فیزیوتراپی عصب رادیال ، ورزش افتادگی مچ دست ، علل ، علائم و درمان آسیب عصب رادیال

فیزیوتراپی عصب رادیال ، ورزش افتادگی مچ دست ، علل ، علائم و درمان آسیب عصب رادیال را بررسی می کنیم. عصب رادیال از بالای بازو تا مچ دست و انگشتان دست کشیده شده است. این عصب، حرکات و احساس ها در بازو و دست و اکستنشن آرنج، مچ و انگشتان دست را کنترل می کند. آسیب عصب رادیال یک بیماری است که بر عصب رادیال اثر گذاشته و اگر این عصب دچار آسیب دیدگی شود، عضلاتی که تحت کنترل آن هستند دچار ضعف، بیحسی و ناتوانی می شوند. این بیماری ممکن است به مرور زمان بهبود یابد، کیست ها یا تومورها برداشته شده یا وضعیت های ناخوشایند اصلاح شوند اما برخی افراد ممکن است همیشه درجاتی از آسیب دیدگی افتادگی مچ دست یا عصب رادیال را داشته باشند.

 

فیزیوتراپی عصب رادیال ، ورزش افتادگی مچ دست ، علل ، علائم و درمان آسیب عصب رادیال

علل آسیب دیدگی عصب رادیال

برخی از دلایل افتادگی مچ دست عبارتند از:

فشار

• تجهیزات: تجهیزات که بر عصب رادیال فشار وارد می کنند ممکن است باعث آسیب دیدگی آن شوند. به عنوان مثال، عصاهای زیر بغل باعث فشار بر این عصب در ناحیه زیر بغل می شوند. ساعتی که روی مچ دست بسته می شود نیز ممکن است بر این عصب فشار وارد کند.
• وضعیت نامناسب بدن: وضعیت نامناسب بدن نیز ممکن است باعث فشار آمدن بر این عصب شود. به عنوان مثال، زمانی که شما روی بازوی خود می خوابید یا آن را به مدت زیادی پشت صندلی قرار می دهید به این عصب فشار وارد می شود.
• کبودی: کبودی هایی که به دلیل جراحات وارده به وجود آمده اند باعث فشار آمدن به عصب رادیال می شوند.
• توده ها: تومورها یا کیست ها داخل مچ دست یا بازو ممکن است به این عصب فشار وارد کنند.

 

شکستگی ها و دررفتگی ها

اگر استخوان بالای بازوی شما بشکند ممکن است به عصب رادیال آسیب برساند. دررفتگی ها زمانی اتفاق میافتند که مفاصل (محل تلاقی دو استخوان) در شانه یا آرنج از جای خود خارج شوند. این عارضه ها نیز ممکن است باعث آسیب دیدگی عصب رادیال شوند.

 

علائم و نشانه های آسیب دیدگی عصب رادیال

علائم و نشانه ها با محل آسیب دیدگی عصب بستگی دارند.

• ضعف و بیحسی: ممکن است از ماهیچه سه سر تا انگشتان دست شما دچار بیحسی و ضعف شود. همچنین ممکن است شما قادر به مشت کردن دستتان نباشید. ممکن است شما نتوانید آرنج یا انگشتان دست خود را صاف کنید. ممکن است ماهیچه های بالا یا پایین بازوی شما شل شده و کوچک تر به نظر برسند.
• افتادگی مچ دست: این اتفاق زمانی می افتد که مچ دست شل شده و بیفتد و شما قادر با بالا آوردن آن نباشید.
• مشکل در مشت کردن و نیشگون گرفتن: ممکن است شما قادر نباشید انگشت شصت یا انگشتان دیگر خود را جمع کرده تا با مشت خود یکشی را بگیرید.

 

عوارض آسیب دیدگی عصب رادیال

علائم بسیاری از افراد مبتلا به آسیب دیدگی عصب رادیال، پس از درمان به طور کامل برطرف می شود. در برخی موارد ممکن است عوارضی وجود داشته باشد که برخی از آنها عبارتند از:
• بیحسی کامل یا جزئی در دست: اگر عصب رادیال به طور کامل بهبود نیابد ممکن است دست شما دچار بیحسی دائمی شود.
• افتادگی کامل یا جزئی مچ دست یا از کار افتادن دست: اگر عصب رادیال به طور کامل بهبود نیابد ممکن است دست شما به طور دائمی دچار ضعف شود.
• ناهنجاری های خفیف تا شدید در دست: مشکلات عصب رادیال ممکن است باعث خشک شدگی مفاصل یا آرتروفی عضلانی شود.
• آسیب دیدگی های مکرر یا ناخواسته در دست یا مچ دست: اگر مچ دست یا دست شما بیحس شود ممکن است بدون این که شما متوجه شوید آسیب ببیند.

