نوار عصب دست ، نوار عصب پا ، نوار عصب کمر، نوار عصب و عضله، گزگز مور مور دست و پا

نوار عصب دست ، نوار عصب پا ، نوار عصب کمر، نوار عصب و عضله، گزگز مور مور دست و پا

نوار عصب دست ، نوار عصب پا ، نوار عصب دست ، نوار عصب پا ، نوار عصب کمر، نوار عصب و عضله، گزگز مور مور دست و پا را در این مقاله بررسی می کنیم. ستون فقرات محل عبور میلیون ها نورون عصبی است و علاوه بر این نورون ها، ۱۲ جفت اعصاب مغزی (کرانیال) و نیز ۳۱ جفت اعصاب نخاعی در این ناحیه از بدن وجود دارند. هنگامی که یک یا چند مورد از این اعصاب آسیب دیده یا تحت فشار قرار گیرند، فرد با درد شدید در ناحیه کمر و سایر علائم مربوط به آن مواجه می شود. به هر حال، برخی از بیماری ها نیز می توانند علائمی شبیه به ایجاد آسیب در عصب داشته باشند. به همین خاطر قبل از شروع درمان برای آسیب دیدگی عصب، لازم است سایر مشکلات احتمالی که باعث ایجاد التهاب یا درد مزمن برای فرد شده، درمان شوند. تست نوار عصب و عضله یک روش موثر و ساده برای اطلاع از سلامت عضلات و اعصاب در بدن است.

 

نوار عصب دست ، نوار عصب پا

 

تست نوار عصب و عضله NCS و EMG کمر و گردن

در طول معاینه با این روش، پزشک ممکن است با ضعف در یک عضله خاص در ناحیه کمر مواجه شود. انجام این تست بر روی ناحیه کمر و گردن می تواند به شناسایی علت ایجاد ضعف در عضله و مشخص کردن نقاط انسداد احتمالی عصب کمک کند. در حقیقت عضلات در مواقعی که جریان الکتریکی کامل در عصب وجود نداشته باشد، امکان عملکرد مناسب را نخواهند داشت و این شرایط می تواند در عملکرد عادی آن ها اختلال و محدودیت ایجاد کند.

 

الکترومیوگرافی چیست؟

الکترومیوگرافی (EMG) یک نوع تست برای اندازه گیری پالس های الکتریکی ارسال شده به عضلات برای بررسی وجود مشکلات احتمالی در آن ها است. در حقیقت هر گروه عضله یک سیگنال خاص را در هنگام فعالیت سالم و مناسب ارسال می کنند و به این ترتیب تفاوت در سیگنال ارسال شده می تواند به طور دقیق منشا ایجاد یک مشکل را مشخص کند. این نوع از تست عصب می تواند مشکلاتی که باعث آسیب به بافت عضله شده را شناسایی کرده یا هرگونه مشکلات عصبی یا نخاعی بیمار را مشخص نماید.

 

برای انجام این تست یک سوزن بسیار ریز (در اکثر موارد از طریق بی حسی موضعی) به زیر پوست فرد وارد می شود تا از طریق آن اندازه گیری دقیق پالس های الکتریکی امکان پذیر شود. در ادامه بیمار فقط برخی عضلات خود را با توجه به راهنمایی پزشک منقبض کرده و ریلکس می کند تا اطلاعات لازم برای تشخیص شرایط در اختیار دستگاه قرار گیرد. با انجام این تست به صورت دقیق، پزشک می تواند مربوط بودن مشکل به خود بافت عضله یا اعصاب کنترل کننده آن را تشخیص دهد.

 

تست سرعت هدایت عصبی چیست؟

تست سرعت هدایت عصبی (NCV) یکی از روش های دیگر مورد استفاده برای بیماران دچار علائم آسیب عصبی بالقوه است. این تست پالس های الکتریکی را به اعصاب ارسال کرده و نتایج آن را بررسی می کند تا به این ترتیب بتوان تشخیص داد برای سیگنال در طول جریان آن در عصب چه اتفاقی می افتد. به این منظور یک الکترود سیگنال را ارسال کرده و الکترود دیگر آن را دریافت می کند. توجه داشته باشید در این کلینیک اغلب هر دو نوع تست به همراه یکدیگر برای بیمار استفاده می شوند، زیرا از این طریق جمع آوری اطلاعات کامل درباره شرایط اعصاب و عضلات امکان پذیر می شود. در واقع در اکثر مواردی که مشکل باعث ایجاد درد و خستگی عمومی برای بیمار شده، تشخیص علت دقیق مشکل برای پزشک می تواند دشوار باشد. به همین خاطر استفاده از روش های بررسی قوی همچون NCV و EMG می تواند به تشخیص علت های پنهان مشاهده این علائم در بیمار کمک کند.

