دنده گردنی چیست ، علائم دنده گردنی و روش های تشخیص و درمان دنده گردنی

دنده گردنی چیست؟

دنده گردنی : دنده ها به مهره های پشت (توراسیک) متصل می شوند و مهره های گردن و کمر فاقد دنده هستند. اگر زائده جانبی مهره گردنی درازتر از حد عادی باشد، دنده گردنی نامیده می شود. دنده گردنی ممکن است یکطرفه یا دو طرفه باشد. دنده گردنی عارضه شایعی است اما در بسیاری از افراد بی علامت است و مشکلی برای بیمار ایجاد نمی کند و بطور اتفاقی در عکس رادیولوژی گردن یا قفسه سینه دیده می شود.

علائم دنده گردنی چیست؟

عروق و اعصاب دستها بعد از خروج از قاعده گردن وارد حفره آگزیلا و سپس وارد بازوها شده و تا انگشتان امتداد می یابند. در صورت وجود دنده گردنی، این رگهای خونی و عصبی باید از روی این دنده اضافی عبور نمایند و در همین محل می توانند تحت فشار قرار گیرند. شروع علائم معمولا حدود دهه سوم و چهارم زندگی است یعنی زمانی که قدرت عضلانی شروع به کاهش میکند، افتادگی مختصر شانه ها باعث کشیدگی عروق و اعصاب دستها روی دنده گردنی می شوند. از طرفی این سنین مرحله فعالیت شغلی افراد است که حرکات مکرر دستها و شانه ها فرد را مستعد علامتدار شدن دنده گردنی میکند.

نوع علایم دنده گردنی به چه چیزهایی بستگی دارد؟

نوع علائم بستگی به این دارد که عروق خونی تحت فشار قرار گیرند (تی او اس عروقی) یا رگهای عصبی (تی او اس نوروژنیک). درد، خستگی زودرس دستها، تغییر رنگ پوست دستها و ساعد، خواب رفتگی، گزگز مورمور دستها، آتروفی عضلانی از علائم شایع هستند.

دنده گردنی

روش های تشخیص دنده گردنی چیست؟

برای مشاهده دنده گردنی، رادیولوژی گردن یا قفسه سینه کافی است اما برای اینکه ببینیم آیا این دنده روی رگهای عصبی فشار وارد کرده یا خیر باید نوار عصب و عضله دستها انجام شود تا مشخص گردد علائم بیمار مربوط به دنده گردنی است یا مربوط به سایر بیماریهای شایع گردن مثل بیرون زدگی دیسک، آرتروز … .

روش های درمان دنده گردنی چیست؟

انتخاب نوع درمان بستگی به شدت علائم و میزان تحت فشار قرار گرفتن عروق و اعصاب دستها دارد. اغلب موارد با تصحیح شیوه فعالیتها، ورزشهای کششی و تقویتی گردن و شانه ها بهبود می یابند اما در موارد شدید برای جلوگیری از آسیب اعصاب یا جلوگیری از لخته شدن خون در عروق اصلی دستها لازم است که جراحی صورت گیرد.

موبایل کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی

دنده گردنی , دنده گردنی چیست , عمل جراحی دنده گردنی , نرمش برای دنده گردنی , درمان دنده گردنی چیست؟ , عکس دنده گردنی , نتیجه عمل دنده گردن , عکس رادیولوژی دنده گردنی , جراح دنده گردنی , عوارض عمل دنده گردنی , درمان دنده گردنی , دنده گردنی درمان , دنده گردنی اضافی , دنده گردنی و درمان , دنده گردنی اضافه , دنده گردنی علایم , دنده گردنی ویکی پدیا , دنده گردنی دوطرفه , دنده گردنی وعلت آن , دنده گردنی عوارض , دنده گردنی , دنده گردنی چیه , دنده گردنی چیست , دنده گردنی ودرمان , استخوان دنده گردنی , بیماری دنده گردنی , بیماری دنده گردنی چیست , بیماری دنده گردنی , درمان دنده گردنی با ورزش , تشخیص دنده گردنی , تصاویر دنده گردنی , تمرینات دنده گردنی , جراحی دنده گردنی , علت دنده گردنی چیست , درمان دنده گردنی چیست , علایم دنده گردنی چیست , خطرات دنده گردنی , دنده گردنی دو طرفه , درمان دنده گردنی , دنده گردنی و درمان آن , درد دنده گردنی , درباره دنده گردنی , داروی دنده گردنی , زائده دنده گردنی , سندرم دنده گردنی , سندرم دنده گردنی , سندروم دنده گردنی , علائم دنده گردنی , عارضه دنده گردنی , عمل دنده گردنی , علت دنده گردنی , عکس دنده گردنی , فیزیوتراپی دنده گردنی , گرافی دنده گردنی , معافیت دنده گردنی , متخصص دنده گردنی , مشکلات دنده گردنی , مشکل دنده گردنی , نرمش دنده گردنی , نرمشهای دنده گردنی , ورزش دنده گردنی , ورزشهای دنده گردنی , دنده های گردنی , دنده ی گردنی , بیماری دنده ی گردنی

دنده گردنی چیست؟
برچسب ها:

3 دیدگاه در “دنده گردنی چیست؟

• سلام
    بنده دنده گردنی دو طرفه داشتم
    به عروق فشار آورده و باعث لخته در دستم شد به طوری که نبض دستم احساس نمیشد
    منجر به جراحی و باز شدن عروق و برداشتن دنده اول و دنده گردنی شد
    آیا در طرف چپ هم با توجه به عدم علایم نیاز به جراحی است ؟ خیلی نگرانم .

1. سلام.
      دنده گردنی خیلی شایع است و اغلب بدون علامت میمونه. فقط وقتی نیاز به جراحی داره که علائم شدید ایجاد کنه