 

تشخیص آسیب دیدگی عصب رادیال

پزشک از شما در مورد علائمی که دارید سؤالاتی می پرسد. وی ممکن است دست شما را لمس کرده و بازو و دست شما را حرکت دهد تا متوجه شود که کدام عضلات دچار آسیب دیدگی شده اند. ممکن است برای تشخیص اقدامات زیر نیز انجام شوند:

• عکس برداری به وسیله اشعه ایکس: ممکن است برای بررسی شکستگی استخوان یا وجود اجسام خارجی در بازو به وسیله اشعه ایکس از دست شما عکس برداری شود.

• تصویربرداری رزونانس مغناطیسی: به این آزمایش تصویری ام آر آی نیز گفته می شود. از ام آر آی برای بررسی بافت نرم و عروق خونی دست و بررسی کیست ها یا توده های موجود استفاده می شود. شما در هنگام انجام این آزمایش تصویری باید دراز بکشید. دستگاه ام آر آی یک مگنت بسیار قوی دارد. هرگز نباید با وسایل فلزی وارد اتاق ام آر آی شد زیرا ممکن است باعث آسیب دیدگی های شدید و خطرناک شود. اگر هر گونه ایمپلنت فلزی در بدن خود دارید باید به پزشک اطلاع دهید.

• الکترومیوگرافی و مطالعات هدایت عصبی: الکترومیوگرافی و مطالعات هدایت عصبی آزمایش هایی هستند که فعالیت های الکتریکی عضلات را اندازه گیری می کنند. عضلات شما در هنگام استراحت و در هنگامی که کار می کنند مورد آزمایش قرار می گیرند. در آزمایش الکترومیوگرافی عصب هایی که عضلات را کنترل می کنند مورد بررسی قرار می گیرند. در صورتی که عصب رادیال آهسته تر از حد طبیعی خود کار کند، مطالعات هدایت عصبی برای آن انجام می شود.

 

درمان آسیب دیدگی عصب رادیال

دوران بهبودی به شدت آسیب دیدگی عصب شما بستگی دارد. بهبودی عصب ممکن است هفته ها تا ماه ها طول بکشد. در برخی موارد، ممکن است یک سال طول بکشد تا حرکات و احساس های طبیعی در دست و بازو بازگردند. ممکن است شما اقدامات درمانی زیر را انجام دهید:

مصرف داروهای مسکن

ممکن است به شما داروهایی برای کاهش درد داده شود. نباید اجازه دهید که درد شدت یابد و پس از آن دارو مصرف کنید.

 

اسپیلینت یا گچ

اسپیلینت یا گچ

شما ممکن است نیاز به اسپیلنت یا گچ داشته باشید تا از مچ دست و دست شما در دوران بهبودی عصب رادیال حمایت کند. یک اسپیلینت یا گچ به باز شدن انگشتان دست و مچ دست شما کمک می کند تا شما بتوانید بیشتر از آنها استفاده کنید.

 

تحریک الکتریکی عصب

تحریک الکتریکی عصب

در تحریک الکتریکی عصب از جریان الکتریکی با ولتاژ کم برای درمان درد استفاده می شود. الکترودها یا واسطه ها که جریان الکتریکی از طریق آنها وارد بدن می شود روی قسمت دردناک بدن قرار گرفته و جریان الکتریکی را از طریق فیبرهای عصبی ارسال می کنند. جریان الکتریکی گیرنده های درد را مسدود کرده و اجازه انتقال سیگنال از عصب ها به مغز را نمی دهد. به بیمار یک دستگاه الکتریکی تحریک عصب کوچک که با باطری کار می کند داده می شود که در منزل از آن استفاده کند. در بیشتر موارد پزشک دستگاه را تنظیم می کند.

