علتهای عضلانی اسکلتی درد قفسه سینه ، دلایل و علائم درد قفسه سینه

Musculoskeletal causes of chest pain, causes and symptoms of chest pain

علتهای عضلانی اسکلتی درد قفسه سینه از مواردی است که برای تشخیص و درمان درد دیواره (قفسه) سینه یا درد سینه عضلانی اسکلتی که یکی از دلایل شایع درد سینه غیر قلبی است مورد بررسی قرار می گیرند. این درد با عضلات و استخوان های قفسه سینه مرتبط است.

 

علتهای عضلانی اسکلتی درد قفسه سینه

درد در ناحیه سینه همواره نشانه ای هشدار دهنده محسوب می شود، زیرا به طور معمول ترس از ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهد.

وب سایت دکتر نجفی براساس گزارش گروه سلامت عصر ایران که به نقل از “وری ول” منتشر شده است: از آنجایی که درد سینه ممکن است نشانه ای از آنژین یا دیگر مشکلات قلبی باشد، همواره بهترین گزینه مراجعه به پزشک و بررسی دقیق شرایط است. اما بیماری قلبی تنها یکی از شرایط مختلفی است که می تواند موجب احساس درد در ناحیه سینه شود.

 

دلایل شایع و علتهای عضلانی اسکلتی درد قفسه سینه

درد دیواره سینه یا درد سینه عضلانی اسکلتی یکی از دلایل شایع درد سینه غیر قلبی است. این درد با عضلات و استخوان های قفسه سینه مرتبط است.

دلایل مختلفی برای درد دیواره سینه وجود دارند، و خوشبختانه، در بیشتر موارد دلیل زمینه ای درد دیواره سینه خوش خیم و بی نیاز از درمان است. با این وجود، برخی انواع درد دیواره سینه ممکن است به یک مشکل جدی اشاره داشته باشند و از این رو به درمان خاصی نیاز باشد. در ذیل برخی از مهمترین علتهای عضلانی اسکلتی درد قفسه سینه را آورده ایم.

 

شایع ترین علتهای عضلانی اسکلتی درد قفسه سینه دیواره سینه شامل موارد زیر می شوند:

آسیب سینه

آسیب دیواره سینه می تواند موجب رگ به رگ شدن یا کشیدگی عضلانی، کبودی ها، یا ترک خوردگی دنده ها شود. آسیب ممکن است به واسطه برخی رویدادهای شدید، مانند یک حادثه ورزشی یا تصادف خودرو، و یا برخی موارد خفیف تر، مانند بلند کردن یک جسم سنگین، که در صورت شکل گیری با تاخیر درد یادآوری آن نیز دشوارتر است، شکل بگیرد.

 

کوستوکندریت

کوستوکندریت که به نام سندرم کوستواسترنال (دندهای-جناغی) نیز شناخته می شود، صرفا به درد و حساسیت به لمس در مفصل کوستوکندرال، ناحیه ای در امتداد استخوان سینه، که دنده ها به آن متصل شده اند، اشاره دارد.

درد به طور کلی به نقطه ای خاص، بیشتر در سمت چپ استخوان سینه، محدود می شود. درد کوستوکندریت به طور معمول می تواند با اعمال فشار روی ناحیه تحت تاثیر قرار گرفته افزایش یابد. دلایل کوستوکندریت تا حد زیادی ناشناخته باقی مانده اند.

این سندرم در کودکان و افراد جوان گاهی اوقات با کشیدگی یا ضعف عضلات بین دنده ای مرتبط است، که پیرو فعالیت های تکراری و ایجاد تنش در این عضلات، مانند حمل کیف های سنگین، شکل می گیرد.

در برخی موارد، کوستوکندریت به نظر می رسد با دررفتگی خفیف یک دنده مرتبط است. دررفتگی ممکن است در قسمت پشت، جایی که دنده و ستون فقرات به یکدیگر پیوند می خورند، شکل گرفته باشد. این جابجایی خفیف موجب پیچش دنده شده و در نتیجه احساس درد را موجب می شود.

 

سندرم درد دنده پایینی

سندرم درد دنده پایینی که به نام سندرم دنده لغزنده نیز شناخته می شود، قسمت پایینی دنده ها را تحت تاثیر قرار می دهد. افراد مبتلا به این شرایط به طور معمول از درد در قسمت پایینی سینه یا در قسمت شکم شکایت می کنند. در این سندرم یکی از دنده های پایینی (هشتم، نهم یا دهم) به طور معمول پس از یک آسیب دیدگی، از محل اتصال خود به استخوان سینه شل می شود. حرکت دنده اعصابی که در نزدیکی آن قرار دارند را تحت تاثیر قرار داده و درد شکل می گیرد.

