پارگی تاندون عضله دوسر بازو، نحوه ایجاد، عوامل، علائم و درمان

پارگی تاندون عضله دوسر بازو در ناحیه شانه ایجاد میشود، عضله دوسر بازو در بالا توسط دو تاندون جداگانه (تاندون بلند و تاندون کوتاه) به استخوان کتف میچسبد. در پایین هم توسط یک تاندون به بالاترین قسمت استخوان رادیوس در ناحیه ساعد میچسبد.

پارگی تاندون عضله دوسر بازو

پارگی تاندون عضله دوسر بازو در ناحیه شانه چگونه ایجاد میشود؟

عضله دوسر بازو در جلوی استخوان بازو قرار دارد. این همان عضله ایست که موقع بازو گرفتن برجسته میشود. وظیفه اصلی این عضله خم کردن مفصل آرنج است ولی عملکرد آن موجب افزایش پایداری مفصل شانه هم میشود.

عضلات برای اینکه بتوانند مفاصل را حرکت دهند باید به استخوان ها بچسبند. اتصال عضلات به استخوان ها معمولا از طریق تاندون یا رباط ها صورت میگیرد.

پارگی تاندون عضله دو سر بازو

تاندون عضله دوسر بازو چگونه در ناحیه شانه پاره میشود؟

همانطور که گفته شد قسمت بالای عضله بی سپس یا دوسر بازویی دو تاندون و قسمت پایین آن یک تاندون دارد. پارگی هم میتواند در قسمت بالای تاندون های عضله دوسر و هم در در تاندون پایین آن ایجاد شود.

تاندون پایین عضله که به استخوان زند زبرین یا رادیال میچسبد میتواند بر اثر فشار زیاد پاره شود. پارگی تاندون عضله دوسر بازویی در ناحیه آرنج موجب بروز مشکلاتی در پایین بازو و نزدیکی مفصل آرنج میشود.

در قسمت بالای عضله معمولا پارگی در تاندون بلند آن و در جایی که تاندون از ناودان استخوان بازو عبور میکند ایجاد میشود. این پارگی موجب بروز علائمی در بالای بازو و در نزدیکی مفصل شانه میشود.

معمولا پارگی تاندون عضله دوسر بازو در ناحیه شانه بدنبال بلند کردن یک جسم سنگین ( بطور مثال در حین بلند کردن وزنه های سنگین در کسانی که بدنسازی میکنند) بوجود میاید. گاهی اوقات زمین خوردن در حالی که کل اندام فوقانی به جلو کشیده شده و کف دست به زمین میخورد هم میتواند موجب پارگی این تاندون شود.

گاهی اوقات تاندون بتدریج و به مرور زمان بر اثر فشارهای زیادی که در حین کارهای سنگین به آن وارد میشود ضعیف و نازک و ریش ریش شده و در نهایت بطور کامل پاره میشود.

در مدت زمانی طولانی که تاندون بتدریج ضعیف و ریش ریش میشود به علت تاندنیت ایجاد شده، فرد دچار درد شانه میشود و وقتی که تاندون ناگهان پاره میشود (که معمولا همراه با پاره شدن روتاتور کاف است) ناگهان درد مزمن بیمار شدید شده و سپس از بین میرود و بیمار احساس راحتی میکند.

پارگی ناگهانی بدنبال یک ضربه شدید معمولا در جوان ها و ضعیف شدن تدریجی بدنبال ضربات مکرر معمولا در سنین بالا اتفاق میفتد.

چون این عضله در ناحیه شانه به توسط دو تاندون به استخوان کتف میچسبد معمولا پارگی یکی از آنها توانایی و عملکرد عضله را در خم کردن آرنج از بین نمیبرد ولی مسلما آن را ضعیف میکند.