 

اولتراسوند تراپی

اولتراسوند تراپی

تجهیزات اولتراسوند، امواج صوتی با فرکانس بالا تولید می کنند که به وسیله پراب هایی که سر گردی دارند به قسمت های خاصی از بدن انتقال داده می شود. امواج صوتی در عمق بافت ها (عضلات) نفوذ می کنند و گرمای ملایمی ایجاد می کنند. متخصص فیزیوتراپی معمولاً از ژل هایپوآلرژنیک روی پوست استفاده می کند که باعث از بین رفتن اصطکاک می شود. با حرکات دوار جزئی پراب، درمان توسط پزشک انجام می شود که چند دقیقه هم طول می کشد. اولتراسوند در فنونوفورز نیز استفاده می شود. در این روش درمانی از داروهای ضدالتهابی موضعی نیز استفاده می شود. داروهای ضدالتهابی با ژل اولتراسوند مخلوط شده و در محل کار پراب مورد استفاده قرار می گیرد. امواج صوتی اولتراسونیک باعث می شود که دارو وارد بافت شده و التهاب را کاهش دهد.

 

تمرینات ورزشی برای درمان افتادگی مچ دست و آسیب دیدگی عصب رادیال

برخی از ورزش هایی که به درمان افتادگی مچ دست کمک می کنند عبارتند از:

فشار دادن توپ

فشار دادن توپ

یک توپ نرم از جنس فوم بردارید. هر پنج انگشت خود را دور آن بپیچید. توپ را فشار داده و سپس دستان خود را آزاد کنید. این حرکت را حداقل ۱۵ مرتبه تکرار کنید.

 

کشیدن باند الاستیکی (کش)

کشیدن باند الاستیکی (کش)

یک کش بردارید و آن را دور هر پنج انگشت یک دست خود قرار دهید. انگشتان دست خود را به سمت بیرون کشیده و در حالی که کش دور دست شما است و مقاومت می کند تا آنجا که می توانید انگشتان خود را از هم باز کنید و سپس آنها را شل کنید. این حرکت را در سه ست ۲۵ تایی برای هر دو دست انجام دهید. یک کش دیگر هم اضافه کنید که مقاومت بیشتری ایجاد شود و مچ دست و انگشتان شما قوی تر شوند.

 

چرخاندن چکش

چرخاندن چکش

شما به یک چکش، آچار فرانسه یا یک چیز مشابه اینها نیاز دارید. این وسیله نباید خیلی سنگین باشد به خصوص اگر مچ دشت شما حساس بوده یا ضعیف است. وسیله انتخابی را در یک دست قرار داده و آن را روی یک صندلی دراز کنید و دست خود را روی ران خود قرار دهید. کف دست شما باید به سمت داخل باشد و سپس به آرام مچ دست خود را به سمت پایین بچرخانید تا کف دست شما روبه زمین قرار گیرد. دوباره چکش را بچرخانید تا به محل اولیه خود بازگردد و سپس کف دست خود را به سمت بالا بچرخانید تا روبه سقف قرار گیرد. این حرکت را هر چند مرتبه که می توانید برای هر دست تکرار کنید.

 

کشش مچ دست

کشش مچ دست

صاف روی یک صندلی بنشینید و یک دست خود را به سمت جلو دراز کنید تا با زمین موازی شده و کف دست هم رو به پایین باشد. با استفاده از دست دیگر، به آرامی مچ دست کشیده خود را خم کنید تا انگشتان دست شما رو به زمین قرار گیرند. این حالت را حدود ۱۰ ثانیه حفظ کنید و سپس به آرامی دست خود را آزاد کرده و مچ دست را رو به بالا بچرخانید. از دست دیگر خود برای وارد کردن فشاری ملایم در هر دو جهت استفاده کنید. شما باید کشش را احساس کنید اما اگر احساس درد کردید باید بلافاصله حرکت را متوقف کنید. این تمرین را برای دست دیگر خود نیز تکرار کنید.

 

خم کردن مچ دست

خم کردن مچ دست

یک بطری آب را در مشت دست آسیب دیده خود نگه دارید و از دست سالم خود نیز برای گرفتن دست آسیب دیده کمک بگیرید. اجازه دهید که مچ دست شما به سمت پایین کشیده شود و سپس مچ دست را به سمت بالا خم کنید. این تمرین را در دوست ۱۰ تایی تکرار کنید.

