درد رشد چیست ، درد رشد در بچه ها، درد مفاصل و عضلات در کودکان

درد رشد چیست ؟ در این مقاله، پاسخ سوال درد رشد چیست را می دهیم و درمورد درد رشد در بچه ها، درد مفاصل و عضلات در کودکان توضیح می دهیم.

 

درد رشد چیست

درد رشد چیست؟

یک بچه شب مادر خود را از خواب بیدار کرده و به پاهای خود اشاره میکند. مادر پاهای بچه را کمی ماساژ میدهد و بچه دوباره به خواب میرود. صبح بچه از خواب بلند شده و هیچ مشکلی ندارد و ممکن است این واقعه بارها در شب اتفاق بیفتد.

 

این داستانی است که مکرر اتفاق میفتد و در غالب اوقات معاینه و بررسی پزشک هیچ چیز غیر طبیعی را نشان نمیدهد. در نهایت تشخیص درد رشد بر ناراحتی بچه گذاشته میشود. خیلی اوقات وقتی هیچ علت خاصی به عنوان منشا درد پیدا نمیشود برچسب درد رشد را بر آن میزنند.

 

واقعیت درد رشد چیست؟

هیچ کس به درستی نمیداند واقعیت درد رشد چیست و به چه علتی ایجاد میشود. بسیاری از این دردها ارتباطی به رشد نداشته و براثر ضرباتی ایجاد میشوند که بچه در طول روز و در حین بازی به پای بچه وارد میشود. در طول روز حواس بچه متوجه بازی است و متوجه درد نمیشود. همچنین در طول روز انقباض غیر ارادی عضلات در اطراف استخوان ها و مفاصل موجب پایداری آنها و نوعی حمایت میشوند که نتیجه آن عدم احساس درد است. در شب و با شل شدن عضلات، قسمت های آسیب دیده حرکت کرده و در نتیجه درد ایجاد میشود.

علت دیگری که برای این درد ها ذکر میشود فشار زیادی است که در هنگام فعالیت بدنی و بازی به استخوان ها و مفاصل وارد میشود. به آن Overuse syndrome هم میگویند.

 

بعضی محققین علت این دردهای که بدون هیچ علت واضحی در اندام های کودک یا نوجوان ایجاد میشود را رشد نامتقارن استخوان ها و بافت های نرم اطراف آن (عضلات، تاندون ها و رباط ها) میدانند. در زمان هایی از رشد بچه ممکن است استخوان ها سریع رشد کنند ولی عضلات و تاندون ها و رباط های اطراف مفاصل نتوانند با همان سرعت رشد کرده و از آن عقب میمانند.

 

نتیجه آن میشود که طول بافت های نرم اطراف استخوان ها و مفاصل نسبت به استخوان ها کوتاه تر میشود و این کوتاهی نسبی میتواند موجب کشیدگی بیشتر آنها و وارد شدن تنش بیشتر در آنها در حین فعالیت بدنی شود. این کشش و تنش موجب در میشود. عده ای دیگر از محققین علت این دردها را بخصوص در کودکان کم سال مشکلات روحی و عاطفی آنها میدانند.

 

در بسیاری اوقات مشکلات عاطفی بچه ها و حتی بزرگسالان خود را بصورت دردهای جسمی نشان میدهد. با کمی محبت مادر بصورت مالش پاها و در آغوش گرفتن کودک این دردها از بین میروند. در هر صورت این دردهای بدون علت به هر سببی ایجاد شوند معمولا با کمی تغییر در شدت و مدت و طریقه انجام فعالیت های بدنی و ایجاد محیط عاطفی بهتر برای کودک یا نوجوان خود میتوان این دردها را کنترل کرد.

 

باید دقت داشت که هر دردی را درد رشد ندانست. پزشک قبل از اینکه نام درد رشد را به مشکلات بچه بگذارد بررسی کاملی از وی انجام میدهد تا مطمئن شود هیچ مشکل جسمی و بیماری قابل شناسایی علت درد بیمار نیست.

 

نویسنده: دکتر محسن مردانی

 

 

 

 

درد رشد چیست ، درد رشد در بچه ها، درد مفاصل و عضلات در کودکان

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ، دکتر نجفی

در سایت دکتر نجفی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و دانشیار دانشگاه ، عضو انجمن جهانی طب فیزیکی و توانبخشی، مقالات مفید در رابطه با طب فیزیکی را مشاهده نمایید. همچنین درصورت نیاز به ویزیت با دکتر نجفی می توانید از طریق بخش تماس با ما وب سایت دکتر نجفی، ارتباط برقرار نمایید و آدرس کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی را مشاهده نمایید.

 

 

 

آدرس مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی

فلکه دوم صادقیه – بلوار فردوس – نرسیده به خیابان سلیمی جهرمی پلاک ۱۲۱ – واحد ۲

تلفن مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی

۴۴۰۱۶۱۴۲-۴۴۰۵۸۷۶۳

موبایل دکتر نجفی کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی

۰۹۹۰۱۱۶۰۳۵۴

وب سایت دکتر نجفی

www.dr-najafi.com

مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر نجفی در شبکه های اجتماعی

کانال تلگرام دکتر نجفی

صفحه اینستاگرام دکتر نجفی

 

کلمات کلیدی:

درد رشد چیست , درد رشد در بچه ها , درد مفاصل و عضلات در کودکان , درد رشد در نوجوانی , علائم رشد قد در نوجوانان , علائم رشد قد در پسران , درد رشد , درد های رشد قد , علت استخوان درد در نوجوانان , علت درد دست در کودکان چیست , درد رشد در کودکان

درد رشد چیست ، درد رشد در بچه ها، درد مفاصل و عضلات در کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به اینستاگرام دکتر نجفی | تلفن: 44016142 - 44058763 09901160354
+