 

شرایطی که امکان بررسی آن ها با روش NCS EMG کمر و گردن وجود دارد؟

برخی از تشخیص های احتمالی با استفاده از این روش شامل علائم احساسی (رادیکولار)، دیسک کمر، سیاتیک، تنگ شدن کانال نخاعی، و تحت فشار قرار گرفتن ریشه عصب است. در حقیقت مجموعه متنوعی از علائم ممکن است دارای ریشه های عصبی باشند. تعداد محدودی از این مشکلات به شرح زیر هستند:

درد کمر و گردن به صورت یکباره یا مزمن
ضعف در ستون فقرات
بی حسی و گزگز پا
اسپاسم عضلات
گیجی و خستگی که با استراحت کردن از بین نمی رود
خشکی و گرفتگی کمر به خصوص پس از خوابیدن

 

قبل از تست NCS EMG کمر یا گردن چه اقداماتی باید انجام داد؟

پزشک متخصص را از استفاده دستگاه های تنظیم کننده ضربان قلب یا سایر دستگاه های مانند آن مطلع کنید. در حقیقت استفاده از این ابزارها احتمالاً نمی تواند منع مصرف برای این آزمایش باشد، اما لازم است اقدامات احتیاطی خاص در هنگام تست برای بیمار انجام شود.
به مدت سه ساعت قبل از تست NCS EMG کمر یا گردن نباید خوراکی یا نوشیدنی حاوی کافئین مصرف شده یا سیگار کشیده شود.
لباس های آزاد بپوشید زیرا ممکن است لازم شود این تست بر روی گردن و دست ها و نیز پاها و ناحیه پایین کمر انجام شود.
از لوسیون در روز انجام آزمایش استفاده نکنید.

 

تست نوار عصب و عضله NCS EMG کمر یا گردن چگونه انجام می شود؟

نوار عصب و عضله معمولاً در اتاق معاینه بر روی بیمار انجام می شود.

 

برای انجام تست (NCS) پزشک معالج فعالیت های زیر را انجام می دهد:

پوست ناحیه مورد آزمایش در صورت نیاز تمیز می شود.
چند الکترود به پوست بیمار متصل می شود.
بیمار پالس های الکتریکی خفیف در عضلاتی که توسط اعصاب مورد آزمایش کنترل می شوند، احساس می کند.

 

برای انجام تست (EMG) پزشک معالج فعالیت های زیر را انجام می دهد:

پوست ناحیه مورد آزمایش در صورت نیاز تمیز می شود.
سوزن های بسیار ریز در عضلات برای انجام آزمایش وارد می شود.
سیگنال های عصبی یک بار در هنگام استراحت عضله و بار دیگر در هنگام انقباض آن مورد بررسی قرار می گیرد.

کل زمان مورد نیاز برای انجام این آزمایش در حدود یک ساعت است. توجه داشته باشید کل زمان لازم برای ارسال پالس های الکتریکی در طول رشته اعصاب فقط چند ثانیه است.

 

پس از انجام تست NCS EMG بیمار چه شرایطی خواهد داشت؟

بیمار می تواند پس از کامل شدن تست کلینیک را ترک کند. در حقیقت اطلاعات مربوط به سیگنال های عصبی در این تست توسط پزشک ثبت و تحلیل می شود و در صورت نیاز برای پزشک متخصص به منظور بررسی شرایط بیمار ارسال می گردد.

ممکن است در محل ورود سوزن کبودی یا درد داشته باشید که باید بعد از چند روز برطرف شود.

 

در صورت اتفاقات زیر با پزشک خود در تماس باشید:

تب دارید.
پوستتان در محل تزریق قرمز و متورم شده است یا از آن چرک خارج می شود.
احساس کرختی و بی حسی دارید یا در حرکت دادن پا یا دستت مشکل دارید.
درباره وضعیت و مراقبت هایتان سوال یا نگرانی دارید.

 

داروها

ممکن است به موارد زیر نیاز پیدا کنید:

استامینوفن در و تب را کاهش می دهد. این دارو بدون تجویز پزشک نیز در دسترس می باشد. درباره میزان و تعداد دفعات مصرف آن بپرسید. در صورت عدم مصرف صحیح، استامینوفن می تواند باعث آسیب کبد شود.
داروهایتان را طبق دستور مصرف کنید. اگر فکر می کنید دارو تاثیرگذار نبوده یا اثرات جانبی برایتان ایجاد کرده با پزشک خود تماس بگیرید. در صورت داشتن حساسیت و آلرژی به هر گونه دارویی به پزشک خود اطلاع دهید. یک لیست از داروها، ویتامین ها و مواد گیاهی که مصرف می کنید، داشته باشید. این لیست باید شامل میزان، زمان و علت مصرف داروها باشد. برای پیگیری معایناتتان لیست داروها یا قوطی آنها را همراه خود داشته باشید. برای مواقع ضروری، همیشه لیست داروهای مصرفی تان را همراه تان داشته باشید.

