روماتیسم ستون فقرات (اسپوندیلیت انکیلوزان) چیست؟ علت، عوامل، تشخیص و درمان روماتیسم ستون فقرات (اسپوندیلیت انکیلوزان)

روماتیسم ستون فقرات (اسپوندیلیت انکیلوزان) چیست؟

روماتیسم ستون فقرات (اسپوندیلیت انکیلوزان) یک التهاب سیستمیک است که عمدتا مفاصل ستون فقرات و لگن (ساکروایلیاک) را درگیر می کند.

روماتیسم ستون فقرات

علت روماتیسم ستون فقرات چیست:

روماتیسم ستون فقرات یک بیماری التهابی ست که مثل سای بیماری های روماتیسمی و اتوایمیون علت دقیق آن نامشخص است اما یک زمینه ژنتیکی قوی دارد؛ در اغلب مبتلایان به روماتیسم ستون فقرات ژن HLAB27 وجود دارد. این بیماری در هر سنی ممکن است بروز کند اما در پسران جوان (حدود سن بیست سالگی) شایع تر است.

علائم اسپوندیلیت انکیلوزان:

درد و خشکی ستون فقرات و لگن، مهمترین علامت بیماری ست. درد و خشکی از گردن تا کمر، باسن و لگن را درگیر کرده و صبح ها شدیدتر است. خشکی صبحگاهی معمولا بیشتر از نیم ساعت طول می کشد. در موارد شدید و طول کشیده، مهره ها بتدریج بهم چسبیده و باعث دفورمیتی ستون فقرات می گردد و فعالیت های روزانه بیمار مشکل میشود. فیوژن دنده ها به مهره باعث محدودیت قفسه سینه شده و تنفس عمیق را برای بیمار سخت میکند.

اسپوندیلیت انکیلوزان یک بیماری التهابی سیستمیک است بنابراین سایر قسمتهای بدن نیز ممکن است درگیر شوند که شایعترین آنها التهاب تاندونها بویژه تاندون آشیل است که با درد پاشنه تظاهر می کند. تب، خستگی و کاهش اشتها از سایر علائم سیستمیک است. چشم، ریه و قلب ندرتا ممکن است درگیر شوند.

بعضی از ورزشهای مفید در روماتیسم ستون فقرات

تشخیص روماتیسم ستون فقرات:

شرح حال و معاینه بالینی، گرافی (یا سیتی اسکن) و آزمایش خون، ابزارهای تشخیص این بیماری ست.

درمان اسپوندیلیت انکیلوزان:

داروهای ضد التهابی بخش مهمی از درمان روماتیسم ستون فقرات هستند. یک برنامه کامل و منظم ورزشی ی ای جلوگیری از دفورمیتی ستون فقرات ضروری است. ورزشها عمدتا بر تقویت عضلات ستون فقرات و لگن تمرکز دارد. ورزشهای تنفسی عمیق برای حفظ عملکرد ستون فقرات تجویز می گردد. شنا و آب درمانی یک ورزش عالی برای روماتیسم ستون فقرات است.

سیگار کشیدن تاثیر منفی بر روند بیماری دارد. تشک سفت برای این بیماری مناسبتر است. استفاده از بالشت بزرگ ممنوع است. نباید بالشت زیر زانوها گذاشته شود.
در موارد شدید ممکن است نیاز به جراحی باشد.

روماتیسم ستون فقرات (اسپوندیلیت انکیلوزان)