 

کشش مچ دست

کشش مچ دست

یک بطری را با دست آسیب دیده خود نگه دارید و از دست سالم خود نیز برای کمک به دست آسیب دیده استفاده کنید. دست خود را طوری قرار دهید که به سمت پایین باشد سپس مچ دست را باز کرده و بکشید. این تمرین را در دوست ۱۰ تایی انجام دهید.

 

گرفتن و آزاد کردن به وسیله انگشتان دست

گرفتن و آزاد کردن به وسیله انگشتان دست

یک خودکار را روی یک طرف میز قرار دهید و به آرامی آن را با انگشتان آسیب دیده خود بردارید. خودکار را به آرامی روی میز حرکت دهید و سپس آن را رها کندی. این حرکت را در دوست ۱۰ تایی انجام دهید.

 

چرخاندن قلم

چرخاندن قلم

یک قلم روی میز قرار دهید و با استفاده از انگشت شصت و انگشتان دیگر دستتان آن را بچرخانید. سعی کنید برای انجام این تمرین از شانه های خود کمک نگیرید: هدف این است که این تمرین فقط با انگشتان دست انجام شود. در صورت امکان این حرکت را سریع تر انجام داده و به مدت ۱۵ ثانیه قلم را با سرعت بیشتر بچرخانید.

 

سکه انداختن

سکه انداختن

هشت سکه در دست آسیب دیده خود قرار دهید سپس با استفاده از انگشت شصت خود یک سکه را به سمت پایین و روی انگشت اشاره و شصت خود قرار دهید. سکه را با انگشت اشاره و شصت خود بگیرید و سپسان را روی میز قرار دهید و سپس همین حرکت را با سکه دیگر تکرار کنید. این حرکت را برای تمام سکه ها انجام دهید.

 

تقابل انگشتان

تقابل انگشتان

بازوی آسیب دیده خود را خم کنید، آرنج خود را روی میز قرار دهید. نوک انگشت اشاره خود را روی نوک انگشت شصت خود قرار داده و یک حلقه بسازید و سپس آنها را آزاد کنید. این حرکت را با انگشت میانی و انگشت حلقه انجام دهید و رها کنید. این حرکت را برای هر انگشت دو مرتبه انجام دهید.

 

نویسنده: دکتر سعادتی

 

 

 

 

فیزیوتراپی عصب رادیال ، ورزش افتادگی مچ دست ، علل ، علائم و درمان آسیب عصب رادیال

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ، دکتر نجفی

در سایت دکتر نجفی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و دانشیار دانشگاه ، عضو انجمن جهانی طب فیزیکی و توانبخشی، مقالات مفید در رابطه با طب فیزیکی را مشاهده نمایید. همچنین درصورت نیاز به ویزیت با دکتر نجفی می توانید از طریق بخش تماس با ما وب سایت دکتر نجفی، ارتباط برقرار نمایید و آدرس کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی را مشاهده نمایید.

 

 

 

آدرس مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی

فلکه دوم صادقیه – بلوار فردوس – نرسیده به خیابان سلیمی جهرمی پلاک ۱۲۱ – واحد ۲

تلفن مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی

۴۴۰۱۶۱۴۲-۴۴۰۵۸۷۶۳

موبایل دکتر نجفی کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی

۰۹۹۰۱۱۶۰۳۵۴

وب سایت دکتر نجفی

www.dr-najafi.com

مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی در شبکه های اجتماعی

کانال تلگرام دکتر نجفی

صفحه اینستاگرام دکتر نجفی

 

کلمات کلیدی:

فیزیوتراپی عصب رادیال ، ورزش افتادگی مچ دست ، علل آسیب عصب رادیال ، علائم آسیب عصب رادیال , درمان آسیب عصب رادیال , تشخیص آسیب عصب رادیال , ورزش های درمان آسیب عصب رادیال , مدت زمان ترمیم عصب رادیال , ورزش برای عصب رادیال , درمان خانگی عصب رادیال , مسیر عصب رادیال , تست عصب رادیال , دیه عصب رادیال , عصب اولنار , عمل عصب رادیال

فیزیوتراپی عصب رادیال ، ورزش افتادگی مچ دست ، علل ، علائم و درمان آسیب عصب رادیال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به اینستاگرام دکتر نجفی | تلفن: 44016142 - 44058763 09901160354
+