 

از زخم تان طبق دستورات مراقبت کنید

پس از ۱۲ ساعت یا طبق دستورات، باندپیچی را باز کنید. اطراف زخم را با دقت، با آب و صابون بشویید. ناحیه زخم را خشک کنید و طبق دستور، روی آن یک باند جدید و تمیز قرار دهید. هنگامی که باند پیچی تان کثیف یا خیس شدند، آنها را عوض کنید.

 

از یخ استفاده کنید

طبق دستورات هر ساعت به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه، روی زخم خود یخ قرار دهید. می توانید از یک قطعه یخ یا خرده یخ هایی که در یک کیسه پلاستیکی ریخته شده اند، استفاده کنید. یخ را با یک حوله بپوشانید. یخ به جلوگیری از آسیب رسیدن به بافت کمک می کند و تورم و درد را کاهش می دهد.

 

سطح تهاجم تست نوار عصب و عضله چگونه است؟

با توجه به اینکه در تست الکترومیوگرافی (EMG) سوزن های ریز به بدن بیمار وارد می شود، در این حالت نیازی به دوره ریکاوری یا مواد بی حسی نیست و به همین خاطر مشکلی برای بیمار در روز انجام تست ایجاد نخواهد شد. این تست در شرایط خاص می تواند به ۹۰ دقیقه زمان نیاز داشته باشد، اما امکان انجام آن در مدت ۲۰ دقیقه نیز وجود دارد. به این ترتیب نیازی به نگرانی درباره عوارض این تست نیست. از طرف دیگر تست EMG می تواند به خاطر شوک های الکتریکی وارد شده به بدن برای بیمار کمی دردناک باشد، اما بیمار می تواند در صورت نیاز در طول آزمایش از پزشک بخواهد که به وی استراحت بدهد. در این شرایط ممکن است بیمار با مقداری سوزش و ناراحتی در عضلات تحت آزمایش برای حدود یک ساعت پس از انجام تست مواجه شود. توجه داشته باشید نباید این تست بر روی افرادی که از دستگاه های تنظیم کننده ضربان قلب یا داروهای رقیق کننده خون و نیز داروهایی که بر عملکرد سیستم عصبی تاثیر می گذارند، انجام شود.

 

محدودیت های تستنوار عصب و عضله

احتمالاً با مطالعه مطالب فوق متوجه شده اید که این تست ها فقط می توانند قابلیت هدایت اعصاب بزرگ بدن پس از خارج شدن آن ها از ستون فقرات را مورد بررسی قرار دهند. در حقیقت این تست ها نمی توانند مشکلات کلی سیستم عصبی را شناسایی کرده یا وارد شدن فشار به ریشه عصب در کانال نخاعی را مشخص نمایند.

علاوه بر این، افرادی که دچار تنگی کانال نخاعی (تحت فشار قرار گرفتن تمام اعصاب در کانال نخاعی) یا حتی احساس درد در ناحیه پا به خاطر تنگی جانبی کانال نخاعی هستند، دچار یک مشکل عصبی دائمی نیستند، اما آسیب دیدگی آن ها در اصطلاح یک مشکل دینامیک است. در حقیقت این شرایط نشان دهنده تحت فشار قرار گرفتن موقتی اعصاب است که نمی تواند تغییرات دائمی در وضعیت خود اعصاب ایجاد کند. به همین خاطر توجه داشته باشید استفاده از تست نوار عصب و عضله نمی تواند به تشخیص این شرایط در بدن بیمار کمک کند.

 

منبع: drkamar.ir

 

 

 

 

نوار عصب دست ، نوار عصب پا

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ، دکتر نجفی

در سایت دکتر نجفی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و دانشیار دانشگاه ، عضو انجمن جهانی طب فیزیکی و توانبخشی، مقالات مفید در رابطه با طب فیزیکی را مشاهده نمایید. همچنین درصورت نیاز به ویزیت با دکتر نجفی می توانید از طریق بخش تماس با ما وب سایت دکتر نجفی، ارتباط برقرار نمایید و آدرس کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی را مشاهده نمایید.

 

 

 

آدرس مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی

فلکه دوم صادقیه – بلوار فردوس – نرسیده به خیابان سلیمی جهرمی پلاک ۱۲۱ – واحد ۲

تلفن مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی

۴۴۰۱۶۱۴۲-۴۴۰۵۸۷۶۳

موبایل دکتر نجفی کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی

۰۹۹۰۱۱۶۰۳۵۴

وب سایت دکتر نجفی

www.dr-najafi.com

مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی در شبکه های اجتماعی

کانال تلگرام دکتر نجفی

صفحه اینستاگرام دکتر نجفی

 

کلمات کلیدی:

نوار عصب دست ، نوار عصب پا , نوار عصب کمر , نوار عصب و عضله , گزگز مور مور دست و پا , مراکز نوار عصب دست تهران , قیمت نوار عصب دست سال ۱۴۰۱ , نوار عصب دست درد دارد , نوار عصب دست , نوار عصب دست درد دارد , نوار عصب چیست , نوار عصب و عضله برای تشخیص ام اس , هزینه نوار عصب و عضله

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

question