 

سندرم گرفتگی جلو قلب

سندرم گرفتگی جلو قلب یک شرایط کاملا خوش خیم و بسیار شایع است، که به طور معمول در کودکان یا افراد جوان دیده می شود. در این حالت درد سینه ناگهانی و تیز شکل می گیرد، که به طور معمول در سمت چپ سینه رخ داده و برای چند ثانیه تا چند دقیقه ادامه دارد. این شرایط معمولا در زمان استراحت رخ می دهد و طی آن تنفس موجب افزایش درد می شود. پس از چند ثانیه یا چند دقیقه درد به طور کامل از بین می رود. دلیل این شرایط نامشخص است.

 

فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا سندرمی نسبتا شایع متشکل از دردهای عضلانی اسکلتی پخش شونده و مختلف است. احساس درد روی سینه در این شرایط شایع است. فیبرومیالژیا اغلب با نشانه های بیشتری افزون بر درد همراه است که از آن جمله می توان به خستگی، اختلالات خواب، و علائم معدی روده ای اشاره کرد.

 

بیماری های روماتیسمی مرتبط با درد دیواره سینه

درد دیواره سینه مرتبط با التهاب ستون فقرات یا مفاصل دنده را می توان در تعدادی از بیماری های روماتیسمی، به طور خاص آرتریت روماتوئید، اسپوندیلیت انکیلوز و آرتریت سوریاتیک مشاهده کرد. در شرایطی که درد سینه به طور معمول تنها نشانه این بیماری ها محسوب نمی شود، درد سینه غیر قابل توضیح، به ویژه اگر ارزیابی های پزشک به این نکته اشاره داشته باشند که با آرتریت یا دیگر اختلالات التهابی مرتبط است، احتمال در نظر گرفتن یک بیماری روماتیسمی به عنوان دلیلی ممکن را افزایش می دهد.

 

شکستگی های استرسی

شکستگی های استرسی دنده ها را می توان در ورزشکارانی که درگیر انجام حرکات شدید و تکراری در قسمت بالا تنه خود هستند، مشاهده کرد. شکستگی های استرسی می توانند در افراد مبتلا به پوکی استخوان یا کمبود ویتامین D نیز مشاهده شوند.

 

سرطان

مراحل پیشرفته سرطانی که به دیواره سینه حمله می کند می تواند درد قابل توجهی را موجب شود. سرطان پستان و سرطان ریه دو نوع شایع سرطان هستند که این شرایط را ایجاد می کنند. سرطان دنده ها بیماری فوق العاده نادری است که می تواند موجب درد دیواره سینه شود.

 

بحران سلول داسی شکل

اکنون باور بر این است که درد دیواره سینه که در بیماران مبتلا به بیماری سلول داسی شکل دیده می شود، ممکن است به واسطه انفارکتوس های کوچک در دنده ها شکل گرفته باشد. پس از زیر کنترل گرفتن بحران سلول داسی شکل، درد دنده معمولا تقریبا بلافاصله برطرف می شود.

 

 

 

 

علتهای عضلانی اسکلتی درد قفسه سینه

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ، دکتر شریف نجفی

در سایت دکتر شریف نجفی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و دانشیار دانشگاه ، عضو انجمن جهانی طب فیزیکی و توانبخشی، مقالات مفید در رابطه با طب فیزیکی را مشاهده نمایید. همچنین درصورت نیاز به ویزیت با دکتر شریف نجفی می توانید از طریق بخش تماس با ما وب سایت دکتر شریف نجفی، ارتباط برقرار نمایید و آدرس کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی را مشاهده نمایید.

 

 

 

آدرس مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی

فلکه دوم صادقیه- بلوار فردوس- نرسیده به خیابان سلیمی جهرمی پلاک ۱۲۱ – واحد ۲

تلفن مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی

۴۴۰۱۶۱۴۲-۴۴۰۵۸۷۶۳

موبایل دکتر شریف نجفی کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی

۰۹۹۰۱۱۶۰۳۵۴

وب سایت دکتر شریف نجفی

www.dr-najafi.com

مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی در شبکه های اجتماعی

کانال تلگرام دکتر شریف نجفی

صفحه اینستاگرام دکتر شریف نجفی

 

کلمات کلیدی:

علتهای عضلانی اسکلتی درد قفسه سینه , علت عضلانی اسکلتی درد قفسه سینه , علت درد قفسه سینه , درد قفسه سینه , علل درد قفسه سینه , علت عضلانی اسکلتی درد قفسه سینه , درد عضلانی اسکلتی قفسه سینه , درمان درد عضلات قفسه سینه , درد اسکلتی قفسه سینه سمت چپ , درمان درد قفسه سینه , علت درد وسط قفسه سینه چیست , درد قفسه سینه و پشت , درد قفسه سینه ناشی از معده , درد قفسه سینه هنگام خواب , قولنج قفسه سینه , Musculoskeletal causes of chest pain, causes and symptoms of chest pain

علتهای عضلانی اسکلتی درد قفسه سینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به اینستاگرام دکتر نجفی | تلفن: 44016142 - 44058763 09901160354
+