گزگز مورمور ران پا (مرالژیا پارستتیکا) و علائم، علل، تشخیص و درمان

گزگز مورمور ران پا یا مرالژیا پارستتیکا یا درد سوزشی ران پا مشکلی است که در آن قسمت بیرونی ران پا دچار گزگز، بی حسی و سوزش می شود. علت این مشکل، تحت فشار قرار گرفتن عصبی است که حس پوست بیرون ران را تامین می کند.

گزگز مورمور ران پا

پوشیدن لباس تنگ ، چاقی یا افزایش وزن و بارداری از علل شایع بروز این درد هستند. اما صدمه بدنی و بیماری هایی مانند دیابت نیز می توانند باعث درد سوزشی ران پا شوند. در بیشتر موارد این درد می تواند با روش های ساده ای مانند پوشیدن لباس گشاد برطرف شود. ولی در موارد شدید، برای کاهش درد باید از دارو و به ندرت عمل جراحی استفاده کرد.

علائم گزگز مورمور ران پا (مرالژیا پارستتیکا) چیست؟

فشار روی عصب پوستی بیرونی ران پا که حس قسمت بالایی ران را تامین می کند باعث بروز علائم سوزشی ران می شود که عبارتند از:
– گزگز (سوزن سوزن شدن) و بی حسی قسمت خارجی ران
– درد سوزشی در داخل و یا روی سطح پوست بیرون ران

این علائم معمولا در یک طرف بدن (یک ران) ایجاد می شوند و بعد از راه رفتن و ایستادن بدتر می گردند. اگر هر یک از علائم بالا را در خودتان مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید.

مرالژیا پارستتیکا

علت گزگز مورمور ران پا (مرالژیا پارستتیکا) چیست؟

درد سوزشی ران پا (Meralgia paresthetica) زمانی بروز می کند که عصب پوستی بیرون ران که حس این قسمت را فراهم می کند، تحت فشار قرار بگیرد. این عصب کاملا حسی است و تاثیری روی توانایی استفاده از (تحرک) عضلات پا ندارد. در بیشتر افراد این عصب بدون ایجاد مشکلی از انتهای ران به قسمت بالای ران می رود. اما در این بیماری، این عصب زیر رباط کشاله ران گیر می افتد. این رباط در امتداد کشاله ران، از قسمت شکم به قسمت بالایی ران می رود. چاقی و یا اضافه کردن وزن، فشار روی عصب پوستی بیرون ران را افزایش می دهند.

علل شایع فشار روی این عصب شامل هر مشکلی است که فشار روی کشاله ران را زیاد کند، مانند:
– پوشیدن لباس تنگ مثل شلوار تنگ، کمربند و شکم بند سفت
– چاقی یا افزایش وزن
– بستن کمربند یک وسیله سنگین
– بارداری
– بافت زخمی در نزدیکی کشاله ران در اثر صدمات بدنی و یا عمل جراحی در قبل

آسیب عصب بیرونی ران مثلا در اثر بیماری دیابت یا فشار کمربند ایمنی خودرو در تصادفات رانندگی نیز باعث بروز این درد می شود.

عواملی که خطر ابتلا به گزگز مورمور ران پا (مرالژیا پارستتیکا) را زیاد می کنند، عبارتند از:

– وزن بالا : چاقی و یا اضافه کردن وزن، فشار روی عصب پوستی بیرون ران را افزایش می دهند.
– بارداری : بزرگ شدن شکم در حاملگی، فشار اضافی روی کشاله ران وارد می کند، جایی که عصب پوستی خارج ران می گذرد.
– دیابت: آسیب عصب در اثر بیماری دیابت می تواند باعث درد سوزشی ران شود.
– سن : افراد ۳۰ تا ۴۰ ساله بیشتر در معرض خطر ابتلا به این درد هستند.

روش های تشخیص گزگز مورمور ران پا (مرالژیا پارستتیکا)

در بیشتر موارد، پزشک بر اساس وضعیت سلامتی و بیماری های شما و با معاینه بدنی، متوجه درد سوزشی خارج ران می شود. پزشک به پایی که درد می کند، دست می زند و از شما می پرسد درد پایتان چطوری است. همچنین از شما می خواهد محل بی حسی یا درد را نشان دهید.

برای رد کردن سایر بیماری ها، پزشک ممکن است آزمایشات زیر را برای شما بنویسد:

۱- تصویربرداری با اشعه ایکس
۲- الکترومیوگرافی
۳- تحریک الکتریکی عصب
۴- انسداد عصب : اگر با تزریق ماده بیحس کننده به ران در جایی که عصب پوستی ران وارد می شود، درد از بین برود، معلوم می شود که دچار درد سوزشی ران پا هستید.

روش های درمان گزگز مورمور ران پا (مرالژیا پارستتیکا)

درمان این درد بر اساس برداشتن فشار از روی عصب خارج ران است.

روش های کم خطر درمان گزگز مورمور ران پا:

– پوشیدن لباس گشاد و آزاد
– کاهش وزن اضافی بدن
– مصرف داروهای مسکن مانند استامینوفن و یا بروفن

داروهای مربوط به گزگز مورمور ران پا (مرالژیا پارستتیکا)

اگر علائم شما بیشتر از دو ماه ادامه داشت و یا شدید بود، داروهای زیر توسط پزشک تجویز می شوند:

۱- تزریق کورتون : التهاب را کم می کند و درد را به طور موقتی از بین می برد. عوارض احتمالی تزریق کورتون ها عبارتند از: عفونت مفصل، آسیب اعصاب، درد و سفیدی پوست اطراف محل تزریق.

۲- داروهای ضدافسردگی تری سایکلیک : این داروها ممکن است درد شما را کم کنند. عوارض جانبی آنها شامل خواب آلودگی، خشکی دهان، یبوست و آسیب عملکرد جنسی است.

۳- گاباپنتین، فنی توئین و پری گابالین : این داروهای ضدتشنج (ضد صرع) می توانند علائم دردناک شما را کاهش دهند. عوارض جانبی آنها شامل : یبوست، حالت تهوع، سرگیجه، خواب آلودگی و احساس سبکی سر است.

عمل جراحی گزگز مورمور ران پا (مرالژیا پارستتیکا)

به ندرت از عمل جراحی برای کاهش فشار روی عصب استفاده می شود. عمل جراحی فقط در افرادی که درد شدید و طولانی مدت دارند، کاربرد دارد.

درمان های خانگی گزگز مورمور ران پا (مرالژیا پارستتیکا)

عمل به توصیه های زیر به درمان درد ران کمک می کند و از بروز آن جلوگیری می نماید:

۱- لباس تنگ نپوشید.

۲- وزن سالم و ایده آل خود را حفظ کنید و یا اگر چاق هستید، وزن اضافی خود را کم نمایید.

نویسنده: آیلار آرزوگران

منبع: بخش سلامت تبیان

گزگز مورمور ران پا

گزگز مورمور ران پا , مرالژیا پارستتیکا , درد سوزشی ران پا , علت سوزش داخل ران پا , علت سوزش ران پای چپ , علت بی حسی ران پای چپ , علت سوزش ران پای راست , علت بی حسی ران پای راست , درمان گزگز پا در طب سنتی , درمان سوزش کشاله ران , علت خواب رفتن ران پا چیست , درمان بیماری مرالژی پارستتیکا , بیماری meralgia paresthetica , meralgia paresthetica چیست