نفرین(دلوکستین-ونلافکسین) (SNRIs)
    داروهای ضد افسردگی سه‌حلقه‌ای(کلومی پرامین-دزپیرامین-ایمی پرامین)
    (ترانیل سیپرامین) مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز (MAOIs)
    آلانزاپین-آریپیپرازول-پیموزاید
    بوپروپیون-ترازودون-بوسپیرون
    ریتالین-آتموکستین-مودافینیل
    هورمونهای تیروئیدی با داروهای ضد افسردگی
    و جین سین کوانزیم
    ووقتی دیدم داروها نتیجه نمی گیرم۷ سال داروها را بجز امگا ۳و ویتامین د که مقداری تاثیر داشتند ترک کردم.
    تا اینکه بعد سالها داروهایی تجویز شده که تاثیر خوبی بر خستگی دارد وآن ترکیب داروی نروکسین(علف چای) که داروی اصلی هست وپرگابالین هست. ضمنا امگا۳ و اورتیدین(گزنه) باعث تشدید این داروها می شوند.
    ازبین داروهای مکمل فقط قرص سلنیم از نوع سلنومتیونین تاثیر زیادی داشت است که با توجه به عوارض آن مصرف
    آن محدود بود.
    این ترکیبات داروئی تاثیری بسیار بر تمرکز برای من داشته است.

    1. سلام.
      با تاثیر یا عدم تاثیر دارو در یک یا چند مورد محدود، نمی توان درباره اثربخشی یا ایمنی دارو نظر قطعی داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به اینستاگرام دکتر نجفی | تلفن: 44016142 - 44058763 09901160354
+