شکستگی استرسی استخوان , شکستگی استرسی ساق پا

شکستگی استرسی استخوان و شکستگی استرسی ساق پا را در این مقاله بررسی می کنیم. شکستگی استرسی به معنای ایجاد شدن ترک های کوچک در استخوان است. این شکستگی ها به دلیل وارد شدن مکرر نیرو، اغلب به علت استفادهٔ بیش ازحد، به وجود می آیند. بالا و پایین پریدن مکرر یا دویدن مسافت های طولانی، سبب وارد شدن مکرر فشار به استخوان می شود. شکستگی های استرسی ممکن است به علت استفادهٔ عادی از استخوانی که به علت بیماری – مثلاً پوکی استخوان- ضعیف شده است نیز، به وجود آید.

 

شکستگی استرسی استخوان , شکستگی استرسی ساق پا

شکستگی های استرسی در استخوان های تحمل کنندهٔ وزن مانند استخوان های ساق پا و پایین مچ، رایج تراند. ورزشکاران دو و میدانی و سربازهای ارتشی، که کوله پشتی های سنگین را در مسافت های طولانی حمل می کنند، به طور ویژه مستعد این شکستگی اند؛ اما شکستگی استرسی ممکن است در هر فردی رخ دهد. برای نمونه اگر یک برنامهٔ ورزشی جدید را شروع کنید و پیش از آن که به وضعیت بدنی مناسب برسید بیش از اندازه ورزش کنید، ممکن است دچار شکستگی های استرسی شوید.

 

نشانه های شکستگی استرسی استخوان

در ابتدا ممکن است به سختی متوجه دردِ همراه با شکستگی استرسی شوید، ولی این درد معمولاً با گذشت زمان بدتر می شود. اغلب یک نقطهٔ خاص دچار حساسیت به لمس می شود و این حساسیت، با استراحت بهبود می یابد. ممکن است در اطراف ناحیهٔ دردناک دچار تورم شوید.

 

زمان مراجعه به پزشک جهت درمان شکستگی استرسی استخوان

اگر درد شدید شد یا حتی در هنگام استراحت نیز ادامه یافت، با پزشک خود تماس بگیرید.

 

علل شکستگی استرسی استخوان و شکستگی استرسی ساق پا

شکستگی های استرسی اغلب به این علت رخ می دهند که فرد پیش از آنکه به وضعیت بدنی مناسب برسد، مقدار یا شدت فعالیت خود را افزایش می دهد.

استخوان از طریق بازسازی، به تدریج با افزایش بار سازگار می شود و به آن عادت می کند. بازسازی فرایندی طبیعی است که با افزایش بار استخوان، بیشتر می شود. در طول بازسازی، بافت استخوان تخریب شده (بازجذب) و دوباره ساخته می شود. اگر استخوان در معرض نیرویی قرار بگیرد که به آن عادت ندارد و زمانی برای بازیابی خود نداشته باشد، بازجذب سریع تر از بازسازی رخ می دهد. این موضوع فرد را مستعد شکستگی های استرسی می کند.

 

عوامل خطر شکستگی استرسی استخوان

از جمله عواملی که احتمال دچار شدن به شکستگی استرسی را بالا می برند شامل موارد زیر می شوند:

برخی از ورزش ها. شکستگی های استرسی در افرادی که در ورزش هایی مانند دو و میدانی، بسکتبال، تنیس، رقص یا ژیمناستیک شرکت می کنند، رایج تر است.
افزایش فعالیت. شکستگی های استرسی اغلب در افرادی که به طور ناگهانی شیوهٔ زندگی خود را از سبک زندگی بی تحرک، به یک برنامهٔ تمرینی فعال تغییر می دهند؛ یا افرادی که به سرعت، شدت، مدت و تعداد جلسات تمرینی خود را افزایش می دهند، رخ می دهد.

 

جنسیت. زنان، به ویژه آن هایی که قاعدگی نامنظم دارند یا قاعده نمی شوند، با احتمال بیشتری به شکستگی استرسی مبتلا می گردند.
مشکلات پا. افرادی که کف پای صاف یا قوس پای بلند و سخت دارند، با احتمال بیشتری دچار شکستگی استرسی می شوند. نوع کفشی که پوشیده می شود نیز، در ایجاد این مشکل تأثیر دارد.