روماتیسم ستون فقرات, اسپوندیلیت انکیلوزان , درمان قطعی روماتیسم ستون فقرات , درمان گیاهی روماتیسم ستون فقرات , درمان روماتیسم ستون فقرات با طب سنتی , انجمن روماتیسم ستون فقرات , چگونگی تشخیص روماتیسم ستون فقرات , روماتیسم لگنی , ورزشهای مناسب روماتیسم , همه چیز درباره روماتیسم ستون فقرات , راههای درمان اسپوندیلیت آنکیلوزان , درمان گیاهی اسپوندیلیت انکیلوزان , انجمن بیماران اسپوندیلیت انکیلوزان , تشخیص اسپوندیلیت انکیلوزان , طب سنتی اسپوندیلیت انکیلوزان , اسپوندیلیت گردنی , ورزش های اسپوندیلیت آنکیلوزان , درمان التهاب ستون فقرات , روماتیسم ستون فقرات چیست , روماتیسم ستون فقرات و طب سنتی , روماتیسم ستون فقرات نشاسته , روماتیسم ستون فقرات در طب سنتی , روماتیسم ستون فقرات کودکان , روماتیسم ستون فقرات ودرمان , روماتیسم ستون فقرات و علائم آن , روماتیسم ستون فقرات در زنان , روماتیسم ستون فقرات ودرمان آن , رماتیسم ستون فقرات و علایم آن , روماتیسم ستون فقرات , روماتیسم ستون فقرات و علایم آن , روماتیسم ستون فقرات و درمان , روماتیسم ستون فقرات as , روماتیسم ستون فقرات درمان , انجمن روماتیسم ستون فقرات ایران , انواع روماتیسم ستون فقرات , مشخصات انجمن روماتیسم ستون فقرات ایرانi.s , انجمن بیماران روماتیسم ستون فقرات , آدرس انجمن روماتیسم ستون فقرات , سایت انجمن روماتیسم ستون فقرات , درمان روماتیسم ستون فقرات با طب سنتی , بیماری روماتیسم ستون فقرات , عوارض بیماری روماتیسم ستون فقرات , درمان بیماری روماتیسم ستون فقرات , دارو برای روماتیسم ستون فقرات , داروی گیاهی برای روماتیسم ستون فقرات , رژیم غذایی برای روماتیسم ستون فقرات , انجمن رماتیسم ستون فقرات تهران , تشخیص روماتیسم ستون فقرات , راه تشخیص روماتیسم ستون فقرات , راههای تشخیص روماتیسم ستون فقرات , علایم روماتیسم ستون فقرات چیست , راه درمان روماتیسم ستون فقرات چیست , علت رماتیسم ستون فقرات چیست , همه چیز درباره روماتیسم ستون فقرات , درمان روماتیسم ستون فقرات در طب سنتی , درمان رماتیسم ستون فقرات در طب سنتی , داروهای روماتیسم ستون فقرات , دارو روماتیسم ستون فقرات , درمان قطعی روماتیسم ستون فقرات , راههای درمان روماتیسم ستون فقرات , روش درمان روماتیسم ستون فقرات , درمان روماتیسم ستون فقرات درطب سنتی , درمان سنتی روماتیسم ستون فقرات , علایم بیماری روماتیسم ستون فقرات , علل ودرمان روماتیسم ستون فقرات , روماتیسم ستون فقرات گردن , درمان گیاهی روماتیسم ستون فقرات , روماتیسم مفصلی ستون فقرات , ورزش مناسب روماتیسم ستون فقرات , درمان روماتیسم مفصلی ستون فقرات , نشانه های روماتیسم ستون فقرات , ورزش روماتیسم ستون فقرات , رماتیسم و ستون فقرات , روماتیسم های ستون فقرات , راه های درمان روماتیسم ستون فقرات , اسپوندیلیت آنکیلوزان , اسپوندیلیت انکیلوزانت , اسپوندیلیت انکیلوزان چگونه درمان می شود , اسپوندیلیت انکیلوزانت چیست , اسپوندیلیت انکیلوزان مفاصل ساکروایلیاک , اسپوندیلیت آنکیلوزان درمان , اسپوندیلیت آنکیلوزان و ورزش , اسپوندیلیت آنکیلوزان و طب سنتی , اسپوندیلیت آنکیلوزان و حاملگی , اسپوندیلیت آنکیلوزان وبارداری , اسپوندیلیت انکیلوزان چیست , اسپوندیلیت آنکیلوزان ویکیپدیا , انجمن اسپوندیلیت آنکیلوزان , بیماری اسپوندیلیت آنکیلوزان , تشخیص اسپوندیلیت آنکیلوزان , تغذیه اسپوندیلیت آنکیلوزان , جراحی اسپوندیلیت آنکیلوزان , علائم اسپوندیلیت انکیلوزان چیست , درمان اسپوندیلیت انکیلوزان چیست , علایم اسپوندیلیت آنکیلوزان چیست , علایم بیماری اسپوندیلیت انکیلوزان چیست , خودایمنی اسپوندیلیت آنکیلوزان , داروهای اسپوندیلیت انکیلوزان , روماتیسم اسپوندیلیت انکیلوزان , علائم اسپوندیلیت انکیلوزان , علایم اسپوندیلیت انکیلوزان , عوارض اسپوندیلیت انکیلوزان , علت اسپوندیلیت انکیلوزان , علل اسپوندیلیت آنکیلوزان , ورزش اسپوندیلیت آنکیلوزان

روماتیسم ستون فقرات (اسپوندیلیت انکیلوزان) چیست؟
برچسب ها:

2 دیدگاه در “روماتیسم ستون فقرات (اسپوندیلیت انکیلوزان) چیست؟

1. سلام.
      اینهایی که گفتی، علائم بودند نه تشخیص بیماری.
      برای تشخیص ببماری به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مراجعه کنید