التهاب تاندون شانه و آسیب آن، علل، عوامل، علائم و درمان تاندونیت شانه

التهاب تاندون شانه یا تاندونیت شانه یکی از آسیب های ورزشی است که به دلیل استفاده بیش از حد معمول از کتف پیش می آید. این آسیب در ورزش هایی مانند شنا، بیس بال، تنیس و هندبال شایع است. درد معمولاً از سر شانه احساس می شود و تا بازو ها امتداد می یابد. زمانی که بازو به بالای سر کشیده شده و پیچ بخورد اتفاق می افتد. در موارد شدید درد در تمام اوقات وجود داشته و حتی ممکن است شما را از خواب عمیق بیدار می کند.

التهاب تاندون شانه

منظور از تاندونیت، التهاب تاندون عضلات است که معمولاً با پارگی ‎های خفیف (پارگی میکروسکوپیک) همراه است. تاندونیت عضلات مفصل شانه درمیان افراد از هر دو جنس شیوع بالایی دارد. ذکر این مسئله نیز حائز اهمیت است که افزایش سن، روند تاندونیت شانه را تسریع می کند.

مراحل التهاب تاندون شانه

التهاب تاندون ناشی از فعالیت زیاد است. حرکات شانه در فعالیت هایی پرتابی، ضربه زدن و یا بلند کردن اجسام به بالای سر مانند وزنه برداری ممکن است منجر به تحریک، کبودی یا ساییده شده تاندون گردد. این موارد می تواند موجب درد و ضعف شانه در مفصل شود.

تاندونیت کلسیفیه

گاهی اوقات التهاب تاندون در طی یک دوره زمانی طولانی می تواند موجب رسوب کلسیم در ساختار تاندون گردد این امر منجر به درد و از دست دادن قدرت و حرکت شانه می گردد .به بیان ساده تر می توان گفت، به عللی تاندون روتاتور کاف ملتهب می شود. بدنبال این التهاب املاح کلسیم در تاندون رسوب می کنند. بعد از مدتی این کلسیم به توسط خود بدن مجدداً جذب می شود. در حین جذب کلسیم حداکثر درد در ناحیه شانه ایجاد می شود.

پارگی روتاتور کاف

تاندونیت شدید از برخورد طولانی مدت، انحطاط، یا صدمات ناگهانی می تواند به صورت جزئی یا کامل باعث پارگی تاندون روتاتور کاف شود. نتیجه ی آن می تواند درد شدید شانه، ضعف و منجر به از دست دادن حرکت و عملکرد طبیعی شود.

عوامل مؤثر در التهاب تاندون شانه

ناشی از تکرار فعالیت های زیاد حرکتی در بالای سر که شایع ترین علت مشکل هستند
ضعف عضلات
هنگامی که عضلات ضعیف است، نیروی بیشتری بر روی تاندون ها و کیسه مفصلی اعمال می گردد و باعث التهاب و درد می شود.
انجام تکنیک های نادرست و نا مناسب در شنا و یا پرتاب.
تمرینات شدید، یا یک پرتاب سخت و یا بلند کردن وزنه ممکن است باعث شروع مشکل گردد.
صدمات قبلی به شانه
سست بودن مفصل شانه

علائم التهاب تاندون شانه یا تاندونیت شانه

درد و ناراحتی
تسکین درد با استراحت
تشدید درد با فعالیت
محدودیت حرکتی شانه
ضعف مفصل شانه
حساسیت به لمس و فشار
درد هنگام کشش عضلات
اسپاسم عضلات نزدیک شانه
تورم، قرمزی و گرمی شانه
شنیده شدن صدا از شانه هنگام حرکت دادن آن

درمان التهاب تاندون شانه یا تاندونیت شانه

هنگام ایجاد این آسیب ورزشکار باید به استراحت بپردازد و از انجام اعمالی که باعث صدمه زدن به شانه می شود و یا باعث بدتر شدن درد را می شود؛ دوری کند. همچنین اجتناب از فعالیت هایی که مشکل را شروع می کند. پزشک شما ممکن است استفاده از یک باند جهت ثابت نگه داشتن شانه را توصیه کند.

گذاشتن یک کیسه یخ (پیچیده شده در یک حوله) روی شانه، حداقل دو بار در روز به مدت ۲۰ دقیقه توصیه می شود. همچنین گذاشتن یخ پس از هرگونه فعالی هایی که باعث تشدید درد شانه می گردد، لازم است.

پزشک شما ممکن است دارو ی ضد التهاب و یا مسکن ( به شکل قرص) برای از بین بردن درد و التهاب در روند بهبودی طبیعی بدن شما تجویز نماید. ممکن است تزریق کورتون با بی حس کننده نواکایین به شانه توصیه شود. پس از دریافت تزریق، از انجام هر فعالیت شدید برای حداقل دو هفته خودداری کنید.

پزشک شما ممکن است شما را به یک فیزیوتراپ برای تمرین یا سایر درمان های فیزیکی معرفی کند. تمرین های درمانی برای تقویت شانه به جلوگیری از پیشرفت آسیب کمک می کند. یکی دیگر از گزینه های درمان جراحی است. اگر این عارضه به آسیب مزمن تبدیل شده باشد و یا پارگی روتاتور کاف رخ داده باشد، جراحی برای درمان کیسه های مفصلی و التهاب تاندون شانه لازم باشد.

بازگشت به فعالیت و بهبودی کامل التهاب تاندون شانه

در موارد شدید، از انجام هر نوع فعالیت ورزشی که منجر به استفاده از بازو و یا کتف می شود، خودداری کنید. در این مرحله باید فعالیت های ورزشی که هچگونه فشاری را به ناحیه آسیب دیده وارد نمی کند، انجام دهید. همچنین بدن خود را به خوبی گرم کنید و از تمرینات انعطاف پذیری قبل از شروع فعالیت استفاده کنید. در طول دوران بازگشت به فعالیت و بهبودی کامل به تدریج شدت فعالیت ورزشی را افزایش دهید.

التهاب تاندون شانه

التهاب تاندون شانه , علت التهاب تاندون شانه , ورزش برای التهاب تاندون شانه , درمان خانگی کشیدگی تاندون شانه , درمان سنتی التهاب تاندون , تاندون کتف و شانه , درمان فوری کتف درد , داروی گیاهی برای درمان تاندون , ریش ریش شدن تاندون شانه , ورزشهای تاندونیت شانه , فیزیوتراپی تاندونیت شانه , بورسیت شانه , فیزیوتراپی کتف و شانه , درمان التهاب تاندون شانه , درمان سنتی رسوب کلسیم در شانه , فیزیوتراپی شانه و بازو , ورزش درد شانه