ضعف استخوانی. بیماری هایی مانند پوکی استخوان سبب ضعیف شدن استخوان و در نتیجه، راحت تر رخ دادن شکستگی های استرسی می شوند.
شکستگی استرسی پیشین. اگر پیش تر دچار یک یا تعداد بیشتری شکستگی استرسی شده باشید، احتمال رخداد شکستگی های استرسی بیشتر در استخوان های شما، بالاتر است.
کمبود مواد غذایی. اختلالات اشتهایی و کمبود ویتامین دی (D) و کلسیم، استخوان ها را مستعد شکستگی استرسی می کند.

 

عوارض شکستگی استرسی استخوان

برخی از شکستگی های استرسی به درستی التیام نمی یابند و این موضوع، سبب ایجاد درد مزمن می شود. اگر به علل زمینه ای شکستگی استرسی رسیدگی نشود، فرد در معرض رخداد شکستگی های استرسی بیشتر قرار می گیرد.

 

پیشگیری شکستگی استرسی استخوان

اقدامات ساده در پیشگیری از شکستگی های استرسی مؤثراند:

میزان و شدت فعالیت های خود را به آرامی تغییر دهید. هر برنامهٔ ورزشی جدید را به آرامی شروع کنید و به تدریج در آن پیش بروید.
کفش مناسب بپوشید. مطمئن شوید که کفش های شما اندازه اند و برای فعالیتی که انجام می دهید، مناسب هستند. اگر کف پای صاف دارید، از پزشک خود دربارهٔ کفی های حمایت کنندهٔ قوس پا سؤال کنید.

تمرینات آمیزه ای. به برنامهٔ ورزشی خود فعالیت های کم برخورد را نیز اضافه کنید تا تنها یک بخش از بدن خود را تحت فشار مکرر قرار ندهید.
تغذیهٔ مناسب داشته باشید. جهت قوی نگه داشتن استخوان ها، مطمئن شوید که رژیم غذایی شما به میزان کافی حاوی کلسیم، ویتامین دی (D) و مواد مغذی دیگر است.

 

منبع: moheb.com

 

 

 

 

شکستگی استرسی استخوان , شکستگی استرسی ساق پا

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ، دکتر نجفی

در سایت دکتر نجفی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و دانشیار دانشگاه ، عضو انجمن جهانی طب فیزیکی و توانبخشی، مقالات مفید در رابطه با طب فیزیکی را مشاهده نمایید. همچنین درصورت نیاز به ویزیت با دکتر نجفی می توانید از طریق بخش تماس با ما وب سایت دکتر نجفی، ارتباط برقرار نمایید و آدرس کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی را مشاهده نمایید.

 

 

 

آدرس مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی

فلکه دوم صادقیه – بلوار فردوس – نرسیده به خیابان سلیمی جهرمی پلاک ۱۲۱ – واحد ۲

تلفن مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی

۴۴۰۱۶۱۴۲-۴۴۰۵۸۷۶۳

موبایل دکتر نجفی کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی

۰۹۹۰۱۱۶۰۳۵۴

وب سایت دکتر نجفی

www.dr-najafi.com

مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی در شبکه های اجتماعی

کانال تلگرام دکتر نجفی

صفحه اینستاگرام دکتر نجفی

 

کلمات کلیدی:

شکستگی استرسی استخوان , شکستگی استرسی ساق پا , شکستگی استرسی استخوان چیست , شکستگی استرسی لگن , شکستگی تیبیا و فیبولا , شکستگی دیستال فیبولا , علت شکستگی بی کفایتی , سه مکانیسمی که باعث به وجود آمدن استرس فراکچر می شود را توضیح دهید , بهترین وسیله برای تشخیص stress fracture , شکستگی پاتولوژیک

شکستگی استرسی استخوان , شکستگی استرسی ساق پا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به اینستاگرام دکتر نجفی | تلفن: 44016142 - 44058763 09901160354
+