پارگی تاندون عضله بازو

چه عواملی میتوانند ریسک پارگی تاندون عضله دوسر بازو را بالا ببرند؟

مهمترین عواملی که موجب افزایش احتمال پاره شدن تاندون عضله دوسر بازو میشوند عبارتند از:

سن بالا
بالا بردن اشیاء سنگین بطور مکرر به بالای سر
ورزش هایی مثل تنیس و شنا که در آنها دست به بالای سر میرود
کشیدن سیگار
استفاده از داروهای حاوی کورتن

پارگی تاندون عضله بازو

پارگی تاندون عضله دوسر بازو در ناحیه شانه چه علائمی دارد؟

تاندون بلند عضله دوسر بازویی در ناحیه شانه ممکن است بدنبال بلند کردن جسم سنگینی بطور ناگهانی پاره شود. این پارگی موجب بروز علائمی نزد بیمار میشود. مهمترین علائمی که پس از پاره شدن سر بلند عضله دوسر بازویی ایجاد میشوند عبارتند از:

احساس درد شدید و ناگهانی در بالای بازو و جلوی شانه
شنیدن ناگهانی یک صدا در ناحیه بازو در زمان پاره شدن تاندون
گرفتگی شدید عضله دوسر بازو بدنبال فعالیت شدید بدنی
خونمردگی در جلوی بازو که در چند روز اول وسعت آن بیشتر میشود
درد و حساسیت در جلوی شانه
ضعف عضلانی در ناحیه شانه و بازو
مشکل بودن چرخاندن ساعد. چرخش ساعد به بیرون هم ضعیف میشود و هم هنگام انجام آن درد بیمار شدیدتر میگردد
برجسته شدن عضله در قسمت پایین جلوی بازو. به دنبال پارگی به نظر میرسد که عضله در قسمت پایین و جلوی بازو جمع شده است

پارگی تاندون عضله دوسر بازو

درمان پارگی تاندون دوسر بازو در ناحیه شانه؟

در پارگی تاندون عضله دوسر بازویی درد بیمار معمولا به مرور زمان و بطور خود بخودی برطرف میشود.

پارگی تاندون گرچه قدرت عضلانی فرد را کاهش میدهد ولی این کاهش قدرت در بسیاری اوقات برای بیمار مشکل خاصی در زندگی روزمره ایجاد نمیکند بخصوص اگر فرد درگیر فعالیت های شدید بدنی نباشد یا مسن باشد.

برای کاهش درد پارگی تاندون عضله دوسر بازو از روش های زیر استفاده میشود:

سرد کردن محل پارگی و درد در چند روز اول بعد از پارگی
استفاده از داروهای ضد التهاب مثل بروفن یا آسپرین
مدتی استراحت دادن به بازو و بلند نکردن اجسام سنگین
فیزیوتراپی برای افزایش دامنه حرکتی و افزایش قدرت عضلات بازو
بندرت برای درمان این وضعیت از عمل جراحی استفاده میشود. افراد مسن معمولا نیازی به درمان جراحی ندارند. در ورزشکاران یا کسانی که قدرت عضلانی بالا لازمه کار و زندگیشان است عمل جراحی برای ترمیم تاندون پاره شده انجام میشود.

بعد از عمل جراحی، اندام فوقانی تا مدتی بیحرکت میشود و سپس حرکات و نرمش های شانه و بازو و تقویت عضلات ناحیه زیر نظر پزشک ارتوپد و فیزیوتراپ الزامی است.

نویسنده: دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی

منبع: ایران ارتوپد

پارگی تاندون عضله دوسر بازو

پارگی تاندون عضله دوسر بازو , علائم پارگی عضله پشت بازو , پارگی عضله بازو چیست , علائم پارگی تاندون آرنج , پارگی ماهیچه چیست , پارگی عضله شانه , راه درمان کشیدگی تاندون بازو , درمان درد عضله بازو , درمان پارگی عضله ساعد , پارگی تاندون عضله دوسر بازو , پارگی تاندون عضله بازو , پارگی تاندون عضله دو سر بازو